Scooter start niet, alles al geprobeerd

Liam05

Member
Ik heb een gy6 100cc 24mm carb. Deze scooter heeft met deze onderdelen gewerkt en gereden voor een tijdje totdat het winter werd, nu na de winter proberen te starten gaat erg moeizaam en met 100x kicken start hij 5seconden en valt hij uit. De elektrische start werkt ook op het vliegwiel en hoor het startgeluid maar komt niet aan.

Ik heb al geprobeerd: vonk controleren, compressie is er, carburateur helemaal gereinigd, benzinetoevoer goed en tank is vol.

Ik heb echt geen idee wat ik nog moet doen. Als ik kick gaat ook het display lichtje eventjes aan maar valt daarna weer uit, allemaal signalen over dingen die goed zitten maar starten doet hij eventjes en valt weer snel uit.

Elke tip is welkom en zou erg helpen, ik ben hier al maanden mee bezig en niks heeft gelukt?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb gecontroleerd door mijn vinger op het gat te houden en te kicken waardoor ik vacuüm voelden, maar ik hoor met kicken ook een “PLOP” in mijn cilinder van de zuiger. Er is 99% kans gewoon compressie, is er iets anders?
 
Die methode met je vinger , is natte vinger werk , een tuinslang met 3 bar houd je ook niet dicht , je hebt alle ingrediënten , waarmee hij moet lopen . Dus blijft een goede compressie meting het enigste wat je nog moet doen , om dat uit te sluiten. En werkt de choke ? Staan de kleppen goed gesteld ( als het een 4takt is) ?
 
Die methode met je vinger , is natte vinger werk , een tuinslang met 3 bar houd je ook niet dicht , je hebt alle ingrediënten , waarmee hij moet lopen . Dus blijft een goede compressie meting het enigste wat je nog moet doen , om dat uit te sluiten. En werkt de choke ? Staan de kleppen goed gesteld ( als het een 4takt is) ?
ja, is een viertakt, (gy6, staat er, jij nog koffie?) en anders "zuigt" ie niet ;) een tweetakt wordt volgeblazen vanuit het carter.
@Liam05 "na de winter"? hoe lang heeft ie stilgestaan en met welke benzine is ie weggezet?
ook ik zeg compressie meten.
 
Last edited:
Die methode met je vinger , is natte vinger werk , een tuinslang met 3 bar houd je ook niet dicht , je hebt alle ingrediënten , waarmee hij moet lopen . Dus blijft een goede compressie meting het enigste wat je nog moet doen , om dat uit te sluiten. En werkt de choke ? Staan de kleppen goed gesteld ( als het een 4takt is) ?
Ik heb een polini carb met een handchoke dus heb geen idee of die kapot zou moeten zijn en hoe ik dit zie? Als ik die omhoog trek dan valt hij wel meteen terug naar beneden, hij blijft zegmaar niet omhoog staan. Kleppen staan gesteld op 0,10-0,10 van wat ik heb gehoord is dat prima.
 
Ik heb een polini carb met een handchoke dus heb geen idee of die kapot zou moeten zijn en hoe ik dit zie? Als ik die omhoog trek dan valt hij wel meteen terug naar beneden, hij blijft zegmaar niet omhoog staan. Kleppen staan gesteld op 0,10-0,10 van wat ik heb gehoord is dat prima.
dat is niet goed, je hebt je choke wel wat langer nodig in koud weer.
noem je nu gewoon waar je ze maanden geleden op hebt gesteld of heb je sinds de problemen echt gemeten?
 
ja, is een viertakt, (gy6, staat er, jij nog koffie?) en anders "zuigt" ie niet ;) een tweetakt wordt volgeblazen vanuit het carter.
@Liam05 "na de winter"? hoe lang heeft ie stilgestaan en met welke benzine is ie weggezet?
ook ik zeg compressie meten.
hij heeft wel een paar maanden stilgestaan, de ene helft zonder benzine en daarna ben ik gaan tanken, volgegooid met E5. Ik denk 2 maanden zonder benzine en nog 2 maanden met benzine
Post automatically merged:

dat is niet goed, je hebt je choke wel wat langer nodig in koud weer.
noem je nu gewoon waar je ze maanden geleden op hebt gesteld of heb je sinds de problemen echt gemeten?
Ik heb denk ik 1 maand geleden nog opnieuw gekeken, denk je dat 0,10-0,10 wel een goede verhouding kan zijn?
 
je compressie en dan je choke zijn je eerste probleem, die heb je echt (langer) nodig. zit er echt geen blokkering bovenin dat je choke daar wel blijft hangen? zo niet iets maken dat 'm vasthoudt..
0,1/0,1 is speling, als ie tussentijds niet gelopen heeft, is ie ook niet ineens 0 of negatief.
 
je compressie en dan je choke zijn je eerste probleem, die heb je echt (langer) nodig. zit er echt geen blokkering bovenin dat je choke daar wel blijft hangen? zo niet iets maken dat 'm vasthoudt..
0,1/0,1 is speling, als ie tussentijds niet gelopen heeft, is ie ook niet ineens 0 of negatief.
ik ga vanmiddag even proberen met die choke of het dan wel lukt, want met koud weer en een koud blok is dat inderdaad wel een “must”. Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe, ik zal laten weten hoe het gaat
 
je compressie en dan je choke zijn je eerste probleem, die heb je echt (langer) nodig. zit er echt geen blokkering bovenin dat je choke daar wel blijft hangen? zo niet iets maken dat 'm vasthoudt..
0,1/0,1 is speling, als ie tussentijds niet gelopen heeft, is ie ook niet ineens 0 of negatief.
Ik heb een nieuwe choke gekocht die werkt nu, ik heb de kleppen opnieuw goed gesteld, een nieuwe accu erin gedaan en een nieuwe bougie erin gedaan. Bougie vonkt ook als nieuw. Ik krijg hem nu sneller met de kickstart gestart en soms ook met de elektrische start, maar na een paar seconden valt hij toch weer uit. Ik weet nu echt niet meer wat ik moet proberen... Nog ideeen?
 
Wat je kunt maken , als je de mogelijkheden hebt is : van een oude bougie , het porselein eruit slaan , en op het metalen gedeelte , een auto ventiel knutselen ( solderen) , je olie peilstok eruit draaien , dan met een compressor of bandenpomp een klein beetje druk in de cilinder pompen ( 2 bar is meer als genoeg) , terwijl de kleppen dicht staan , draai daarna je vliegwiel een klein stukje door , maar zo dat de kleppen dicht blijven , en blokkeer het vliegwiel / of de vario . Als je hem nu in de uit of inlaat hoort blazen , weet je dat er een klep lek is . Hoor je hem extreem in je carter blazen , dichten de zuigerveren niet af. Lijkt me niet dat door het kicken de boel stuk kan gaan , tenzij je geen olie in het carter hebt . Je doet hetzelfde als de startmotor , je vario rond slingeren , via de starterkrans
 
nogmaals, heb je de compressie gemeten? Dit lijkt mij een symptoon van te lage compressie
nee. te lage compressie krijg je als eerste gewoon niet aan.
Post automatically merged:

ik heb met deze cilinder, zuiger en zuigerveren minder dan 1km gereden, het is allemaal super nieuw, kan dat kapot gaan door kickstarten?
hoe je het start mag niet uitmaken.

wat voor choke heb je er nu op, handbediend?
 
Last edited:
heb je een foto? Klinkt als een backfire? Weet je zeker dat je timing met de kleppen goed hebt staan? Zuiger op zijn hoogste punt en ontsteking gelijk met de T op het nokje van het blok en de nokkenas met de 3 gaatjes zichtbaar?
 
Back
Top