AIM/HPI/MVT/KOSO Gegevens mbt Sensoren

Xander

Registered Abuser
Heeft iemand misschien meer informatie over de temperatuursensoren die er bij verschillende datamonitoring systemen gebruikt worden, zoals AIM. HPI, MVT, etc?

Een typenummer of foto van de sensoren zou helemaal te gek zijn.

Foto's van hoe de toerental pickup in zn werk gaat zijn overigens ook welkom. Thanks.:)

Advertisement - register to remove this

Koso, rpm d.m.v een draad gewikkeld om de bougiekabel.
2 Temp sensoren bijgeleverd, groot/klein op de gok 3/5mm ofzo, stekker aansluiting.
Kan binnekort wel een fototje maken als je er wat aan hebt.

@Bart: Thanx. ;)

@David: Foto'tje is welkom!

@x8racer: Heel erg handig! Staat een hoop benodigde informatie op over de sensoren!

Aim heeft verschillende: lucht gekoeld (onder bougie), watergekoeld (m5 boutje, welke je in een verloop kan draaien, mits bijgeleverd) en een voor de uitlaattemp.

MVT en HPI zijn hetzelfde, beide een koperen ring voor onder een van de cilinderbouten.

F pics gemaakt

AIM (oude model voor de toeren, nieuwe is van plastic)
AIM_kabels.jpg

HPI (beetje wazige foto, maar nog wel te zien)
HPI-teller.jpg

HPI_kabels.jpg

Hier pic van G.P.T Temp/Rpm teller;

gpt_teller.JPG

Temperatuur senosoren werken bijna altijd via het NTC-weerstand principe.
Deze zijn voorzien van keramisch matriaal met een grote negatieve temperatuur coeficient.
Een NTC senor geeft bij hoge temp meting een hoog weerstand door (ohm).
Dit zet de elektronica in de digi-teller weer om tot een voor onz leesbare waarde.

Analoge Toeren meting wordt simpel gedaan door de impuls vd bobine naar bougie op te meten en weer weer te geven @ teller.

Dit werkt zo dus bij bijna elke digi-teller :)

Originally posted by RobvdZande
Hier pic van G.P.T Temp/Rpm teller;

Temperatuur senosoren werken bijna altijd via het NTC-weerstand principe.
Deze zijn voorzien van keramisch matriaal met een grote negatieve temperatuur coeficient.
Een NTC senor geeft bij hoge temp meting een hoog weerstand door (ohm).
Dit zet de elektronica in de digi-teller weer om tot een voor onz leesbare waarde.

Analoge Toeren meting wordt simpel gedaan door de impuls vd bobine naar bougie op te meten en weer weer te geven @ teller.

Dit werkt zo dus bij bijna elke digi-teller :)

Niet ieder systeem werkt met NTC sensoren. Vandaar deze vraag ook. :)

Het AIM systeem maakt gebruik van thermokoppels. Waarschijnlijk is dit ook direct de rede waarom ze zo duur zijn. (En gelijk hebben ze). Maar aangezien er zooo verschrikkelijk veel verschillende manieren bedenkbaar zijn wil ik even weten wat er allemaal op de markt wordt gebruikt. :)

Originally posted by BART#21
Is een thermokoppel zo duur of is het systeem die die gegevens kan meten zo duur ???

Het systeem dat een signaal van een thermokoppel probe omzet naar een voor ons begrijpbare waarde is relatief goedkoop. Het zal iig niet duurder zijn ivm RTD sensoren etc. Enkel kan de schakeling met thermokoppels zo exotisch gemaakt worden als je zelf wilt en dat is dan ook direct te zien aan de prijs. (nauwkeurigheid)

Thermokoppel sensoren zijn in het algemeen veel duurder dan andere conventionele sensoren. Het ontwerpen en fabriceren van thermokoppel sensoren is namelijk een vak apart. Sensoren zijn zoiezo een vak apart. Overigens besteedt AIM het fabriceren van de koppels uit zo te zien.

Okey ik heb ondertussen een bedrijf beschikbaar die een prototype termokoppel sensor wilt gaan ontwikkelen.

Iemand nog meer info toevallig? :)

Originally posted by Xander
Okey ik heb ondertussen een bedrijf beschikbaar die een prototype termokoppel sensor wilt gaan ontwikkelen.

Iemand nog meer info toevallig? :)

ik wil de sensortjes die bij de (ronde) koso meegelverd zijn wel ff voor je doormeten, maar ik heb geen idee hoe dat moet:)

Back