Aerox start soms wel en soms niet met accu (opgelost)

elianyeh

Certified minarelli beuner.
De verlichting, knipperlichten & remlichten werken en ik hoor het startrelais wel klikken als je de rem inhoudt en de startknop indrukt.

Maar hij maakt geen startmotor geluid of dat i überhaupt geluid maakt, heel soms werkt hij. Ik heb hem aan de praat gekregen na 30-50 keer klikken en toen even stationair gelopen en daarna heb ik de aerox uit gedaan en daarna probeerde ik de estart weer en hij werkte ineenkeer. Ik had hem gister nog vrij lang stationair gelopen dus de aerox kan niet leeg van accu zijn, dus zal het een slappe accu zijn ofzo? Of een kabelbreuk ofzoiets?

Hij kon gisteren en al de hele week gewoon hartstikke goed en makkelijk aan. En vandaag ineenkeer niet / heel moeilijk. Wat is de oorzaak van dit?

Groetjes,
 
Advertisement - register to remove this

Waar staat je meter op , en je moet alleen tussen deze dunne draden meten . Is een 12 v relais dus je moet tussen die twee 12v hebben .
Heb je toevallig een schema van deze scooter ?
Ja, dit is de schema. Meter staat op 20V DC. Heb gewoon de rooie in 1 van de dunne draadjes gedaan en de zwarte is de andere.
 

Attachments

  • Aerox na 2006 diagram.jpg
    Aerox na 2006 diagram.jpg
    285.2 KB · Views: 10
Op de gy kleurige draad ( grijs ) zou 12 v moeten komen als je de remhendel inknijpt , op de blauw/witte , zal massa komen als je de startknop indrukt , de grijze draad komt van je remlicht draad af . en de blauwe/witte , gaat via de startknop en de cdi naar massa neem ik aan . Waarschijnlijk staat dat ergens in verbinding met je olie reservoir , zodat je niet kan starten als je olie peil te laag is , maar dat weet ik niet zeker .
 
Op de gy kleurige draad ( grijs ) zou 12 v moeten komen als je de remhendel inknijpt , op de blauw/witte , zal massa komen als je de startknop indrukt , de grijze draad komt van je remlicht draad af . en de blauwe/witte , gaat via de startknop en de cdi naar massa neem ik aan . Waarschijnlijk staat dat ergens in verbinding met je olie reservoir , zodat je niet kan starten als je olie peil te laag is , maar dat weet ik niet zeker .
Vgm is die GY de Groen / Geel dunne draadje. Want ik zie geen grijs draadje maar wel een groengeel en blauw wit draadje (de dunne). Gewoon de versnellingsolie neem ik aan? Het is 2t en ik meng zelf.

Maar het getik van me relais is ook uit t niets weggegaan. Eerst was die er wel... op de blauw witte draad wanneer ik de startknop ik druk dan krijg ik 0.04V. Op de groen gele krijg ik 12V+ als ik de remhevel in knijp.
Post automatically merged:

Hier nog een foto van mijn zekering. Ziet er goed uit denk ik
 

Attachments

  • IMG_20240730_151315.jpg
    IMG_20240730_151315.jpg
    150 KB · Views: 8
Last edited:
Groen geel is dan in orde , die komt van het remlicht , en de remhevels . Op de blauw/witte zou je massa moeten hebben , als je de startknop indrukt . Ik dacht niet je bak olie , maar je mengsmering reservoir , als het oliepeil te laag is . Zekering zal inderdaad in orde zijn , want je hebt spanning op de groen/gele .
Omdat de blauw/witte naar de cdi loopt , dacht ik dat er daar een soort van beveiliging op zit . Om te testen of je relais in orde is , zou ik het volgende doen . Voor de zekerheid de connector uit de cdi halen , en daar ( van die connector ) de blauw/ witte aan massa leggen met een los draadje in de connector , en andere kant op massa . dan relais in zijn connector steken , en kijken of hij klikt , en start .
 
Groen geel is dan in orde , die komt van het remlicht , en de remhevels . Op de blauw/witte zou je massa moeten hebben , als je de startknop indrukt . Ik dacht niet je bak olie , maar je mengsmering reservoir , als het oliepeil te laag is . Zekering zal inderdaad in orde zijn , want je hebt spanning op de groen/gele .
Omdat de blauw/witte naar de cdi loopt , dacht ik dat er daar een soort van beveiliging op zit . Om te testen of je relais in orde is , zou ik het volgende doen . Voor de zekerheid de connector uit de cdi halen , en daar ( van die connector ) de blauw/ witte aan massa leggen met een los draadje in de connector , en andere kant op massa . dan relais in zijn connector steken , en kijken of hij klikt , en start .
Dit zal ik zo even proberen!

Ik heb wel dit geprobeerd. De weerstand meten van de startknop naar de relais stekkertje. Blauw witte draad dus.

Ik heb een multimeter tussen gedaan en hij piept, wat betekend dat er dus geen onderbreking in zit. Vervolgens even opgemeten. Multimeter op standje 200 OHM en toen ik draadje 1 en draadje 2 van de startknop ging meten gaven ze 00.7 aan en 00.6. Op 200 ohm multimeter.

Is dit enigs goeds of slechts? Zal zo ff die cdi enzo checken.
Post automatically merged:

Groen geel is dan in orde , die komt van het remlicht , en de remhevels . Op de blauw/witte zou je massa moeten hebben , als je de startknop indrukt . Ik dacht niet je bak olie , maar je mengsmering reservoir , als het oliepeil te laag is . Zekering zal inderdaad in orde zijn , want je hebt spanning op de groen/gele .
Omdat de blauw/witte naar de cdi loopt , dacht ik dat er daar een soort van beveiliging op zit . Om te testen of je relais in orde is , zou ik het volgende doen . Voor de zekerheid de connector uit de cdi halen , en daar ( van die connector ) de blauw/ witte aan massa leggen met een los draadje in de connector , en andere kant op massa . dan relais in zijn connector steken , en kijken of hij klikt , en start .
Maar als er iets aan de cdi ligt, dan zou ik geen vonk meer moeten hebben toch? Ik krijg de scooter nog wel aan met de kickstart, dus dat is geen probleem...
Post automatically merged:

Ik heb even de startrelais getest los. + en - aan de startrelais zelf gedaan en toen wou die klikken. Dus die is niet kapot (denk ik?).
 
Last edited:
Dan is het Relais nog in orde , groen/gele kant is ook goed , deze geeft 12v bij ingeknepen rem .
Het euvel van aanslaan relais zit dus aan de blauw/ witte draad . dat je iets weerstand meet is normaal , waarschijnlijk als je de twee meetpennen tegen elkaar doet , heb je ook een afwijking . Enigste wat ik nu nog kan bedenken , dat is , of de startknop verbind niet door ( dit kun je
doormeten ) , of er is iets in de cdi niet goed , waardoor deze wel signaal voor bobine geeft , maar de blauw / witte draad niet door verbind .
Daarom zei ik ook om de connector van de cdi los te nemen , en de blauw/ witte aansluiting hierin , even aan massa te leggen .
 
Dan is het Relais nog in orde , groen/gele kant is ook goed , deze geeft 12v bij ingeknepen rem .
Het euvel van aanslaan relais zit dus aan de blauw/ witte draad . dat je iets weerstand meet is normaal , waarschijnlijk als je de twee meetpennen tegen elkaar doet , heb je ook een afwijking . Enigste wat ik nu nog kan bedenken , dat is , of de startknop verbind niet door ( dit kun je
doormeten ) , of er is iets in de cdi niet goed , waardoor deze wel signaal voor bobine geeft , maar de blauw / witte draad niet door verbind .
Daarom zei ik ook om de connector van de cdi los te nemen , en de blauw/ witte aansluiting hierin , even aan massa te leggen .
Oke isgoed. Ik heb wel gemeten met een multimeter de start knop. 2 blauw witte draden gaan naar de startknop. Heb de zwarte draad van de multimeter op de blauwe witte draad bij de relais stekkertje gedaan en dan de rooie draad van de multimeter op de blauw witte draad die naar de startknop gaat. 1tje geeft constant 00.6ohm en de ander geeft 00.7 ohm als ik de startknop in druk. Dus ik denk dat i wel verbinding door geeft?

Zou je mij de stappen willen geven om de cdi te checken. Of gewoon losse draad in relais stekkertje naar de cdi en dan klaar? Ik snap dit stukje niet zo.
 
Ik heb de accu even aan de druppellader gezet. Toen ik terugkwam hoorde ik een zacht sissend geluid uit de komen. Vervolgens even gemeten en toen liet die 14,2V zien. Nu laat i 13,5V zien.

Met contact uit.
 
Ik snap dit stukje niet zo.
Als je de connector van de cdi afhaalt , en dan de blauw/witte draad verbind met de massa , het start relais ook weer op z'n plaats monteren , dan zou de startmotor weer moeten werken .
Dat de accu een sissend geluid geeft bij het laden , is niet oke , 13,5v is ook teveel , zou 12,5 moeten wezen .
 
Als je de connector van de cdi afhaalt , en dan de blauw/witte draad verbind met de massa , het start relais ook weer op z'n plaats monteren , dan zou de startmotor weer moeten werken .
Dat de accu een sissend geluid geeft bij het laden , is niet oke , 13,5v is ook teveel , zou 12,5 moeten wezen .
Oke met de cdi ga ik zo testen.


Even over de accu. Sissend geluid, nieuwe accu? Dat hij teveel volt doorgeeft = spanningsregelaar kapot?
 
Je hebt de accu toch aan de druppellader , dan gaat het buiten je systeem , van de scooter om . De druppel lader hoort het voltage van de accu te managen .
Ja, accu kapot dan? Ik dacht als de spanningsregelaar kapot was dat de accu ook hele hoge voltages liet zien...


Als ik de cdi doorverbind en de startmotor draait wel / niet. Wat zou ik dan vervolgens moeten doen? Zo heb ik een beetje inzicht en kan ik direct met het volgende beginnen als ik de cdi heb doorverbonden. Ipv het nog een keer hier te vermelden.
 
Oke zojuist getest, massa in stekker van cdi naar de accu. Alle eerste druk - de startmotor draaide als ik op de knop klik. Daarna alleen nog geklik van de relais zonder dat de startmotor draait...

Wat zou dit betekenen ?

EDIT: Heel vaak de startmotor + kabel heen en weer bewogen en erin en eruit getrokken en daarna wou die wel. Had even geprobeerd met de dikke draad doorverbinden en daarna met de start relais erop. (Dit allemaal gedaan met cdi eruit en doorgebonden via massa).
 
Last edited:
Je zou de connector van de cdi moeten afhalen , en dan de blauw/witte aan massa leggen , met een draadje in de connector gestoken .
Haal de connector wel van de cdi af , want ik weet niet wat je anders stuk maakt aan de cdi . De startmotor moet nu gewoon werken als je start . Wel het start relais ook monteren . Werkt de startmotor nu goed , zal er iets mis zijn met de cdi . Al het andere is goed verder .
Als de regelaar kapot is ,kan de accu teveel bijladen , maar dat is alleen als de motor loopt , en deze zelf bijlaadt .
Post automatically merged:

Wat zou dit betekenen ?
dat het relais niet goed door verbind , of de startmotor een defect heeft , of een slecht contact ergens . Maar dan zijn we weer helemaal bij het begin . Wat doet hij als je de connector weer in de cdi doet , massa draad weghalen . Klikt het relais dan nog steeds ?
Post automatically merged:

Waar ik net ook nog aan dacht , meet eens de accu spanning , als je start . Als je accu al staat te koken bij druppel laden , zou dit ook wel eens mee kunnen spelen . meter op 20v dc en over plus en min op de accu meten
 
Last edited:
Je zou de connector van de cdi moeten afhalen , en dan de blauw/witte aan massa leggen , met een draadje in de connector gestoken .
Haal de connector wel van de cdi af , want ik weet niet wat je anders stuk maakt aan de cdi . De startmotor moet nu gewoon werken als je start . Wel het start relais ook monteren . Werkt de startmotor nu goed , zal er iets mis zijn met de cdi . Al het andere is goed verder .
Als de regelaar kapot is ,kan de accu teveel bijladen , maar dat is alleen als de motor loopt , en deze zelf bijlaadt .
Post automatically merged:


dat het relais niet goed door verbind , of de startmotor een defect heeft , of een slecht contact ergens . Maar dan zijn we weer helemaal bij het begin . Wat doet hij als je de connector weer in de cdi doet , massa draad weghalen . Klikt het relais dan nog steeds ?
Post automatically merged:

Waar ik net ook nog aan dacht , meet eens de accu spanning , als je start . Als je accu al staat te koken bij druppel laden , zou dit ook wel eens mee kunnen spelen . meter op 20v dc en over plus en min op de accu meten
Oke. Cdi had ik er idd al uit de stekker gehaald hoor! Het ligt aan de + kabel die uitkomt bij de startmotor. Die sluit niet mooi aan.


Cdi vervolgens terug gedaan, startrelais terug. Startknop indrukken + remhevel uittesten -> Niks, alsof het contact gewoon nog uitstaat. Geen getik, geen draaiende startmotor. Zodra ik de cdi eruit haal en massa op het stekkertje aansluit en dan probeer. Dan draait de startmotor.


Als ik tijdens het draaien de voltage doormeet dan krijg ik 11,5V. Er loopt nu 12,7V door de accu (contact uit).
 

Attachments

  • IMG_20240731_213300.jpg
    IMG_20240731_213300.jpg
    67.4 KB · Views: 6
Dan zou mijn voorzichtige conclusie zijn , dat er iets in de cdi mis gaat . Je zou de blauw /witte draad uit de connector kunnen halen , bij de cdi , dit doe je , door met een klein schroevendraaiertje , het weerhaakje terug te buigen , dan kan je het lipje eruit trekken . En deze op massa te zetten , en connector weer op de cdi doen . Misschien , zit er in de cdi alleen een door verbinding naar massa , maar dat vindt ik niet logisch , want dat zou ook vlak bij het relais kunnen . Ook zou er iets in kunnen zitten , dat je niet kunt starten zolang de motor loopt , wat als je de massa verbindt , met blauw / wit , wel kan . Of er zit ergens een verbinding met de sensor van je olie tank , dat je niet kunt starten als je olie peil te laag is .
Maar zover gaat mijn kennis van jou scooter niet
 
Dan zou mijn voorzichtige conclusie zijn , dat er iets in de cdi mis gaat . Je zou de blauw /witte draad uit de connector kunnen halen , bij de cdi , dit doe je , door met een klein schroevendraaiertje , het weerhaakje terug te buigen , dan kan je het lipje eruit trekken . En deze op massa te zetten , en connector weer op de cdi doen . Misschien , zit er in de cdi alleen een door verbinding naar massa , maar dat vindt ik niet logisch , want dat zou ook vlak bij het relais kunnen . Ook zou er iets in kunnen zitten , dat je niet kunt starten zolang de motor loopt , wat als je de massa verbindt , met blauw / wit , wel kan . Of er zit ergens een verbinding met de sensor van je olie tank , dat je niet kunt starten als je olie peil te laag is .
Maar zover gaat mijn kennis van jou scooter niet
Over welke olie tank praten wij?

Ik heb GEEN oliepompje / reservoir waar ik dus mengsmering in doe omdat ik zelf meng. Motorolie heb ik denk ik ook niet, of benzine tank of die olie bij de carter.

De scooter start overigens wel met 1 kick aan de kickstart.
 
Ik dacht de tweetakt olie in de olie tank , die gemixt wordt via een oliepompje , met de benzine . Heb schema's gezien waar , als het peil te laag is , je de motor niet kan starten , ( veiligheid voor het vastlopen van de motor , door gebrek aan smering ). Maar is dan bij jou niet van toepassing . Was van mij een idee , van de mogelijkheden , waarom de massa van het relais via de cdi zou lopen
 
Ik dacht de tweetakt olie in de olie tank , die gemixt wordt via een oliepompje , met de benzine . Heb schema's gezien waar , als het peil te laag is , je de motor niet kan starten , ( veiligheid voor het vastlopen van de motor , door gebrek aan smering ). Maar is dan bij jou niet van toepassing . Was van mij een idee , van de mogelijkheden , waarom de massa van het relais via de cdi zou lopen
Oke. Een kennis heeft nog een aantal reserve cdi's die ik in de middag even ga uittesten.

Het kan ook goed zijn dat de massa van de cdi stekker zelf niet goed connectie maakt naar de accu toch?
 
Back
Top