Aerox verlichting met contactslot als schakelaar

2fast4u

New Member
Hoi allen,

Ik heb een Yamaha Aerox uit 2005 met een binnenrotor als ontsteking. Deze binnenrotor kan geen licht op draaien en wil ik dus mijn verlichting voor en achter via de accu laten lopen met contactslot als lichtschakelaar. Iemand enig idee hoe ik dit kan realiseren? Ik heb er zelf nog niks aan gedaan omdat mijn elektrische kennis niet zo geweldig is. Kan ook geen duidelijk leesbaar elektrisch schema vinden om het te proberen.

Met vriendelijke groet,

Nicky
 
Advertisement - register to remove this

Binnenrotor zonder lichtspoel betekent dus ook dat je accu niet geladen wordt!
Op deze accu ga je wel je verlichting op aansluiten.
Dit betekent wel dat je als je thuis komt de accu aan de lader moet hangen en als je onderweg bent en de accu raakt leeg je met slecht of geen licht rondrijdt.
Dit valt de politie niet op denk je, dit is in mijn inziens een rode vlag van houd mij alsjeblieft aan!

Het kan dus ook moeilijk begrijp ik...

Wat ik niet begrijp dat zich iemand dit wil aandoen want je moet toch wel een heftige setup hebben wil deze binnenrotor enige winst geven.

Maar goed als je het zo wilt.
Je koppelt de spanningsregelaar af. (trekt dus gewoon de connector los.
Je neemt de rood/gele draad los bij de connector van je vroegere stator en brengt de kabelboomzijde naar de geschakelde spanning van je contactslot.
De kleur van deze draad bij je contactslot is bruin.

Hiermee houdt je zoveel mogelijk van je elektrische installatie intact en ook je aan/uitschakelaar voor de verlichting werkt nog zodat je overdag als je de verlichting niet nodig hebt deze uit kunt zetten om zo je accu te sparen.

Echter er zit nog een addertje onder het gras, namelijk de lichtweerstand, die moet je ook afkoppelen want als je overdag de schakelaar van je verlichting uit zet, imiteert deze weerstand de belasting van je verlichting, dit om de belasting van je vroegere lichtspoel constant te houden en er wordt dan toch stroom onttrokken uit je accu ook al staat je verlichting uit.

Dus ook de zwart/gele draad bij de connector van je contactslot of bij de lichtweerstand losnemen.
Doe je dit bij de weerstand, zorg er dan voor dat de losgenomen draad geen kortsluiting kan maken en doe er een stukje tape om.

Veel succes en sterkte.
 
Bedankt voor de heldere uitleg! En met een Testa Rossa levert een binnenrotor meer op dan met een originele ontsteking maar dat hoef ik jou niet uit te leggen gok ik zo.
 
Back
Top