Aerox start soms wel en soms niet met accu (opgelost)

elianyeh

Certified minarelli beuner.
De verlichting, knipperlichten & remlichten werken en ik hoor het startrelais wel klikken als je de rem inhoudt en de startknop indrukt.

Maar hij maakt geen startmotor geluid of dat i überhaupt geluid maakt, heel soms werkt hij. Ik heb hem aan de praat gekregen na 30-50 keer klikken en toen even stationair gelopen en daarna heb ik de aerox uit gedaan en daarna probeerde ik de estart weer en hij werkte ineenkeer. Ik had hem gister nog vrij lang stationair gelopen dus de aerox kan niet leeg van accu zijn, dus zal het een slappe accu zijn ofzo? Of een kabelbreuk ofzoiets?

Hij kon gisteren en al de hele week gewoon hartstikke goed en makkelijk aan. En vandaag ineenkeer niet / heel moeilijk. Wat is de oorzaak van dit?

Groetjes,

Advertisement - register to remove this

Dat kun je even checken , maar dan zou de motor ook niet lopen , omdat de cdi geen massa heeft .
Ik had geprobeerd om de scooter aan te zetten zonder cdi (massa kabel los verbonden aan stekker en accu), scooter wou toen niet aan. Alleen de startmotor draaide.

Wat is de massa kabel van dat stekkertje? Ik heb 2 zwarte kabels erin zitten en 2 blauw / witte. Als ik naar mijn startknop kijk dan gaan er ook 2 blauw witte draden erheen. Dus ik neem aan dat de ander blauw witte draad de massa kabel is?

EDIT: Blauw witte is dus de onsteking en ik heb dus 2 massa draden naar de stator en de frame op de cdi stekkertje denk ik?

Attachments

• IMG-20240730-WA0031.jpeg
    IMG-20240730-WA0031.jpeg
    100.1 KB · Views: 8
Last edited:
Zonder cdi , heb je geen vonk , blauw/wit is de massa draad van het start relais , en er loopt van de startknop een blauw/witte naar het relais , ( dus inderdaad 2 blauw /witte op de startknop ) via de startknop , en de cdi . zwart is de massa volgens het schema , en er loopt van de startknop ook maar 1 blauw/ witte naar de cdi . Maar nogmaals , als je dus die blauw /witte van de startknop , met de massa verbind , werkt de elektrische start weer . maar dan heb je de stekker uit de cdi , dus hij slaat niet aan . Met de stekker in de cdi , loopt de motor , als je kickt , want dan doet je elektrische start het niet . Mijn conclusie is dus , dat er iets in de cdi niet klopt , wat betreft de aansturing van de startmotor . Dat zal iets van een beveiliging zijn , die je omzeild , als je de blauw/witte uit de stekker haalt , en rechtstreeks op massa zet .

Zonder cdi , heb je geen vonk , blauw/wit is de massa draad van het start relais , en er loopt van de startknop een blauw/witte naar het relais , ( dus inderdaad 2 blauw /witte op de startknop ) via de startknop , en de cdi . zwart is de massa volgens het schema , en er loopt van de startknop ook maar 1 blauw/ witte naar de cdi . Maar nogmaals , als je dus die blauw /witte van de startknop , met de massa verbind , werkt de elektrische start weer . maar dan heb je de stekker uit de cdi , dus hij slaat niet aan . Met de stekker in de cdi , loopt de motor , als je kickt , want dan doet je elektrische start het niet . Mijn conclusie is dus , dat er iets in de cdi niet klopt , wat betreft de aansturing van de startmotor . Dat zal iets van een beveiliging zijn , die je omzeild , als je de blauw/witte uit de stekker haalt , en rechtstreeks op massa zet .
Oke, dit is erg duidelijk ! Bedankt ervoor.

Ik ga binnen een uur een nieuwe cdi testen (ook afkomstig van een aerox 2t). Maar om de blauw witte draad (van de startknop) uit de connector te halen van de cdi gaat erg lastig ... Lukt niet zo goed. Of ik moet de draad knippen en later even licht strippen en vast solderen ...

Daar zou ik even mee wachten , totdat je een andere cdi getest hebt
Had mijn vingers gekruist... Nieuwe cdi erin. Startrelais erin... Remhevel indrukken en startknop... HIJ START! Startmotor draait! Motor slaat aan!

Trabiarie, ik wil je veel bedanken hoe je me stap voor stap naar dit probleem hebt geleidt. Waardeer ik enorm! En nog eens erg geduldig ondanks mijn vele vragen... Heb hier veel geleerd!

Attachments

• IMG_20240801_163704.jpg
    IMG_20240801_163704.jpg
    275.8 KB · Views: 7
Back