Aprilia sr 50 street (piaggio) vonkt niet

Ivar_vd

New Member
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over mijn aprilia sr 50 street, die plotseling niet meer vonkt. Ik heb de scooter 's avonds lopend uitgedaan en de volgende dag startte hij niet meer. Ik ben uiteindelijk de vonk gaan controleren en er komt niks van de bougie af, zelfs geen schokje als je hem aanraakt. Hierna heb ik meteen een nieuwe bougie gehaald, geen resultaat. Toen ben ik gaan kijken naar mijn bobine/cdi (één component), bougiesnoer en bougiedop. Ik heb alles doorgemeten en de waardes leken juist. Daarna ben ik opzoek gegaan naar eventuele kabelbreuken, maar heb optisch niks geks kunnen vinden. Heb toen toch voor de zekerheid een nieuwe bobine/cdi, bougiesnoer en bougiedop besteld. Nadat ik dit erop had gezet, nog steeds geen vonk. Ik weet op dit moment niet meer zo goed waar ik nog meer naar kan kijken, behalve de ontsteking zelf. Echter lijkt het mij stug dat die stukgaat, terwijl de brommer stilstaat. De enige oorzaak die ik kan bedenken is misschien het vochtige weer, de brommer stond namelijk die avond buiten, terwijl het regende. De brommer is verder vrij standaard, behalve dat hij ontgrenst is en een sito plus uitlaat heeft. Het gaat om een aprilia met een piaggio 2-takt blok en een 17,5 mm dellorto carburateur. Verder ziet de kabelboom er origineel en onverprutst uit.
De kilometerstand is trouwens 36.000 en de brommer komt uit 2011.

Ik hoop dat iemand mij er misschien mee kan helpen!

Groeten Ivar
 
Advertisement - register to remove this

Op mijn schema van de sr50 staat wel degelijk een killswitch getekend.

Maar goed, dan zal de Street-versie wel anders uitgevoerd zijn en kan ik je helaas ook niet verder helpen met de eventuele metingen.
 
Op mijn schema van de sr50 staat wel degelijk een killswitch getekend.

Maar goed, dan zal de Street-versie wel anders uitgevoerd zijn en kan ik je helaas ook niet verder helpen met de eventuele metingen.
Zou je dat schema misschien kunnen doorsturen? Misschien dat ik zelf iets over het hoofd heb gezien, maar als ik zover in het onderhoudsboekje bij de draadboom kijk, zie ik geen killswitch staan :(
 
Component 11 is de kill-switch.
Ik heb ook de legenda toegevoegd als 2de blad in de pdf, hier staat wel een hele vreemde vertaling van Italiaans naar Engels!!!
 

Attachments

  • aprilia_sr_eldiagram.pdf
    181.9 KB · Views: 17
Component 11 is de kill-switch.
Ik heb ook de legenda toegevoegd als 2de blad in de pdf, hier staat wel een hele vreemde vertaling van Italiaans naar Engels!!!
Het schema komt aardig overeen met die van mij in het boekje. Bedoel je met de kill-switch het contactslot, want dat staat er in mijn boekje? Dan kan het ook zijn dat ik het verkeerd heb begrepen, want ben een kill-switch gewend bij de cross :) Ik heb daar nog niet naar gekeken, dus bedankt voor de reactie. Weet je misschien ook of het mogelijk is deze door te meten of te testen?
 
Het contactslot is component nr 7 in mijn schema, ze vertalen dit niet als ignition switch maar als key operated switch.o_O

Ik denk dat Aprilia na deze uitgave toe was aan een nieuwe vertaler...;)

In principe doet die kill-switch hetzelfde als het uit-contact van het contactslot en legt de ontsteekspanning, afkomstig van de stator achter je vliegwiel, die normaliter de condensator in je cdi laadt, tegen massa.

Hierdoor stopt je bougie met vonken en de motor valt uit.

Voor wat betreft doormeten kun je het best doen met een multimeter vanuit de connector van je cdi.
Komen de draadkleuren van jouw cdi overeen met de kleuren op mijn schema?
 
Last edited:
Component 11 is de kill-switch.
Ik heb ook de legenda toegevoegd als 2de blad in de pdf, hier staat wel een hele vreemde vertaling van Italiaans naar Engels!!!
Maar bij component 11 staat 'right dimmer switch', als ik deze opzoek op google, dan krijg ik mijn dimlicht/grootlicht knop. Het lijkt mij toch niet dat deze knop iets met het ontstekingssysteem te maken heeft?
Post automatically merged:

Het contactslot is component nr 7 in mijn schema, ze vertalen dit niet als ignition switch maar als key operated switch.o_O

Ik denk dat Aprilia na deze uitgave toe was aan een nieuwe vertaler...;)

In principe doet die kill-switch hetzelfde als het uit-contact van het contactslot en legt de ontsteekspanning, afkomstig van de stator achter je vliegwiel, die normaliter de condensator in je cdi laadt, tegen massa.

Hierdoor stopt je bougie met vonken en de motor valt uit.

Voor wat betreft doormeten kun je het best doen met een multimeter vanuit de connector van je cdi.
Komen de draadkleuren van jouw cdi overeen met de kleuren op mijn schema?
De draadkleuren komen overeen! En heb ook een multimeter.
 
Last edited:
Maar bij component 11 staat 'right dimmer switch', als ik deze opzoek op google, dan krijg ik mijn dimlicht/grootlicht knop. Het lijkt mij toch niet dat deze knop iets met het ontstekingssysteem te maken heeft?
Ik zei toch dat de vertaling op zijn Italiaans gebeurd is.
Met deze vertaling bedoelen ze de schakelaar-cluster bij je rechter handvat.
Geloof me dit is de kill-switch, bij de meeste scooters is deze rood en zit op de schakelaar-cluster van de rechter handvat.
Met de verlichting heeft deze niks te maken, de grootlicht/dimlicht-schakelaar is component nr9 op mijn schema.
Ze vertalen deze als "left dimmer switch", maar hier zit ook de claxonschakelaar en de raw-schakelaar bij, maw de schakelaar-cluster bij je linker handvat.

Meten, zo ga je te werk:

  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Trek de connector/connectoren uit de cdi.
  3. Zet de multimeter op het 200 Ohm van het weerstandsbereik.
  4. Sluit de zwarte meetdraad van de multimeter aan op de min-pool van de accu en laat deze aangesloten gedurende de metingen hieronder.
  5. Meet met de rode meetpen achtereenvolgens op de groene, de witte en de rode draad van de losgetrokken kabelboomconnector en schrijf de waardes op.
  6. Laat de waardes even weten.
 
Ik zei toch dat de vertaling op zijn Italiaans gebeurd is.
Met deze vertaling bedoelen ze de schakelaar-cluster bij je rechter handvat.
Geloof me dit is de kill-switch, bij de meeste scooters is deze rood en zit op de schakelaar-cluster van de rechter handvat.
Met de verlichting heeft deze niks te maken, de grootlicht/dimlicht-schakelaar is component nr9 op mijn schema.

Meten, zo ga je te werk:

  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Trek de connector/connectoren uit de cdi.
  3. Zet de multimeter op het 200 Ohm van het weerstandsbereik.
  4. Sluit de zwarte meetdraad van de multimeter aan op de min-pool van de accu en laat deze aangesloten gedurende de metingen hieronder.
  5. Meet met de rode meetpen achtereenvolgens op de groene, de witte en de rode draad van de losgetrokken kabelboomconnector en schrijf de waardes op.
  6. Laat de waardes even weten.
Oke ik had het niet helemaal goed begrepen, ik heb op mijn rechterhandvat alleen de startknop, dus heb dan geen killswitch. Ik zal de waardes nu meteen even gaan meten.
 
Dan heeft de Street-uitvoering geen kill-switch blijkbaar.

Maar als de kleuren van de draadboom bij de cdi hetzelfde zijn, kun je wel zo te werk gaan als hierboven beschreven.
 
Wat bedoel je hiermee?

Bedoel je 0 Ohm of geeft de meter OL aan?

De weerstand van de pickupspoel (rode draad) lijkt in ieder geval al goed.
Mijn meter staat in de gewone stand (als je niks meet zegmaar) op 1 en daar blijft hij bij het witte draad gewoon op staan. Dus ik denk dat dat OL is
Post automatically merged:

Hierbij het bijpassend bedradingsschema plus legendabedradingsschema sr 50 (2).jpglegenda bedradingsschema (2).jpg
 
Last edited:
Wat bedoel je hiermee?

Bedoel je 0 Ohm of geeft de meter OL aan?

De weerstand van de pickupspoel (rode draad) lijkt in ieder geval al goed.
Hoi Sparky,
Ik vroeg mij af of jij nog iets van een vermoeden uit de metingen kan halen? Want ik weet op dit moment niet heel goed wat ik verder nog kan controleren.
Groeten
 
Hi Ivar,

ik had gereageerd op je post#15 echter ik zie hem niet staan, blijkbaar is er iets mis gegaan of ik ben vergeten op de knop "post reply" te klikken.:(

De meting van de witte draad ziet er niet goed uit, deze zou normaliter 0 Ohm moeten geven.

Dit kan 2 dingen betekenen:

  1. de witte draad is onderbroken of maakt een slecht contact in één van de connectoren tussen je cdi connector en stator.
  2. het motorblok ligt niet goed aan massa.

Om punt nr 1 te controleren doe het volgende:
  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Zet de multimeter op het 200 Ohm van het weerstandsbereik.
  3. Trek de connector/connectoren uit de cdi.
  4. Sluit de zwarte meetdraad van de multimeter aan op een blank stuk metaal van het motorblok.
  5. Meet met de rode meetpen op de witte draad van de losgetrokken kabelboomconnector.
  6. De gemeten waarde moet 0 Ohm zijn!

Om punt nr 2 te controleren doe het volgende:

  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Zet de multimeter op het 200 Ohm van het weerstandsbereik.
  3. Sluit de zwarte meetdraad van de multimeter aan op de min-pool van de accu.
  4. Meet met de rode meetpen op een blank stuk metaal van je motorblok.
  5. De gemeten waarde moet 0 Ohm zijn!
 
Hi Ivar,

ik had gereageerd op je post#15 echter ik zie hem niet staan, blijkbaar is er iets mis gegaan of ik ben vergeten op de knop "post reply" te klikken.:(

De meting van de witte draad ziet er niet goed uit, deze zou normaliter 0 Ohm moeten geven.

Dit kan 2 dingen betekenen:

  1. de witte draad is onderbroken of maakt een slecht contact in één van de connectoren tussen je cdi connector en stator.
  2. het motorblok ligt niet goed aan massa.

Om punt nr 1 te controleren doe het volgende:
  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Zet de multimeter op het 200 Ohm van het weerstandsbereik.
  3. Trek de connector/connectoren uit de cdi.
  4. Sluit de zwarte meetdraad van de multimeter aan op een blank stuk metaal van het motorblok.
  5. Meet met de rode meetpen op de witte draad van de losgetrokken kabelboomconnector.
  6. De gemeten waarde moet 0 Ohm zijn!

Om punt nr 2 te controleren doe het volgende:

  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Zet de multimeter op het 200 Ohm van het weerstandsbereik.
  3. Sluit de zwarte meetdraad van de multimeter aan op de min-pool van de accu.
  4. Meet met de rode meetpen op een blank stuk metaal van je motorblok.
  5. De gemeten waarde moet 0 Ohm zijn!
Oke harstikke bedankt voor je reactie! Ik zal het morgen meteen even gaan doormeten. Dan hoor je wel wat daar uit komt! Nogmaals harstikke bedankt voor je tijd en moeite!!
 
Hi Ivar,

ik had gereageerd op je post#15 echter ik zie hem niet staan, blijkbaar is er iets mis gegaan of ik ben vergeten op de knop "post reply" te klikken.:(

De meting van de witte draad ziet er niet goed uit, deze zou normaliter 0 Ohm moeten geven.

Dit kan 2 dingen betekenen:

  1. de witte draad is onderbroken of maakt een slecht contact in één van de connectoren tussen je cdi connector en stator.
  2. het motorblok ligt niet goed aan massa.

Om punt nr 1 te controleren doe het volgende:
  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Zet de multimeter op het 200 Ohm van het weerstandsbereik.
  3. Trek de connector/connectoren uit de cdi.
  4. Sluit de zwarte meetdraad van de multimeter aan op een blank stuk metaal van het motorblok.
  5. Meet met de rode meetpen op de witte draad van de losgetrokken kabelboomconnector.
  6. De gemeten waarde moet 0 Ohm zijn!

Om punt nr 2 te controleren doe het volgende:

  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Zet de multimeter op het 200 Ohm van het weerstandsbereik.
  3. Sluit de zwarte meetdraad van de multimeter aan op de min-pool van de accu.
  4. Meet met de rode meetpen op een blank stuk metaal van je motorblok.
  5. De gemeten waarde moet 0 Ohm zijn!
Goedemorgen,
Bij punt 1 krijg ik weer een waarde van 1, wat denk ik OL betekent.
Bij punt 2 krijg ik 00.3 Ohm. Ik heb gemeten op de cilinderkop en die heb ik ook opgeschuurd, maar de waarde blijft 00.3 Ohm.
 
Back
Top