Status
Not open for further replies.

vandeweg

Active Member
Hoi allen,

Ik ben buiten het forum om al met bartj en brute-forze bezig geweest, maar ik krijg het niet lekker afgesteld.

Hierbij eerst mijn setup

Piaggio nrg power
Stage6 mk2 racing
Malossi vl13 membraam
Malossi e13 luchtfilter
Polini cp23 (zit nu sproeier 100 in)
Polini hi speed vario
3gr met 3.7 gr gemengd vario rollen
Rode drukveer
Gele trekveertjes
Stage6 r/t racekoppeling
Stage6 r/t koppelingshuis
Gasnaald in het midden.
Bougie ngk br9hs
Yasuni c16

Als ik vanuit stilstand in een keer mijn gas open trekt dan rijd de scooter perfect en binnen no time zit ik op de 100 km/u
Maar als ik bij ons in het dorp rij of warm rijd dus met half gas dan happert/stottert hij heel erg. Als ik naar mijn bougie kijk is hij zwart en zou ik nog lager moeten, maar dat vind ik een beetje raar en durf niet lager.
Gisteren een nieuwe bougie erin gedaan, zodat ik de kleur wat beter kan bekijken en nu zegt hij weer dat ik te arm rijd. Dus ik dacht ik rij even met mijn choke aan. Op het moment ik mij choke aanzet val de scooter gelijk uit. Ik snap het niet meer...

Ik zal ff een filmpje toevoegen.
En foto's van de bougie.
1ste foto oude bougie
2de foto nieuwe bougie
 

Attachments

  • 20230910_150033.jpg
    20230910_150033.jpg
    117.1 KB · Views: 11
  • 20230910_150241.jpg
    20230910_150241.jpg
    118.4 KB · Views: 11
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zie er geen uitlaat bij staan? Niet dat het super belangrijk is, maar dat geeft ook een beter idee over de sproeiermaat.

Ik vind het vooral opvallen dat de ring van de bougie helemaal schoon is. Of heb je dat schoon gemaakt?

Dat betekent eigenlijk dat hij gewoon nog (veel!) te arm is.

Of de verbranding is niet helemaal goed. Bobine, kabels, etc in nette staat? Koppakking zou ook ietsje kunnen lekken, waardoor het schoon "gewassen" word. Hij rookt niet overdreven ofzo?

Ik zou als eerste eens gewoon eens heel aantal maten grotere sproeier proberen.
 
Last edited:
Zie er geen uitlaat bij staan
Klopt die heb ik niet
Er zit een yasuni c16 onder
Ik zou als eerste eens gewoon eens heel aantal maten grotere sproeier proberen
Ik ben begonnen bij 148, bougie zwart en veel rook
Toe de sproeier die polini er sta daardoor in heeft 110 en nog wel rook maar minder
Nu 100 en en dan ziet hij er dus uit als op de 2de foto en weinig rook

Heb nog een nieuwe bobine liggen dus kan die nog weleens proberen, de boom is wel mee geprutst

Lekkage heb ik nog niet naar gekeken, maar start met 1 kick en voordat ik het blok eronder hing een compressietest gedaan en hij gaf 6.5 bar aan.
 
Klopt die heb ik niet
Er zit een yasuni c16 onder

Ik ben begonnen bij 148, bougie zwart en veel rook
Toe de sproeier die polini er sta daardoor in heeft 110 en nog wel rook maar minder
Nu 100 en en dan ziet hij er dus uit als op de 2de foto en weinig rook

Heb nog een nieuwe bobine liggen dus kan die nog weleens proberen, de boom is wel mee geprutst

Lekkage heb ik nog niet naar gekeken, maar start met 1 kick en voordat ik het blok eronder hing een compressietest gedaan en hij gaf 6.5 bar aan.
Ik had met mijn pro race mer 21 dellorto ook sproeier 88 nodig. Ik zou zeggen het proberen is het waard. Maar heb je al gespeeld mer gasnaald en/of stationair sproeier. Die heeft hier ook degelijk iets mee te maken….
 
Koppakking zou ook ietsje kunnen lekken,
Geloof dat er inderdaad iets lekt bij de uitlaatflens, ik haalde mijn hand er langs en zwart
Post automatically merged:

Ik had met mijn pro race mer 21 dellorto ook sproeier 88 nodig. Ik zou zeggen het proberen is het waard. Maar heb je al gespeeld mer gasnaald en/of stationair sproeier. Die heeft hier ook degelijk iets mee te maken….
Gas naald heb ik 1tje lager gezet, dat had bartj ook al geadviseerd, maar alleen nog geen tijd om ermee te rijden, kreeg visite
 

Attachments

  • 16943526056054979726932931489819.jpg
    16943526056054979726932931489819.jpg
    189.2 KB · Views: 9
Geloof dat er inderdaad iets lekt bij de uitlaatflens, ik haalde mijn hand er langs en zwart
Post automatically merged:


Gas naald heb ik 1tje lager gezet, dat had bartj ook al geadviseerd, maar alleen nog geen tijd om ermee te rijden, kreeg visite
Ik zou hem wat minder benzine geven onderin dus gasnaald clipje omhoog
 
Jee dacht dat de masters dat wel even gingen fixen.

Anders breng je hem toch even naar een tuner en trek je je beurs? Heb je het zo opgelost.
Ik weet niet wie jij ben, maar met zo'n opmerkingen help je niemand. Niet iedereen heeft het geld om alles nieuw te kopen en te laten doen, daarnaast ik vind het veel leuker om het zelf te doen.
Post automatically merged:

k zou hem wat minder benzine geven onderin dus gasnaald clipje omhoog
Dat kan ik ook nog proberen, maar dat het bij de uitlaatpoort (bij de schroeven van de flens) zo vies is dat klopt ook toch niet?? Zit nu tussen de flens en uilaatpoort een papierenpakking of kan ik het beter schoonmaken en met vloeibaar doen.
 
Last edited:
Ik weet niet wie jij ben, maar met zo'n opmerkingen help je niemand. Niet iedereen heeft het geld om alles nieuw te kopen en te laten doen, daarnaast ik vind het veel leuker om het zelf te doen.
Post automatically merged:


Dat kan ik ook nog proberen, maar dat het bij de uitlaatpoort (bij de schroeven van de flens) zo vies is dat klopt ook toch niet?? Zit nu tussen de flens en uilaatpoort een papierenpakking of kan ik het beter schoonmaken en met vloeibaar doen.
Papieren pakking met zo'n metalen ring erin zou prima horen af te dichten.
Beetje vuil van testrondjes is normaal maar zou geen smerige bende ofzo moeten zijn.
 
6,5 bar op een nieuwe cilinder? Vind ik ook wel vrij laag. Zo'n stage 6 heeft toch een compressieverhouding van iets van 9:1 dacht ik?

Tussenweg, in plaats van een tuner. Je kan ook een keer een garage in lopen, en vragen of je de uitstoot meter even mag gebruiken. Daar kan je hem ook mee afstellen, en krijg je ook een veel beter idee wat of waar het mis gaat.

Nogmaals, ik vind het heel bijzonder dat die ring op de bougie zo schoon is, en dat klopt toch echt niet naar mijn idee, dat moet ook gewoon mee kleuren met de rest. Ik denk dat dat een hint is.

Lekkage bij de uitlaatflens. Tja. Niet geweldig natuurlijk, maar dat zorgt er echt niet voor dat hij niet goed loopt. Ik had het echt over een lekkage van koelvloeistof de cilinder in. (is toch watergekoeld dat ding?)
 
Duurt sowieso wel even voordat een bougie verkleurd en al helemaal een nieuwe. Als ie nog steeds stottert bij halfgas en niet bij volgas dan is de gasnaald het probleem. Verder heeft een uitstootmeting niet veel nut bij een autogarage het zal me verbasen als ze daar een scooter rollerbank hebben staan.
 
Dan ga je een rondje rijden en neem je dat apparaat mee. Of je zet hem gewoon op de standaard en geeft vol gas. Met zo'n apparaat hoef je ook niet lang gas te geven, dat geeft al heel snel resultaten.
 
Daarom worden autos ook afgesteld als ze stil staan en een beetje gasgeven. Tuurlijk niet. Belasting speelt ook een rol op de motor.
Post automatically merged:

"Weet je überhaupt hoe je een carburateur moet afstellen?" Dit slaat ook nergens op.
 
Ja, dat is precies hoe je een carburateur motor in een auto afstelt. Ik heb er behoorlijk wat ervaring mee.

En natuurlijk moet je dan nog wel een rondje gaan rijden, en moet je misschien af en toe nog wat veranderen. Maar als iemand echt goed is, stellen ze een auto op die manier gewoon heel goed af.

Vergeet niet dat ik het ook heb over de uitstoot meten. Belasting maakt niet zo veel uit. Bij een bepaald toerental heb je een bepaalde hoeveelheid brandstof nodig. Met een (professioneel) uitstoot apparaat kan je dat allemaal precies zien.

En ja, met een rollenbank zou je er misschien nog een paar procent extra uit kunnen krijgen, maar zo heel veel verschil maakt dat echt niet.

Er zijn zelfs echte pro's die puur op gehoor een motor heel erg goed afgesteld krijgen.
 
Last edited:
Ik weet niet wie jij ben, maar met zo'n opmerkingen help je niemand. Niet iedereen heeft het geld om alles nieuw te kopen en te laten doen, daarnaast ik vind het veel leuker om het zelf te doen.
Post automatically merged:


Dat kan ik ook nog proberen, maar dat het bij de uitlaatpoort (bij de schroeven van de flens) zo vies is dat klopt ook toch niet?? Zit nu tussen de flens en uilaatpoort een papierenpakking of kan ik het beter schoonmaken en met vloeibaar doen.

Als je geen geld hebt moet je ook niet gaan tunen, want die hobby kost nou eenmaal veel geld.

Waar wil je anders je onderdelen en afstel delen van betalen dan? Of ga je langs bij het oud ijzer om zelf trekveertjes te maken?
 
Als je geen geld hebt moet je ook niet gaan tunen, want die hobby kost nou eenmaal veel geld.

Waar wil je anders je onderdelen en afstel delen van betalen dan? Of ga je langs bij het oud ijzer om zelf trekveertjes te maken?
Nogmaals, als je niks zinnigs toe te voegen hebt aan mijn hulp vraag kan je beter niet reageren, ik vraag om hulp niet om verwijten naar ander hier op het forum of naar mij toe.

Ik zie de laatste dagen alleen maar zinloze opmerkingen van jou hier op het forum die niks met de hulp vraag te maken hebben.

Erg jammer dat er zo gereageerd wordt.
6,5 bar op een nieuwe cilinder? Vind ik ook wel vrij laag. Zo'n stage 6 heeft toch een compressieverhouding van iets van 9:1 dacht ik?

Tussenweg, in plaats van een tuner. Je kan ook een keer een garage in lopen, en vragen of je de uitstoot meter even mag gebruiken. Daar kan je hem ook mee afstellen, en krijg je ook een veel beter idee wat of waar het mis gaat.

Nogmaals, ik vind het heel bijzonder dat die ring op de bougie zo schoon is, en dat klopt toch echt niet naar mijn idee, dat moet ook gewoon mee kleuren met de rest. Ik denk dat dat een hint is.

Lekkage bij de uitlaatflens. Tja. Niet geweldig natuurlijk, maar dat zorgt er echt niet voor dat hij niet goed loopt. Ik had het echt over een lekkage van koelvloeistof de cilinder in. (is toch watergekoeld dat ding?)
Ik heb geen idee wat je met zo'n uitstoot meter bedoel, dus dat lijkt voor mij niet de manier.


Dat die ring schoon is komt denk doordat het een nieuwe bougie is, ik heb gelezen dat een nieuwe bougie moeilijk is te lezen, omdat het ff duurt voordat je überhaupt wat kan lezen., daarnaast als ik de choke aanzet valt hij gelijk uit, dus dan lijkt het mij dar hij teveel bezine krijgt en als ik met de choke wil starten, dan start hij niet.

Ik heb alles aangedraaid bij de flens en strakker kon het niet. Alles schoongemaakt, dus als ik de motor start zou ik zo moeten zien of hij nog lekt. De koelvloeistof lekt zover ik kan zien niet de cilinder in.

Ik bedoel met die compressie meting van 6.5bar weet je toch dat hij luchtdicht is en het opbouwd? Dus geen lekkage?

Ik heb inderdaad het clipje veranderd, nog geen tijd gehad om te kijken of dat uitmaakt.
 
Last edited:
Als je geen geld hebt moet je ook niet gaan tunen, want die hobby kost nou eenmaal veel geld.

Waar wil je anders je onderdelen en afstel delen van betalen dan? Of ga je langs bij het oud ijzer om zelf trekveertjes te maken?
Houd dan gewoon je mond dicht. Zegt hij hier ergens dst hij bespaart op rollen en trekveren etcetera. Nee maar wel sunde om naar een tuner te gaan en een paar honderd euro neer te leggen en er zelf niks geleerd van hebben
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top