Ja, dit is de schema. Meter staat op 20V DC. Heb gewoon de rooie in 1 van de dunne draadjes gedaan en de zwarte is de andere.Waar staat je meter op , en je moet alleen tussen deze dunne draden meten . Is een 12 v relais dus je moet tussen die twee 12v hebben .
Heb je toevallig een schema van deze scooter ?
Vgm is die GY de Groen / Geel dunne draadje. Want ik zie geen grijs draadje maar wel een groengeel en blauw wit draadje (de dunne). Gewoon de versnellingsolie neem ik aan? Het is 2t en ik meng zelf.Op de gy kleurige draad ( grijs ) zou 12 v moeten komen als je de remhendel inknijpt , op de blauw/witte , zal massa komen als je de startknop indrukt , de grijze draad komt van je remlicht draad af . en de blauwe/witte , gaat via de startknop en de cdi naar massa neem ik aan . Waarschijnlijk staat dat ergens in verbinding met je olie reservoir , zodat je niet kan starten als je olie peil te laag is , maar dat weet ik niet zeker .
Dit zal ik zo even proberen!Groen geel is dan in orde , die komt van het remlicht , en de remhevels . Op de blauw/witte zou je massa moeten hebben , als je de startknop indrukt . Ik dacht niet je bak olie , maar je mengsmering reservoir , als het oliepeil te laag is . Zekering zal inderdaad in orde zijn , want je hebt spanning op de groen/gele .
Omdat de blauw/witte naar de cdi loopt , dacht ik dat er daar een soort van beveiliging op zit . Om te testen of je relais in orde is , zou ik het volgende doen . Voor de zekerheid de connector uit de cdi halen , en daar ( van die connector ) de blauw/ witte aan massa leggen met een los draadje in de connector , en andere kant op massa . dan relais in zijn connector steken , en kijken of hij klikt , en start .
Maar als er iets aan de cdi ligt, dan zou ik geen vonk meer moeten hebben toch? Ik krijg de scooter nog wel aan met de kickstart, dus dat is geen probleem...Groen geel is dan in orde , die komt van het remlicht , en de remhevels . Op de blauw/witte zou je massa moeten hebben , als je de startknop indrukt . Ik dacht niet je bak olie , maar je mengsmering reservoir , als het oliepeil te laag is . Zekering zal inderdaad in orde zijn , want je hebt spanning op de groen/gele .
Omdat de blauw/witte naar de cdi loopt , dacht ik dat er daar een soort van beveiliging op zit . Om te testen of je relais in orde is , zou ik het volgende doen . Voor de zekerheid de connector uit de cdi halen , en daar ( van die connector ) de blauw/ witte aan massa leggen met een los draadje in de connector , en andere kant op massa . dan relais in zijn connector steken , en kijken of hij klikt , en start .
Oke isgoed. Ik heb wel gemeten met een multimeter de start knop. 2 blauw witte draden gaan naar de startknop. Heb de zwarte draad van de multimeter op de blauwe witte draad bij de relais stekkertje gedaan en dan de rooie draad van de multimeter op de blauw witte draad die naar de startknop gaat. 1tje geeft constant 00.6ohm en de ander geeft 00.7 ohm als ik de startknop in druk. Dus ik denk dat i wel verbinding door geeft?Dan is het Relais nog in orde , groen/gele kant is ook goed , deze geeft 12v bij ingeknepen rem .
Het euvel van aanslaan relais zit dus aan de blauw/ witte draad . dat je iets weerstand meet is normaal , waarschijnlijk als je de twee meetpennen tegen elkaar doet , heb je ook een afwijking . Enigste wat ik nu nog kan bedenken , dat is , of de startknop verbind niet door ( dit kun je
doormeten ) , of er is iets in de cdi niet goed , waardoor deze wel signaal voor bobine geeft , maar de blauw / witte draad niet door verbind .
Daarom zei ik ook om de connector van de cdi los te nemen , en de blauw/ witte aansluiting hierin , even aan massa te leggen .
Als je de connector van de cdi afhaalt , en dan de blauw/witte draad verbind met de massa , het start relais ook weer op z'n plaats monteren , dan zou de startmotor weer moeten werken .Ik snap dit stukje niet zo.
Oke met de cdi ga ik zo testen.Als je de connector van de cdi afhaalt , en dan de blauw/witte draad verbind met de massa , het start relais ook weer op z'n plaats monteren , dan zou de startmotor weer moeten werken .
Dat de accu een sissend geluid geeft bij het laden , is niet oke , 13,5v is ook teveel , zou 12,5 moeten wezen .
Je hebt de accu toch aan de druppellader , dan gaat het buiten je systeem , van de scooter om . De druppel lader hoort het voltage van de accu te managen .Dat hij teveel volt doorgeeft = spanningsregelaar kapot?
Ja, accu kapot dan? Ik dacht als de spanningsregelaar kapot was dat de accu ook hele hoge voltages liet zien...Je hebt de accu toch aan de druppellader , dan gaat het buiten je systeem , van de scooter om . De druppel lader hoort het voltage van de accu te managen .
dat het relais niet goed door verbind , of de startmotor een defect heeft , of een slecht contact ergens . Maar dan zijn we weer helemaal bij het begin . Wat doet hij als je de connector weer in de cdi doet , massa draad weghalen . Klikt het relais dan nog steeds ?Wat zou dit betekenen ?
Oke. Cdi had ik er idd al uit de stekker gehaald hoor! Het ligt aan de + kabel die uitkomt bij de startmotor. Die sluit niet mooi aan.Je zou de connector van de cdi moeten afhalen , en dan de blauw/witte aan massa leggen , met een draadje in de connector gestoken .
Haal de connector wel van de cdi af , want ik weet niet wat je anders stuk maakt aan de cdi . De startmotor moet nu gewoon werken als je start . Wel het start relais ook monteren . Werkt de startmotor nu goed , zal er iets mis zijn met de cdi . Al het andere is goed verder .
Als de regelaar kapot is ,kan de accu teveel bijladen , maar dat is alleen als de motor loopt , en deze zelf bijlaadt .
Post automatically merged:
dat het relais niet goed door verbind , of de startmotor een defect heeft , of een slecht contact ergens . Maar dan zijn we weer helemaal bij het begin . Wat doet hij als je de connector weer in de cdi doet , massa draad weghalen . Klikt het relais dan nog steeds ?
Post automatically merged:
Waar ik net ook nog aan dacht , meet eens de accu spanning , als je start . Als je accu al staat te koken bij druppel laden , zou dit ook wel eens mee kunnen spelen . meter op 20v dc en over plus en min op de accu meten
Over welke olie tank praten wij?Dan zou mijn voorzichtige conclusie zijn , dat er iets in de cdi mis gaat . Je zou de blauw /witte draad uit de connector kunnen halen , bij de cdi , dit doe je , door met een klein schroevendraaiertje , het weerhaakje terug te buigen , dan kan je het lipje eruit trekken . En deze op massa te zetten , en connector weer op de cdi doen . Misschien , zit er in de cdi alleen een door verbinding naar massa , maar dat vindt ik niet logisch , want dat zou ook vlak bij het relais kunnen . Ook zou er iets in kunnen zitten , dat je niet kunt starten zolang de motor loopt , wat als je de massa verbindt , met blauw / wit , wel kan . Of er zit ergens een verbinding met de sensor van je olie tank , dat je niet kunt starten als je olie peil te laag is .
Maar zover gaat mijn kennis van jou scooter niet
Oke. Een kennis heeft nog een aantal reserve cdi's die ik in de middag even ga uittesten.Ik dacht de tweetakt olie in de olie tank , die gemixt wordt via een oliepompje , met de benzine . Heb schema's gezien waar , als het peil te laag is , je de motor niet kan starten , ( veiligheid voor het vastlopen van de motor , door gebrek aan smering ). Maar is dan bij jou niet van toepassing . Was van mij een idee , van de mogelijkheden , waarom de massa van het relais via de cdi zou lopen