Aerox start soms wel en soms niet met accu (opgelost)

elianyeh

Certified minarelli beuner.
De verlichting, knipperlichten & remlichten werken en ik hoor het startrelais wel klikken als je de rem inhoudt en de startknop indrukt.

Maar hij maakt geen startmotor geluid of dat i überhaupt geluid maakt, heel soms werkt hij. Ik heb hem aan de praat gekregen na 30-50 keer klikken en toen even stationair gelopen en daarna heb ik de aerox uit gedaan en daarna probeerde ik de estart weer en hij werkte ineenkeer. Ik had hem gister nog vrij lang stationair gelopen dus de aerox kan niet leeg van accu zijn, dus zal het een slappe accu zijn ofzo? Of een kabelbreuk ofzoiets?

Hij kon gisteren en al de hele week gewoon hartstikke goed en makkelijk aan. En vandaag ineenkeer niet / heel moeilijk. Wat is de oorzaak van dit?

Groetjes,
 
Advertisement - register to remove this

Dit keer liet hij geen 19,4V aan!
Net accu gemeten en hij geeft 12,54V aan wat dus goed zou zijn! 13V als de scooter stationair loopt en 14,5V als ik gas bij geef. Ik kan niet meten hoeveel volt hij is wanneer de startmotor draait omdat die niet werkt ._. Heb met multimeter de spanning gemeten in de startrelais en die is gewoon 12,3V
Post automatically merged:

Kan ik zo geen kortsluiting maken? Hij doet niks als ik de estart probeer. Heb een pincetje gepakt en dat vervolgens met een tangetje vast geknepen. Tangetje zit rubber op.

Edit: Uhh, ik heb even de relais terug op gedaan. Maar nu klikt hij helemaal niet meer 0-0. Zal even kijken of ik iets fout heb gedaan, alle koperen delen in de binnenkant is nog heel en netjes. Dus ik heb die niet gebogen
 

Attachments

  • IMG_20240728_205544.jpg
    IMG_20240728_205544.jpg
    223.7 KB · Views: 12
  • IMG_20240728_205534.jpg
    IMG_20240728_205534.jpg
    222.5 KB · Views: 13
Last edited:
12,5 v is normaal , laadt ook keurig op . als je de twee dikke draden hebt verbonden , en de startmotor draait niet , zou ik even de spanning meten op de dikke kabel , bij die connector van het relais , die van de accu afkomt , of daar 12,5 v op staat . Dan die twee kabels even door verbinden , en op de startmotor meten , ook hier moet 12, v op komen . Heeft de startmotor ook 12v , en maakt hij goed massa , kan je ervan uitgaan dat het euvel in de startmotor zit . Zijn al je zekeringen nog heel , i.v.m het niet meer klikken van het relais .
 
12,5 v is normaal , laadt ook keurig op . als je de twee dikke draden hebt verbonden , en de startmotor draait niet , zou ik even de spanning meten op de dikke kabel , bij die connector van het relais , die van de accu afkomt , of daar 12,5 v op staat . Dan die twee kabels even door verbinden , en op de startmotor meten , ook hier moet 12, v op komen . Heeft de startmotor ook 12v , en maakt hij goed massa , kan je ervan uitgaan dat het euvel in de startmotor zit . Zijn al je zekeringen nog heel , i.v.m het niet meer klikken van het relais .
Ik heb gewoon proberen om kortsluiting te maken door een pincet in 2 positieve gaatjes te doen (wist niet welke dus even veel gaatjes geprobeerd). De 2 bovenste van het witte stekkertje geven netjes 12V+ aan maar de onderste 2 niet meer. Is dat een probleem? De relais klikte trouwens eerst wel (30min geleden ofzo) nu niet meer. Gewoon na alle metingen en kortsluiting poging wou die niet meer...
 
De stuurstroom , is plus ,via het contactslot , en remhendels , en massa min accu/ frame , als je die verbind heb je dus kortsluiting gemaakt . Dan zal er nu een zekering door gebrand zijn . Door verbinden ( kortsluiten) is anders als kort sluiting) , dat moet je met de dikkere draden doen , die van de accu , naar de startmotor , om te testen . Dat hij het nu niet meer doet zal misschien liggen aan een doorgebrande zekering .
 
De stuurstroom , is plus ,via het contactslot , en remhendels , en massa min accu/ frame , als je die verbind heb je dus kortsluiting gemaakt . Dan zal er nu een zekering door gebrand zijn . Door verbinden ( kortsluiten) is anders als kort sluiting) , dat moet je met de dikkere draden doen , die van de accu , naar de startmotor , om te testen . Dat hij het nu niet meer doet zal misschien liggen aan een doorgebrande zekering .
Oh, er gebeurde vrij weinig eigenlijk toen ik een pincetje erin duwde. Die 2 dikke rode draden vanuit de accu lopen naar dat witte stekkertje waar dus de startrelais op moet . Dus ik heb gewoon een pincetje in 2 van die gaatjes gedaan en hopen dat er iets gebeurd. Maar er gebeurde niks. Naar welke zekering moet ik kijken? Of gewoon relais vervangen?

Ook heb ik net even dat witte stekkertje nog een keer gemeten. Stel je hebt 1 (linksboven connector, 2 (rechtsboven connector), 3 (links onder connector) en 4 (rechts onder connector). Dan heb ik 1 en 2 een multimeter op gedaan en die gaf 12,4V. Vervolgens 3 en 4 geprobeerd, maar die was 0. Maar als ik dus 2 en 3 probeer dan geeft hij 8V. 1 en 4 geeft ook 0v aan.
 
Je moet niet zomaar dingen gaan vervangen , maar eerst de zekeringen bekijken om te beginnen . Dat je op 1 aansluiting constant 12 v hebt kan , die zal van de accu afkomen . En je moet meten t.o.v de massa , als je twee draden meet kun je ook via de startmotor naar massa meten . Het gaat erom , dat je zeker weet dat je startmotor goed is , dit kun je enkel meten door gelijk 12v op de startmotor aansluiting te zetten , en zorgen dat de startmotor goed massa heeft , dus plus accu bij je witte blokje ( connector) de accu draad , en de startmotor draad , door verbinden . Gaat de startmotor dan draaien , is deze goed , zo niet mankeert er wat aan . Ik kan het niet beter uit leggen , van de dunnere draden ( stuurstroom relais) moet je afblijven , en zeker niet door verbinden . Je stuurstroom was goed , want je relais klikte ( nu niet meer , maar hoop door een zekering ). Gaat je startmotor elke keer goed draaien als je de draden ( accu , startmotor) door verbind , en met het blokje aangesloten op het relais ( welke wel klikt) niet , dan is waarschijnlijk je relais defect .
 
Je moet niet zomaar dingen gaan vervangen , maar eerst de zekeringen bekijken om te beginnen . Dat je op 1 aansluiting constant 12 v hebt kan , die zal van de accu afkomen . En je moet meten t.o.v de massa , als je twee draden meet kun je ook via de startmotor naar massa meten . Het gaat erom , dat je zeker weet dat je startmotor goed is , dit kun je enkel meten door gelijk 12v op de startmotor aansluiting te zetten , en zorgen dat de startmotor goed massa heeft , dus plus accu bij je witte blokje ( connector) de accu draad , en de startmotor draad , door verbinden . Gaat de startmotor dan draaien , is deze goed , zo niet mankeert er wat aan . Ik kan het niet beter uit leggen , van de dunnere draden ( stuurstroom relais) moet je afblijven , en zeker niet door verbinden . Je stuurstroom was goed , want je relais klikte ( nu niet meer , maar hoop door een zekering ). Gaat je startmotor elke keer goed draaien als je de draden ( accu , startmotor) door verbind , en met het blokje aangesloten op het relais ( welke wel klikt) niet , dan is waarschijnlijk je relais defect .
De startmotor draad en + accu dikke draad gaan dus beide door de connector als ik het goed begrijp. Kan ik die 2 dan niet met een paperclip vanaf daar kortsluitEN(dit keer goed)? Of moet ik die 2 draadjes door knippen en strippen en dan vervolgens verbinden? En nog over de zekering, waar zit die precies (?).
 
Nee hoor niet doorknippen , je kan met een paperclip ( wel een dikke , of een stukje draad die twee door verbinden , in de connector . Dan moet de startmotor gaan draaien . Waar de zekeringen zitten zou ik je niet kunnen vertellen , zal in de manual staan , bij mij zitten ze in het bakje van de accu .
 
Nee hoor niet doorknippen , je kan met een paperclip ( wel een dikke , of een stukje draad die twee door verbinden , in de connector . Dan moet de startmotor gaan draaien . Waar de zekeringen zitten zou ik je niet kunnen vertellen , zal in de manual staan , bij mij zitten ze in het bakje van de accu .
Ik heb dat geprobeerd met een pincetje kijk post #21 en dan de fotos. Doe ik het fout?
 
Nee hoor prima zo , dat moet ook lukken , dus alleen de aansluiting waar de dikkere draden aan zitten door verbinden . Gaat de startmotor dan draaien ?
Startmotor draait niet. Ook geen vonk of iets. Was wel gloednieuw (2d geleden gekocht)...

Ik had even geprobeerd in enkele gaatjes maar niks wou. Hierdoor is dat getik van me relais ook weggegaan.
 
Maakt de startmotor ook goed massa ? als dat het geval is zou je hem moeten demonteren , en testen op een accu , doet hij dan nog niets , is het een garantie geval . En je moet niet zomaar stroom zetten op verschillende contacten , de kans op sluiting , of dat je iets kapot maakt is dan groot .
Denk aan dat er altijd de volle 12 v op de dikke draad staat die van de accu afkomt , daar zit geen zekering tussen .
 
Maakt de startmotor ook goed massa ? als dat het geval is zou je hem moeten demonteren , en testen op een accu , doet hij dan nog niets , is het een garantie geval . En je moet niet zomaar stroom zetten op verschillende contacten , de kans op sluiting , of dat je iets kapot maakt is dan groot .
Denk aan dat er altijd de volle 12 v op de dikke draad staat die van de accu afkomt , daar zit geen zekering tussen .
Ik zal hem wel even demonteren en direct op de accu proberen ! Bedankt.

Buddy eraf is zeker handiger, met Aerox zit de buddy echt vast met veel bouten en schroeven . Maar als t moet dan moet het Onderste bout van de startmotor is niet goed bereikbaar, vandaar.

Maar bedankt.
 
Startmotor draait. Heb 'm direct met los draadje van accu naar startmotor gezet. En toen draaide die. Dus dat is in orde. Relais dan(?). Zal nu even zoeken naar de zekering(en).
 
Wat ik dan vreemd vindt , is dat hij niet draait als je de draden op de connector door verbind , van de accu naar de start motor .
Dit duidt dan eigenlijk op een onderbreking van : accu -relais / relais - startmotor draad . De dunnere draden laten we even buiten beschouwing , deze zijn voor de stuur stroom . Je zou nog kunnen kijken met een spanning zoeker , of je spanning hebt op de draad van de accu naar connector van relais . Dan de dikke draden van de connector door verbinden , en kijken of je spanning hebt op de aansluiting van de startmotor , ergens in dat stuk moet een onderbreking zitten .
 
Heb de zekering gevonden. Maar als de zekering defect is dan zou alle elektra niet meer werken toch? Of heb je meerdere want dan is het logisch.
Post automatically merged:

Wat ik dan vreemd vindt , is dat hij niet draait als je de draden op de connector door verbind , van de accu naar de start motor .
Dit duidt dan eigenlijk op een onderbreking van : accu -relais / relais - startmotor draad . De dunnere draden laten we even buiten beschouwing , deze zijn voor de stuur stroom . Je zou nog kunnen kijken met een spanning zoeker , of je spanning hebt op de draad van de accu naar connector van relais . Dan de dikke draden van de connector door verbinden , en kijken of je spanning hebt op de aansluiting van de startmotor , ergens in dat stuk moet een onderbreking zitten .
Misschien heb ik het ook niet goed geprobeerd ofzo. Kwam ook geen enige vonk vrij. Ik zal morgen met een losse kleine draadje proberen of paperclip.
 

Attachments

  • IMG_20240729_213944.jpg
    IMG_20240729_213944.jpg
    119.3 KB · Views: 11
Ik heb dit geprobeerd. Gebeurde niks. Heb gewoon los draadje op de 2 dikke aangesloten. Maar gebeurd niks... Zal nu even opmeten of er voltage gaat naar de startmotor als ik dit doe.
Post automatically merged:

Ik heb dit geprobeerd. Gebeurde niks. Heb gewoon los draadje op de 2 dikke aangesloten. Maar gebeurd niks... Zal nu even opmeten of er voltage gaat naar de startmotor als ik dit doe.
Oke, was vergeten de + draad op de startmotor te zetten. Maar hij draait! 2 losse draadjes erop verbonden in de connector en de startmotor draait dus. Goed teken dus! :) Wat moet ik nu doen?
 

Attachments

  • IMG_20240730_114325.jpg
    IMG_20240730_114325.jpg
    259.1 KB · Views: 10
Last edited:
Dan is de aansluiting accu naar startmotor in orde . Nu moet je op de dunne draadjes meten , als je de rem inknijpt , en de startknop indrukt , of er spanning op die twee staat . Gaat wel je remlicht branden als je je rem inknijpt ? Heb je hier spanning tussen , kan je het relais weer monteren , klikt hij dan nog steeds niet , zal het relais defect zijn . Klikt hij wel , maar gaat de startmotor evengoed niet draaien ,zal het contact inwendig in het relais niet door verbinden , ook in dit geval , relais vervangen .
 
Dan is de aansluiting accu naar startmotor in orde . Nu moet je op de dunne draadjes meten , als je de rem inknijpt , en de startknop indrukt , of er spanning op die twee staat . Gaat wel je remlicht branden als je je rem inknijpt ? Heb je hier spanning tussen , kan je het relais weer monteren , klikt hij dan nog steeds niet , zal het relais defect zijn . Klikt hij wel , maar gaat de startmotor evengoed niet draaien ,zal het contact inwendig in het relais niet door verbinden , ook in dit geval , relais vervangen .
Oke.

Uitgetest. Als ik de rode draad en zwarte draad van de multimeter op de connectors zet van die 2 dunne draadjes. En vervolgens de rem + knop ik druk dan krijg ik 0.02V. Remlicht werkt goed.

Wel als ik enkel meet op 1 dun draadje en de ander op de accu. Dan meet ik 12V+ als ik de REM inknijp. En 0,04V als ik de startknop indruk op het 2de dunne draadje.
 
Waar staat je meter op , en je moet alleen tussen deze dunne draden meten . Is een 12 v relais dus je moet tussen die twee 12v hebben .
Heb je toevallig een schema van deze scooter ?
 
Back
Top