This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Alles over Scooter SPUITEN topic...

Status
Not open for further replies.

Waarschijnlijk is de verf nog te dik en geeft het 'spuitpistool' te weinig druk
 
JusSeb said:
Ik spuit perfect met zo'n pistool.

Beter verdunnen, gewoon vrijwel net zo dun als water.

Loopt het dan niet zo weer van je kappen af????
En met wat verdun jij??? terpentine of wasbenzine???

Heb je trouwens een foto van het resultaat, met die electrische???
 
psycho said:
Loopt het dan niet zo weer van je kappen af????
En met wat verdun jij??? terpentine of wasbenzine???

Heb je trouwens een foto van het resultaat, met die electrische???

Opletten dat je niet te dikke lagen spuit.
Verdunning staat op het verf blik.
 
Weet iemand een blanke lak die benzine bestendig is?
Ik hoor namelijk redelijk vaak dat blankelak uit spuitbus oplost met benzine..
Of is dit klinkklare onzin??

Sander
 
Sand3r said:
Weet iemand een blanke lak die benzine bestendig is?
Ik hoor namelijk redelijk vaak dat blankelak uit spuitbus oplost met benzine..
Of is dit klinkklare onzin??

Sander
sommige lakken wel de dure meestal niet
van de hema weet ik het wel zeker die gaat schuren als er benzine opkomt
 
klein vraagje ,welk resultaat zal het beste uitkomen op mn kappen , insmeren met verafbijter , schuren , hechtprmr , grondlaag , spuiten

of
kap gewoon afschuren en spuiten
 
eh mensen,

ik heb nog wat vragen wat betreft het spuiten met compressor (2K lak dus).

- ik dacht altijd dat je na het spuiten van 2K lak geen blanke lak meer hoefde te spuiten. maar volgens een aantal forummers hier blijkbaar wel..?
- ik heb inmiddels begrepen dat je aan een liter lak meer dan genoeg heb. geld dit ook voor de primer en blanke lak?
- moeten de primer en blanke lak in dezelfde verhouding als de lak verdund worden?
- @insanemalebrain: volgens jou moet je eerst kunstof hechtprimer op je kap spuiten en dan pas spuitplamuur. ik heb nu echter de oneffenheden in mijn gepolyesterde en geplamuurde kappen al weg gehaald door direct spuitplamuur erop te spuiten en dan te schuren. moet ik nu weer overnieuw beginnen met hechtprimer en dan spuitplamuur of kan ik gewoon primer over de kappen (met spuitplamuur) heen spuiten?

ik ben hier ook bij een autoschade bedrijf gaan vragen wat 2K lak (op thinnerbasis) kost. dat kost dus 150 euro per liter en dan komen de primer (en zoals volgens forummers ook blanke lak) er nog bij. een grove 200 euro dus. nou vroeg ik me af of iemand goedkoper aan 2K verf is gekomen of kan komen. of misschien kan het ook wel met een willekeurige bus verf van de bouwmarkt op thinnerbasis..?
 
Die lak lijkt me aan de dure kant :X Ik was hier in de buurt geweest voor het spuiten van m'n scooter, en toen hadden ze het over 90 euro/liter en dat was volgens hun al dure lak (Impreza Mica Blue, DuPont lak...) Dus die 150 lijkt me helemaal veel :X
 
oh dat wordt al een stuk aantrekkelijker ja. was het wel 2K lak op thinnerbasis? de meeste bedrijven werken tegenwoordig namelijk met 2K lak op waterbasis en daar kan ik dus niets mee ivm schoonmaken van de spuit enzo..
 
Ok, daar gaan we...


whitesr said:
eh mensen,

ik heb nog wat vragen wat betreft het spuiten met compressor (2K lak dus).

- ik dacht altijd dat je na het spuiten van 2K lak geen blanke lak meer hoefde te spuiten. maar volgens een aantal forummers hier blijkbaar wel..?

- Blanke lak is niet altijd nodig. Bij 2K autolak in uni-kleuren is het niet nodig, die glimt van zichzelf al.
Maar metallic/parelmoer kleuren spuit je volgens een 2-laags systeem.
Dat betekend dat je over de kleurlak ook nog een blanke lak spuit.

Verder heb je dan ook nog een 3-laags systeem. Dat is voor de wat specialere kleuren.
Daarvoor spuit je eerst een ondergrondkleur, dan gaat daar een transparante lak overheen (meestal parelmoer) En dan als laatste de blanke lak.
Maar ik denk niet dat je dit zelf wilt gaan spuiten



whitesr said:
- ik heb inmiddels begrepen dat je aan een liter lak meer dan genoeg heb. geld dit ook voor de primer en blanke lak?

- Met 1 liter ondverdunde kleurlak spuit ik 1 scooter (binnen en buitenkappen)
De lak waar wij mee spuiten moet je 2:1 verdunnen dus dan voeg je 0,5 liter verdunner toe waardoor je uiteindelijk 1,5 liter lak hebt


whitesr said:
- moeten de primer en blanke lak in dezelfde verhouding als de lak verdund worden?

- Op de bus staat meestal in welke mate je het moet verdunnen, dit is voor elke lak verschillend. Kleurlak en blanke lak is vele malen dunner dan bijvoorbeeld grondverf (let hier ook op bij het spuiten )



- Je hoeft het niet per se helemaal overnieuw te doen, je kunt het ook afwachten. Maar als je helemaal tot op het plasic had doorgeschuurd en toen de spuitplamuur erop hebt gespoten heb je kans dat het gaat afbladeren.

Spuitplamuur is een primer/filler ineen. Dan hoef je er dus niet nogeens een primer er overheen te spuiten



Voor 150 euri word je redelijk genaaid
Toevallig moest ik vandaag nog lak bestellen (diepblauw parelmoer voor Renault Laguna GT)
Dat was 1 liter watergedragen autolak (extra duur vergeleken met de oplosmiddelhoudende autolak waar we normaal mee werken)
Hiervoor moest ik 77 euro afrekenen.
Voor een particulier zullen ze dan wel iets meer afrekenen, maar 150 euro zal het iig niet zijn
 
whitesr said:
oh dat wordt al een stuk aantrekkelijker ja. was het wel 2K lak op thinnerbasis? de meeste bedrijven werken tegenwoordig namelijk met 2K lak op waterbasis en daar kan ik dus niets mee ivm schoonmaken van de spuit enzo..

Watergedragen lak is juist makkelijker om schoon te maken
Dat kan namelijk gewoon onder de kraan.

2k moet je met thinner doen. Op mijn werk hebben we dan gelukkig een doorspoel machine staan voor de spuiten, maar als je dat thuis boven een bak met thinner moet doen word het denk wel een kliederboel
 
ik was 80 euro kwijt voor:
500 ml Metallic lak + verdunner
500 ml blanke lak + verharder

Dit is niet op waterbasis, dus geen een bedrijf wil het spuiten, baal er best van aangezien ik zelf geen compressor heb en nu gewoon 80 euro zeg maar weggegooid heb..
 
Ga eens kijken bij een spuiter die normaal bedrijfswagens/vrachtwagens spuit.
Die gebruiken nog wel oplosmiddelhoudende lak omdat daar nog geen watergedragen lak verplicht is

Ik werk zelf als autospuiter en wij hebben eerst ook met watergedragen lak gespoten maar zijn nu ook weer terug over gestapt naar oplosmiddelhoudende lak omdat dat gewoon veel goedkoper is.

Niet door vertellen hoor....
 

ok dat is duidelijk . nou heb ik me alleen bij de schadeherstel afdeling van een autodealer (ander bedrijf dan dat 150 euro lak verhaal ), laten vertellen dat je de kappen in een moffelkabine moet leggen om ze te laten drogen als je met lak op waterbasis hebt gespoten. bij lak op thinnerbasis is dit niet noodzakelijk vertelden ze. ik heb dus niet zo'n moffelkabine. moet ik dan toch wel 2K lak op thinnerbasis kopen?
 
Je kunt het beste 2k lak kopen. Watergedragen lak droog je door er lucht langs te blazen.
Normaal zitten daarvoor venturi's in het plafond van de spuitcabine, maar aangezien jij die niet hebt moet je 2k gebruiken
 
Heej mensen..

ik ben van plan mijn beta te gaan spuiten daarover heb ik een aantal vraagjes.

Ik wil de buitenkappen in de volgende stappen gaan spuiten met een normale spuitbus van motip:
Stap 1 kaalgeschuurt met 400
Stap 2 spuitplamuur alle kappen
Stap 3 diepe krasse eruit plamuurt
Stap 4 opschuren met 400
Stap 5 weer in de spuitplamuur zetten alles
Stap 6 spuitplamuur 600 opgeschuurd
Stap 7 Eerste laag LAK
Stap 8 Tweede laag LAK
Stap 9 Aantal blanke lak lagen

Vinden jullie deze stappen goed? Heb je correcties erover zeg maar?

En nu wil ik ook de binnenkappen wit spuiten. In wat voor stappen is dit slim om te doen. Dus welke korrel enz enz.

Nog een vraagje , Lennard spuit jij ook voor mensen? anders heb ik wel intresse..

Maargoed ik hoop op een goed antwoord

Ciao
 
Status
Not open for further replies.