This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Alles over Scooter SPUITEN topic... #2

Hey, ik ga binnenkort een Beta Ark kopen. (2e hands)
En wil deze helemaal gaan spuiten in de kleuren die ik mooi vind.

Nou heb ik aleen wel heel veel vragen... xD
Ik heb aardig wat pagina's afgelezen, maar nog niet al mijn vragen zijn beantwoord. (het heeft overigens ook geen nut om al die pagina's te gaan lezen... Dat is nachtwerk xD )

Hier dus mijn vragen:

- Ik ga er vanuit dat ik alle kappen van de Beta Ark ga spuiten.
- Hoe duur worden de spuitbussen, en hoeveel heb ik er nodig? (gemiddelde prijs, voor redelijk 'normale' kleur) (ik weet de kleur die ik wil nog niet.)
- Hoeveel duurder word dit als ik er een metalic glans of wat voor ander effect er op spuit?
- Wat voor effecten zijn er allemaal?
- Hoe duur is de 'apparatuur' die ik er voor nodig heb? En welke 'apparatuur' is het beste?
- Waar kan ik beter spuiten? In een schuurtje, of buiten in de tuin?
- Is het handig om oude handoeken er omheen te spannen? (heb ik ergens gelezen.) En wat zou het nut van deze handoeken zijn?
- Welk merk heeft de beste spuitbussen?
- En ik las van alles over allemaal lagen lak, hoeveel heb je er nodig? Grondlaag en de uiteindelijke kleur toch alleen?

- Hoe duur word het als ik dit allemaal laat doen door een erkent bedrijf? (Gemiddelde prijs)

- Hoe duur is velgen laten spuiten/zelf spuiten?

Ik hoop dat er iemand is die deze vragen kan beantwoorden.
Alvast bedankt!

Jerry

Last edited:
ik denk dat als je alles moet aanschaffen nog enzo, het te duur word voor 1x... op marktplaats staan er advertenties van mensen die je scooter al vanaf 150 ofzo spuiten, denk dat je dan beter af bent.

je '' weet'' namelijk nog niet veel, wat betekent dat je vast fouten gaat maken, dat kost je weer verf, en een compressor en spuitpistool zijn toch wel nodig waardoor je misschien meer kwijt bent dan als je het ergens laat spuiten.

spuitbus gemiddeld tussen 5 en 10 euro.

2 bussen primer, 2 lak, 2 blanke lak voor al je kappen.
Zeg zon 50 euro in totaal.

Metallic is wat duurder als gewone lak.

Je kunt gewoon tuinhuisje spuiten, zou dan wel een zijl spannen, om evt stof tegen te gaan.

Apparatuur heb je niet nodig voor een spuitbus.

2 lagen van ieder is genoeg. blanke lak kun je zovaak doen als je zelf mooi vind.

Als je het laat doen zit je al gauw aan 200/300 euro.

Velgen laten spuiten kost zon 50 euro. je kunt ze eventueel ook met je kappen mee spuiten, wel zo mooi en makkelijk.

Mijn vader is automonteur geweest, en is zoiezo erg handig in dat soort dingen.
Dus ik denk eraan om het hem te laten doen.
(Maar ik moet het helaas wel zelf betalen xD )

Als je de lak koopt, zit daar dus gelijk al zo'n spuit ding op neem ik aan?

En ik moet dus 2 grondlagen, 2 laklagen en 2 blanke lagen er op spuiten?

En wat is een 'blanke laag' ?

Bedankt voor de reacties.

Blanke laag is de laatste laag die je erop spuit, deze is transparant en zorgt voor de afdekking, glans & bescherming.

Als je lak koopt zit er op de spuitbus al een spuitkop ja, is helemaal niet moeilijk, wel goed schudden vantevoren, anders is het zonde van je lak omdat je dan niet goed hebt gemengd en dus niet alles op kan spuiten omdat dan óf je gas óf je lak eerder op is. Goed schudden is dus een vereiste,

Succes iig

Edit: motip is een kwalitatief uitermate goed merk dat goede kwaliteit lak levert. Dit zijn mijn bevindingen iig

je pa is automonteur geweest, praat er eens over met hem.
Hij zal het je vast ook kunnen uitleggen.

Wow ziet er netjes uit, da's trouwens een beste spuitcabine zeg, is een knoepert of niet?

Als tip voor Nozome zoek iemand met een compressor en koop je spuit van bij de gamma of iets. Koop wat goed kope lak voor er in en spuiten die hap. Kost meestal niet zo gek veel. Wij gebruiken profecionele lak voor 80 euro per liter en deze lak glans zo dat je geen blanke hoeft te zetten. Dus dan alleen grondlaag en de lak.
En tips voor het spuiten. Als de kappen nog een mooie kleur hebben opschuuren met 400 daarna 500 en dan met een speciaal schuur sponsje ( ben je echt sneller met schuuren ) Onvetten de boel in de grondlak. Eerst nevelen laten drogen 5/10 min. Dan je eerste grondlaag van onderop alteid beginnen en dik genoeg. Spuiten laten drogen 10/15 min en dan nog 2 of 3x. Dit een dag laten drogen dan netjes weer mat schuuren met 500 en weer een matje. Onvetten en de echte laag er over. Zelfde geld als voor de grondlak. goed uit laten drogen en je bent klaar voor denk ik 150 euri.
Suc6

dikke krassen vanwege ongeluk

men schuur die krassen weg/fijn
men doe er plamuur op en schuurt ze fijn en strak dan grondverf en ff nabewerkt

kleur en blanke lak op hoppa dag krasse

hey hoi,
Ik was ff aan het kijken vandaag naar leuk kleurtje voor mn SR. Kleurtje vinden was geen probleem maar nu staat er op de spuitbus niet over spuiten met lak op acryl basis. Nou vroeg ik mij af of het dan wel met blanke lak op syntetische basis kon over spuiten. Is er iemand die hier ervaring mee heeft??
groetn uit drenthe