[Aerox] verlichting werkt niet meer

MarcoNL

Member
De verlichting op mijn Aerox werkt niet meer, sinds 2 weken terug toen ik het kabeltje voor de startmotor / electrische start niet aangesloten had .

Kan dit de oorzaak zijn dat er teveel spanning op de "audi" koplamp en LED achterlicht is gekomen?

Wat ik verder al heb nagekeken:

- Spanningsregelaar ( origineel ) vervangen door een Mezoly spanningsregelaar maar dit maakte geen verschil dus heb ik de originele spanningsregelaar weer teruggezet

- Zekering is niet kapot, draadje is nog heel

- Spotjes in de koplamp waren kapot, heb de spotjes uit de koplamp gehaald en als ik schud dan hoor je duidelijk dat ze kapot zijn, deze heb ik vervangen , toen deed de voorlamp het totdat ik gas gaf en daarna werkte de spotjes in de voorlamp weer niet

- Remlicht werkt wel ( alle ledjes branden dan ook ) maar dit gaat waarschijnlijk via de accu

Kwa doormeten heb ik nog niks nagekeken, ik ben meer benieuwd of dit te maken kan hebben met de electrische start kabel welke ik niet aangesloten heb en dat hierdoor de spanning op de lampen te hoog wordt? Dat kabeltje is namelijk afgeknipt van de schakelaar dus als dat het zou kunnen zijn moet ik daar eerst een nieuwe schakelaar voor kopen
 
Advertisement - register to remove this

  • Heb je de spanning op de lampjes zelf al eens gemeten als je gas geeft en zo ja, wat was de spanning?
  • Is de geel/rode draad van de kabelboom tussen de vliegwielconnector en de spanningsregelaarconnector nog heel en maakt deze goed contact op beide connectoren?
 
  • Heb je de spanning op de lampjes zelf al eens gemeten als je gas geeft en zo ja, wat was de spanning?
  • Is de geel/rode draad van de kabelboom tussen de vliegwielconnector en de spanningsregelaarconnector nog heel en maakt deze goed contact op beide connectoren?
Ik ga deze week een multimeter kopen om de spanning te meten, dit kan ik dus pas op een later moment laten weten welke spanning erop staat .

Geel/rode draad is heel en maakt goed contact op de connectoren, dit heb ik net nagekeken heb alle kappen eraf dus kan overal makkelijk bij .

Is alle led-verlichting aangesloten op gelijkstroom ? (accu)

LED-verlichting ( achterlicht ) zit op de kabelboom aangesloten, en niet rechtstreeks op de accu , dus geen gelijkstroom..

Kan dit de oorzaak zijn dat er iets ( Spanningsregelaar / lichtspoel op ontsteking ) kapot is gegaan of dat er een soort kortsluiting is ontstaan ? misschien handige extra info is dat de electrische choke nog wel werkt zonder problemen .

Kan ik makkelijk zien aan de onsteking of de lichtspoel kapot is ? dan ga ik namelijk het waterpompdeksel eraf halen en vliegwiel eraf halen
 
Ik ga deze week een multimeter kopen
Geel/rode draad is heel en maakt goed contact op de connectoren, dit heb ik net nagekeken heb alle kappen eraf dus kan overal makkelijk bij .
BS, hoe kun je dit weten/meten als je geen multimeter hebt????

Kan ik makkelijk zien aan de onsteking of de lichtspoel kapot is ?
Nee, dan moet het al heel extreem zijn, trouwens je hebt spanning anders zou je choke niet werken en je verlichting niet doorbranden.
Dus als je verlichting doorbrandt is de spanning te hoog en wordt deze dus niet begrensd.
De begrenzing van deze wisselspanning vindt plaats in de spanningsregelaar, je hebt deze spanningsregelaar al vervangen en je concludeert dat dit niet geholpen heeft met het probleem.
Ervan uitgaande dat dit zo is, zou je kunnen concluderen dat de spanningsregelaars goed zijn.
Als de spanning op de lampjes dan toch te hoog is, is mijn conclusie dat de spanning niet begrensd kan worden door de spanningsregelaar omdat er iets scheelt met de geel/rode draad tussen je stator en de regelaar.
 
BS, hoe kun je dit weten/meten als je geen multimeter hebt????


Nee, dan moet het al heel extreem zijn, trouwens je hebt spanning anders zou je choke niet werken en je verlichting niet doorbranden.
Dus als je verlichting doorbrandt is de spanning te hoog en wordt deze dus niet begrensd.
De begrenzing van deze wisselspanning vindt plaats in de spanningsregelaar, je hebt deze spanningsregelaar al vervangen en je concludeert dat dit niet geholpen heeft met het probleem.
Ervan uitgaande dat dit zo is, zou je kunnen concluderen dat de spanningsregelaars goed zijn.
Als de spanning op de lampjes dan toch te hoog is, is mijn conclusie dat de spanning niet begrensd kan worden door de spanningsregelaar omdat er iets scheelt met de geel/rode draad tussen je stator en de regelaar.

Zo op het oog maakt deze goed contact op de connectoren en is heel, ik las je vraag niet als "meet de geel/rode draad" .

Wel zie ik dat de 2 nieuwe halogeen lampjes in de koplamp ook alweer kapot zijn ( lampje eruit gehaald en bij het schudden van het lampje hoor ik weer wat los zitten ) ik had de scooter gestart met de originele spanningsregelaar en daarna de Mezoly spanningsregelaar geplaatst maar blijkbaar waren de lampjes toen alweer kapot .. lijkt er eigenlijk wel op dat het toch aan de spanningsregelaar ligt denk ik dan

Dus ik heb nog niet kunnen zien of met de Mezoly spanningsregelaar de koplamp het wel doet met nieuwe lampjes erin, het achterlicht werkt in ieder geval nogsteeds niet met deze nieuwe spanningsregelaar

Kan het zijn dat de ledjes kapot zijn / doorgebrand in de achterlamp, ondanks dat het remlicht wel alle ledjes laat branden ? anders is het namelijk ook wel handig een nieuwe achterlamp te kopen voordat ik opnieuw ga testen..
 
LED-verlichting ( achterlicht ) zit op de kabelboom aangesloten, en niet rechtstreeks op de accu , dus geen gelijkstroom..
Het hoeft ook niet rechtstreeks op de accu. Maar op gelijkstroom.
Je hebt 2 circuits op een scooter, wissel- en een gelijkstroomcircuit.
Als een koplamp gaat branden als de motor draait is die vaak aangesloten op het wisselstroom circuit.
Richtingaanwijzers en remlicht werken vaak op gelijkstroom, hiervoor hoeft de motor niet te draaien.
 
  • Heb je de spanning op de lampjes zelf al eens gemeten als je gas geeft en zo ja, wat was de spanning?
  • Is de geel/rode draad van de kabelboom tussen de vliegwielconnector en de spanningsregelaarconnector nog heel en maakt deze goed contact op beide connectoren?
Ik heb inmiddels een Multimeter, kan je uitleggen hoe ik de geel rode draad meet , waar moet de multimeter op staan ?

Ook heb ik nog een vraag over massa via de startmotor, er is een massadraad aangesloten vanaf de bovenste startmotor bout naar de - pool op de accu, maar de startmotor is niet aangesloten op de stuurschakelaar ( kabeltje met 2 polige stekker zit er niet meer aan ) zoals deze:

stuurschakelaar1.JPG

kan dit er ook mee te maken hebben dat de verlichting niet werkt ?

Ik heb inmiddels een nieuwe stuurschakelaar besteld, maar deze heeft geen 2 polig stekkertje eraan, maar 2 van zulke connectoren:

stuurschakelaar2.JPG

Hoe krijg ik de connectoren op deze stuurschakelaar nu aangesloten op de kabelboom waar normaal gesproken zoals de bovenste foto een 2 polig stekkertje aan zit ?
 
Ik heb inmiddels een Multimeter, kan je uitleggen hoe ik de geel rode draad meet , waar moet de multimeter op staan ?
  1. Multimeter op het laagste Ohm-bereik.
  2. Trek de statorconnector los.
  3. Trek de spanningsregelaar connector los.
  4. Zwarte meetdraad in de Com-aansluiting van je multimeter.
  5. Rode meetdraad in de aansluiting van je multimeter met het Ohmega tekentje ernaast.
  6. Rode meetpen op de geel/rode draad van de losgetrokken spanningsregelaarconnector.
  7. Zwarte meetpen op de geel/rode draad van de kabelboomstatorconnector.
De weerstand die je meet moet nagenoeg 0 Ohm zijn.

Ik heb inmiddels een nieuwe stuurschakelaar besteld, maar deze heeft geen 2 polig stekkertje eraan, maar 2 van zulke connectoren:
Die twee "zulke connectoren" heten bulletconnectors

Hoe krijg ik de connectoren op deze stuurschakelaar nu aangesloten op de kabelboom waar normaal gesproken zoals de bovenste foto een 2 polig stekkertje aan zit ?
Ik had een passende schakelaar gekocht want op deze manier wordt het freubelwerk.
  • Of je probeert een soortgelijke connector te krijgen die erop hoort. (misschien eens informeren bij een Yamaha dealer of een autoonderdelenshop of op je zoekt eens op Ali-express.)
  • Of je koopt 2 contra bulletconnectoren, knipt de originele connector van de kabelboom en monteert op de afgeknipte draden die 2 contra bulletconnectoren.
  • Je knipt alle connectoren er vanaf en soldeert de draden aan elkaar en voorziet deze met een krimpkous.
 
Last edited:
  1. Multimeter op het laagste Ohm-bereik.
  2. Trek de statorconnector los.
  3. Trek de spanningsregelaar connector los.
  4. Zwarte meetdraad in de Com-aansluiting van je multimeter.
  5. Rode meetdraad in de aansluiting van je multimeter met het Ohmega tekentje ernaast.
  6. Rode meetpen op de geel/rode draad van de losgetrokken spanningsregelaarconnector.
  7. Zwarte meetpen op de geel/rode draad van de kabelboomstatorconnector.
De weerstand die je meet moet nagenoeg 0 Ohm zijn.


Die twee "zulke connectoren" heten bulletconnectors


Ik had een passende schakelaar gekocht want op deze manier wordt het freubelwerk.
  • Of je probeert een soortgelijke connector te krijgen die erop hoort. (misschien eens informeren bij een Yamaha dealer of een autoonderdelenshop of op je zoekt eens op Ali-express.)
  • Of je koopt 2 contra bulletconnectoren, knipt de originele connector van de kabelboom en monteert op de afgeknipte draden die 2 contra bulletconnectoren.
  • Je knipt alle connectoren er vanaf en soldeert de draden aan elkaar en voorziet deze met een krimpkous.
Bedankt voor je duidelijke uitleg !
Ik heb zojuist de multimeter gebruikt, als ik deze op 200 Ohm zet ( laagste optie )

dan staat er zonder dat ik de meetpennen heb aangesloten op de connectoren al 1 in beeld, zodra ik de zwarte meetpen aansluit op de geel rode draad van de kabelboomstator connector, en de rode meetpen aansluit op de geel rode draad van de losgetrokken spanningsregelaar connector blijft de multimeter 1 aangeven..

Ook heb ik net de accu gemeten als d'r scooter uit staat, deze zit rond de 12V, zodra ik het contact aanzet gaat deze naar ongeveer 11.95V

Als ik de scooter start en een beetje gas geef zit het voltage rond de 14/15V, dit heb ik met 2 verschillende spanningsregelaars getest , 1 originele en 1 imitatie maar hebben hetzelfde resultaat .

Zou het kunnen dat het LED achterlicht kapot is gegaan, ondanks dat het remlicht alle lampjes wel laat branden als de scooter op contact staat ?
 
Last edited:
Dit is geen 1 die je ziet maar waarschijnlijk een I (hoofdletter i)
I staat voor "infinite" zoek dit maar eens op, op Google translate.

Dus daar zit je probleem, de hoge wisselspanning van de lichtspoel gaat rechtstreeks naar je verlichting omdat de geel/rode draad onderbroken is en de spanningsregelaar die hoge spanning niet kan begrenzen (afkappen)

Trouwens de laadspanning is wel in orde echter de accu is slecht of niet fatsoenlijk opgeladen.
 
Zou het kunnen dat het LED achterlicht kapot is gegaan, ondanks dat het remlicht alle lampjes wel laat branden
Dat kan , dat zijn 2 gescheiden circuit's , staat er spanning op de aansluiting , op de fitting van het achterlicht ?
Zoals @Broos ook al melden houden led's niet van wissel stroom , wil je led blijven gebruiken , zul je de toevoer van de koplamp en achterlicht op de geschakelde plus van je contact slot moeten zetten .
 
Dit is geen 1 die je ziet maar waarschijnlijk een I (hoofdletter i)
I staat voor "infinite" zoek dit maar eens op, op Google translate.

Dus daar zit je probleem, de hoge wisselspanning van de lichtspoel gaat rechtstreeks naar je verlichting omdat de geel/rode draad onderbroken is en de spanningsregelaar die hoge spanning niet kan begrenzen (afkappen)

Trouwens de laadspanning is wel in orde echter de accu is slecht of niet fatsoenlijk opgeladen.
Duidelijk wat de I betekend, maar ik weet niet hoe ik nu kan zorgen dat de geel rode draad niet meer onderbroken is , wat zijn de vervolgstappen of metingen die ik moet uitvoeren ?

Is dit een nieuwe kabelboom of ontsteking ?

Ik ga sowieso een ander achterlicht kopen en dan geen LED, ook ontkoppel ik de ledjes van mijn voorlamp zodat alleen de 2 halogeen lampjes nog branden maar voordat ik dat doe moet ik eerst zorgen dat de spanningsregelaar de hoge spanning weer begrensd, anders blijf ik de lampjes vervangen ..
 
wat zijn de vervolgstappen of metingen die ik moet uitvoeren ?
Wat geeft de multimeter aan als je enkel de meetpennen tegen elkaar houdt?
hoe ik nu kan zorgen dat de geel rode draad niet meer onderbroken is
Je zult toch deze draad moeten volgen.
Het beste is om aan de kant van de spanningsregelaar te beginnen, knikken of verkleuringen in de isolatie kan hierbij een indicatie zijn.
Eventueel met de draad op en neer te bewegen en te buigen terwijl je iemand anders de meting laat doen, als de meter begint te reageren door allerlij rare waardes te laten zien zit je in de buurt van de breuk.
Breuken ontstaan het vaakst bij bedrading die vaak gebogen wordt of aan grote mechanische spanning onderhevig is of door schuren langs het frame of bij de overgangen van massief naar soepel dus daar waar de soepele draad aan het pinnetje bevestigd zit bij een connector of aftakkingen.
 
Wat geeft de multimeter aan als je enkel de meetpennen tegen elkaar houdt?

Je zult toch deze draad moeten volgen.
Het beste is om aan de kant van de spanningsregelaar te beginnen, knikken of verkleuringen in de isolatie kan hierbij een indicatie zijn.
Eventueel met de draad op en neer te bewegen en te buigen terwijl je iemand anders de meting laat doen, als de meter begint te reageren door allerlij rare waardes te laten zien zit je in de buurt van de breuk.
Breuken ontstaan het vaakst bij bedrading die vaak gebogen wordt of aan grote mechanische spanning onderhevig is of door schuren langs het frame of bij de overgangen van massief naar soepel dus daar waar de soepele draad aan het pinnetje bevestigd zit bij een connector of aftakkingen.
Ik denk dat ik de vorige meting van kabelboomstatorconnector naar connector van spanningsregelaar niet goed heb gemeten... ik had gisteren namelijk vanaf de losse ontstekingsconnector die vanaf de ontsteking komt geprobeerd te meten maar dan blijft de I dus in beeld staan op de multimeter

Wat ik net heb gemeten is van de geel rode draad welke op de kabelboom connector zit

20240225_102328.jpg

Naar de spanningsregelaar connector rood gele draad

20240225_102010.jpg
Dan zie ik het volgende op de multimeter:
20240225_102119.jpg
Is dit wel een goede Ohm waarde ? Heb namelijk ook zoals je aangaf gezocht op een kabelbreuk in de geel rode draad maar dit leek niet het geval
 
Het probleem is gevonden.... bleek toch de spanningsregelaar te zijn die kapot is .

Wat ik in de beginpost had gezegd, is dat ik deze Mezoly spanningsregelaar ook geprobeerd had, maar ik had toen nog niet de halogeen lampjes vervangen die al doorgebrand waren met de originele spanningsregelaar...

Vanmorgen heb ik dus de halogeen lampjes opnieuw vervangen, Mezoly spanningsregelaar aangesloten en de lampjes branden niet meer door, het achterlicht werkt niet maar dat komt dus omdat die ook doorgebrand zijn, deze ga ik binnenkort vervangen voor een normaal achterlicht dus geen LED .

Ook ga ik een originele spanningsregelaar kopen , tot die tijd gebruik ik deze Mezoly spanningsregelaar zodat ik in ieder geval kan rijden .

Allemaal bedankt voor de hulp en het meedenken!
 
Back
Top