Alles te ver op krukas aerox

UndercoverNL

Active Member
Goedemiddag,
Dus ik heb dit probleem al een tijdje, maar inmiddels is het zo erg geworden dat de scooter niet meer aan kan, dus nu zal het toch essentieel zijn om het eens op te gaan lossen.
Dus, ik heb een aerox uit 2009 met een std krukas die vroeger met een std setup prima reed en waarvan de kickstart het ook altijd heeft gedaan, nu heb ik 2 maantjes geleden een nieuwe setup met een Yasuni R en dus ook andere rollen, trekveren en drukveer er op gegooid.
Na dat ik dit had gedaan zat het kickstartrondsel (en dus ook de rest) veel dichter bij de carterkap, oftewel, alles was een stuk meer naar voren gekomen, ondanks dat ik alles zo ver als mogelijk aangedrukt heb. Met als gevolg dat het kickstartrondsel nauwelijks meer ruimte heeft om op te steunen / zich aan vast te klemmen, hij heeft echt max een paar millimeter om nog aan vast te houden voordat hij over het schroefdraad van de krukas heen gaat, (wat hij dus ook deels gaat).

Eerst was dit nog niet zo danig erg dat de kickstart niet meer te gebruiken viel, maar nu is het zo erg geworden dat als hij loopt, dat de twee kickstart mechanismes tegen elkaar ratelen, oftewel helemaal plat gaan slijten. En dat ik hem inmiddels helemaal niet meer lopend krijg omdat de kickstart niet werkt, ik weet niet waarom maar hij schamt er gewoon over heen ofz, ik weet ook niet precies wat er gebeurd, maar aan het geluid te horen schammen de 2 kickstart mechanismes gewoon over elkaar heen zonder in elkaar in te haken.

Het rare is dus dat alles eerst echt een centimeter verder op de krukas zat voordat ik alles er afgehaald had om de nieuwe setup er op te gooien.
Een klein detail is ook, dat er een soort van ratelend geluid van iets op de krukas af kwam, iemand anders zij mij dat dat (een van) de start tandwielen is.

is een video van het geluid.

Iemand een idee hoe dit zo gebeurd kan zijn? Vind het vooral zo gek dat alles altijd zo veel verder op de krukas heeft gezeten, en nu opeens naar voren is gekomen.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Je koppeling grijpt steeds halve in. Ik denk dat als je je stationair toerental lager zet dat het misschien weg is.
Heb inmiddels nieuwe carb en hij loopt nu lagen en beter stationair, die video is best oud. Ik heb nog niet echt geluisterd of het geluid weg was na de nieuwe carb, alleen dat is nu niet het grootste probleem, dat is dat ik hem überhaupt niet meer lopend krijg omdat alles te ver op de krukas zit
 
Staat hier dat je aan de variozijde alleen maar de rollen hebt vervangen.

Ik wil niet lollig doen, maar als het na vervangen verder naar buiten steekt.
Dan is het simpelweg niet goed gemonteerd.
 
Last edited:
Staat hier dat je aan de variozijde alleen maar de rollen hebt vervangen.

Ik wil niet lollig doen, maar als het na vervangen verder naar buiten steekt.
Dan is het simpelweg niet goed gemonteerd.
Post automatically merged:

Staat hier dat je aan de variozijde alleen maar de rollen hebt vervangen.

Ik wil niet lollig doen, maar als het na vervangen verder naar buiten steekt.
Dan is het simpelweg niet goed gemonteerd.
de rollen en de koelvin ja, maar wat kan er dan niet goed gemonteerd zijn, alles zit er in de juiste en oude volgorde op en kan niet verder worden aangedrukt
 
Kan helaas niet van een afstand zien hoe of wat, maar als jij zeker weet dat het verder uit steekt(richting carterpan).

Dan kan je eens je oude koelvin proberen, zien hoe het dan zit.
En anders toch even een tweede set ogen er naar laten kijken.
Tenzij iemand hier toevallig weet wat je bij dit blok evt. fout kunt doen.
 
Kan helaas niet van een afstand zien hoe of wat, maar als jij zeker weet dat het verder uit steekt(richting carterpan).

Dan kan je eens je oude koelvin proberen, zien hoe het dan zit.
En anders toch even een tweede set ogen er naar laten kijken.
Tenzij iemand hier toevallig weet wat je bij dit blok evt. fout kunt doen.
tja, t punt is dat ik niet echt een tweede set ogen heb :/ en ik hem ook niet even naar de dealer kan rijden want ja, hij kan niet aan, want de elektrische start wil niet starten, hij heeft een weekje stil gestaan en daarna wou de elektrische start opeens niet meer. Neem aan dat hij met de kickstart wel wil want dat heeft hij veel vaker, elektrische start is gewoon een ramp.
 
Met koelvin bedoel je halfpoulie neem ik aan?

Post sowieso even fotos. Gemonteerd en los.
Wellicht is er een lid die adhv deze iets ziet.
Post automatically merged:

Evt kan je ook googlen op starten met boormachine, maar die kickrondsels ga je sws nodig hebben. Dus wellicht even bestellen. Oude halfpoulie monteren, dan niet goed. Dan ff naar de dealer rijden. ^_^
 
Met koelvin bedoel je halfpoulie neem ik aan?

Post sowieso even fotos. Gemonteerd en los.
Wellicht is er een lid die adhv deze iets ziet.
Post automatically merged:

Evt kan je ook googlen op starten met boormachine, maar die kickrondsels ga je sws nodig hebben. Dus wellicht even bestellen. Oude halfpoulie monteren, dan niet goed. Dan ff naar de dealer rijden. ^_^
ja de halfpoulie, en ook als ik de oude er op zet is er nog steeds even weinig ruimte.
Hieronder wat fotos van hoe het er uit ziet met en zonder de halfpoulie
 

Attachments

  • 16470126975492094642779374652446.jpg
    16470126975492094642779374652446.jpg
    200.6 KB · Views: 15
  • 16470127323026036389209687129121.jpg
    16470127323026036389209687129121.jpg
    186.5 KB · Views: 14
  • 16470127663957141579842372386611.jpg
    16470127663957141579842372386611.jpg
    141 KB · Views: 12
Trek je de riem in de poelie achter voor je de half poelie op de krukas drukt en de moer aandraait ?
Dus je creeert hiermee slack/speling op je v-snaar.
Dus krijg je meer ruimte om het rondsel op de splines/spie banen van je krukas te leggen.

Is het gewichten tandwiel (1) goed in het start tandwiel (4) gedraaid, dus een keer contra gedraaid zodat deze het start tandwiel van binnen vastpakt en niet er tegenaan gedrukt wordt. Kan het niet heel goed uitleggen maar als ik deze niet als "set" monteer draai ik het gewichten tandwiel een keer contra zodat deze goed vastgrijpt.

Zie onderstaande foto.
tandwiel aerox.JPG
 
mis je niet dat gekartelde ding dat aan de buitenkant zou moeten zitten? of heb je dat gewoon niet op de foto staan?

verder als je elek start het 'ineens niet wil doen' kan je het beste eens kijken of het kabeltje van je startmotor niet gewoon los zit of de zekering bij je accu niet gwn rot is.
 
Heb inmiddels nieuwe carb en hij loopt nu lagen en beter stationair, die video is best oud. Ik heb nog niet echt geluisterd of het geluid weg was na de nieuwe carb, alleen dat is nu niet het grootste probleem, dat is dat ik hem überhaupt niet meer lopend krijg omdat alles te ver op de krukas zit

Heb je wel ooit die shim pakking tussen deksel en carter gehad? Die hoort er normaal tussen te zitten zodat het kickstart mechanisme niet te dicht op de halfpoelie komt.
Post automatically merged:

Je koppeling grijpt steeds halve in. Ik denk dat als je je stationair toerental lager zet dat het misschien weg is.

Of de huidige trekveren zijn versleten en willen de beentjes te vroeg laten gaan.
 
Trek je de riem in de poelie achter voor je de half poelie op de krukas drukt en de moer aandraait ?
Dus je creeert hiermee slack/speling op je v-snaar.
Dus krijg je meer ruimte om het rondsel op de splines/spie banen van je krukas te leggen.

Is het gewichten tandwiel (1) goed in het start tandwiel (4) gedraaid, dus een keer contra gedraaid zodat deze het start tandwiel van binnen vastpakt en niet er tegenaan gedrukt wordt. Kan het niet heel goed uitleggen maar als ik deze niet als "set" monteer draai ik het gewichten tandwiel een keer contra zodat deze goed vastgrijpt.

Zie onderstaande foto.
View attachment 64221
Dat doe ik tot zo ver mogelijk ja, alleen ik zie niet helemaal voor me hoe dat meer ruimte creëert? Want als ie eenmaal over de variobus heen zit dan maakt het toch niet meer uit?
Ik zal de tandwielen morgen even bekijken, als je (1) draait en de rest draait 100% mee, is het dan goed?

mis je niet dat gekartelde ding dat aan de buitenkant zou moeten zitten? of heb je dat gewoon niet op de foto staan?

verder als je elek start het 'ineens niet wil doen' kan je het beste eens kijken of het kabeltje van je startmotor niet gewoon los zit of de zekering bij je accu niet gwn rot is.
weet niet precies wat je bedoeld met "dat gekartelde ding" haha.

Heb altijd gezijk gehad met de elektrische start, als het te koud is wil die ook niet starten met de elektrische start. Ik zal morgen ff kijken of hij wel op remreiniger wil starten om in ieder geval een fout mengsel uit te sluiten. Alhoewel lijkt het me sterk dat het mengsel uit het niets niet meer goed is.

Heb je wel ooit die shim pakking tussen deksel en carter gehad? Die hoort er normaal tussen te zitten zodat het kickstart mechanisme niet te dicht op de halfpoelie komt.
Post automatically merged:



Of de huidige trekveren zijn versleten en willen de beentjes te vroeg laten gaan.
nope, wist wel dat die er inderdaad normaal op zit, maar heb hem er zelf nooit op gehad, de vorige eigenaar heeft m er ook niet opgehad, een oplossing zou zijn om er een paar van die pakkingen op te zetten, heeft iemand anders me ook al verteld, alleen ziet dat er niet uit en is dat natuurlijk ook absoluut niet hoe het hoort, met 4 pakkingen er tussen. En alles heeft er vroeger dus wel verder op gezeten. Dus hoop dat we dat probleem kunnen oplossen.
 
Nou het probleem van het niet starten was dat er iets verstopt zat, met remreiniger starte hij wel en daarna ook weer op benzine / electriche start.

Het kickstart probleem is helaas nog steeds niet opgelost, zal sws een nieuw kickstartrondsel bestellen omdat hij mischien versleten is.
 
Nou het probleem van het niet starten was dat er iets verstopt zat, met remreiniger starte hij wel en daarna ook weer op benzine / electriche start.

Het kickstart probleem is helaas nog steeds niet opgelost, zal sws een nieuw kickstartrondsel bestellen omdat hij mischien versleten is.
Je wilt je halfpoelie en startrondsel op de as zetten met speling op de V-snaar. Zodoende druk je de V-snaar niet vast met de halfpoelie en kan je geen speling op het rondsel krijgen met het rampzalige gevolg dat het rondsel de spiebanen op de as kaal vreet en een nieuwe as kan steken.
 
Back
Top