Ok, daar gaan we...
whitesr said:
eh mensen,
ik heb nog wat vragen wat betreft het spuiten met compressor (2K lak dus).
- ik dacht altijd dat je na het spuiten van 2K lak geen blanke lak meer hoefde te spuiten. maar volgens een aantal forummers hier blijkbaar wel..?
- Blanke lak is niet altijd nodig. Bij 2K autolak in uni-kleuren is het niet nodig, die glimt van zichzelf al.
Maar metallic/parelmoer kleuren spuit je volgens een 2-laags systeem.
Dat betekend dat je over de kleurlak ook nog een blanke lak spuit.
Verder heb je dan ook nog een 3-laags systeem. Dat is voor de wat specialere kleuren.
Daarvoor spuit je eerst een ondergrondkleur, dan gaat daar een transparante lak overheen (meestal parelmoer) En dan als laatste de blanke lak.
Maar ik denk niet dat je dit zelf wilt gaan spuiten
whitesr said:
- ik heb inmiddels begrepen dat je aan een liter lak meer dan genoeg heb. geld dit ook voor de primer en blanke lak?
- Met 1 liter ondverdunde kleurlak spuit ik 1 scooter (binnen en buitenkappen)
De lak waar wij mee spuiten moet je 2:1 verdunnen dus dan voeg je 0,5 liter verdunner toe waardoor je uiteindelijk 1,5 liter lak hebt
whitesr said:
- moeten de primer en blanke lak in dezelfde verhouding als de lak verdund worden?
- Op de bus staat meestal in welke mate je het moet verdunnen, dit is voor elke lak verschillend. Kleurlak en blanke lak is vele malen dunner dan bijvoorbeeld grondverf (let hier ook op bij het spuiten
)
whitesr said:
- @insanemalebrain: volgens jou moet je eerst kunstof hechtprimer op je kap spuiten en dan pas spuitplamuur. ik heb nu echter de oneffenheden in mijn gepolyesterde en geplamuurde kappen al weg gehaald door direct spuitplamuur erop te spuiten en dan te schuren. moet ik nu weer overnieuw beginnen met hechtprimer en dan spuitplamuur of kan ik gewoon primer over de kappen (met spuitplamuur) heen spuiten?
- Je hoeft het niet per se helemaal overnieuw te doen, je kunt het ook afwachten. Maar als je helemaal tot op het plasic had doorgeschuurd en toen de spuitplamuur erop hebt gespoten heb je kans dat het gaat afbladeren.
Spuitplamuur is een primer/filler ineen. Dan hoef je er dus niet nogeens een primer er overheen te spuiten
whitesr said:
ik ben hier ook bij een autoschade bedrijf gaan vragen wat 2K lak (op thinnerbasis) kost. dat kost dus 150 euro per liter en dan komen de primer (en zoals volgens forummers ook blanke lak) er nog bij. een grove 200 euro dus. nou vroeg ik me af of iemand goedkoper aan 2K verf is gekomen of kan komen. of misschien kan het ook wel met een willekeurige bus verf van de bouwmarkt op thinnerbasis..?
Voor 150 euri word je redelijk genaaid
Toevallig moest ik vandaag nog lak bestellen (diepblauw parelmoer voor Renault Laguna GT)
Dat was 1 liter watergedragen autolak (extra duur vergeleken met de oplosmiddelhoudende autolak waar we normaal mee werken)
Hiervoor moest ik 77 euro afrekenen.
Voor een particulier zullen ze dan wel iets meer afrekenen, maar 150 euro zal het iig niet zijn