Ik heb gewoon proberen om kortsluiting te maken door een pincet in 2 positieve gaatjes te doen (wist niet welke dus even veel gaatjes geprobeerd). De 2 bovenste van het witte stekkertje geven netjes 12V+ aan maar de onderste 2 niet meer. Is dat een probleem? De relais klikte trouwens eerst wel (30min geleden ofzo) nu niet meer. Gewoon na alle metingen en kortsluiting poging wou die niet meer...12,5 v is normaal , laadt ook keurig op . als je de twee dikke draden hebt verbonden , en de startmotor draait niet , zou ik even de spanning meten op de dikke kabel , bij die connector van het relais , die van de accu afkomt , of daar 12,5 v op staat . Dan die twee kabels even door verbinden , en op de startmotor meten , ook hier moet 12, v op komen . Heeft de startmotor ook 12v , en maakt hij goed massa , kan je ervan uitgaan dat het euvel in de startmotor zit . Zijn al je zekeringen nog heel , i.v.m het niet meer klikken van het relais .
Oh, er gebeurde vrij weinig eigenlijk toen ik een pincetje erin duwde. Die 2 dikke rode draden vanuit de accu lopen naar dat witte stekkertje waar dus de startrelais op moet . Dus ik heb gewoon een pincetje in 2 van die gaatjes gedaan en hopen dat er iets gebeurd. Maar er gebeurde niks. Naar welke zekering moet ik kijken? Of gewoon relais vervangen?De stuurstroom , is plus ,via het contactslot , en remhendels , en massa min accu/ frame , als je die verbind heb je dus kortsluiting gemaakt . Dan zal er nu een zekering door gebrand zijn . Door verbinden ( kortsluiten) is anders als kort sluiting) , dat moet je met de dikkere draden doen , die van de accu , naar de startmotor , om te testen . Dat hij het nu niet meer doet zal misschien liggen aan een doorgebrande zekering .
De startmotor draad en + accu dikke draad gaan dus beide door de connector als ik het goed begrijp. Kan ik die 2 dan niet met een paperclip vanaf daar kortsluitEN(dit keer goed)? Of moet ik die 2 draadjes door knippen en strippen en dan vervolgens verbinden? En nog over de zekering, waar zit die precies (?).Je moet niet zomaar dingen gaan vervangen , maar eerst de zekeringen bekijken om te beginnen . Dat je op 1 aansluiting constant 12 v hebt kan , die zal van de accu afkomen . En je moet meten t.o.v de massa , als je twee draden meet kun je ook via de startmotor naar massa meten . Het gaat erom , dat je zeker weet dat je startmotor goed is , dit kun je enkel meten door gelijk 12v op de startmotor aansluiting te zetten , en zorgen dat de startmotor goed massa heeft , dus plus accu bij je witte blokje ( connector) de accu draad , en de startmotor draad , door verbinden . Gaat de startmotor dan draaien , is deze goed , zo niet mankeert er wat aan . Ik kan het niet beter uit leggen , van de dunnere draden ( stuurstroom relais) moet je afblijven , en zeker niet door verbinden . Je stuurstroom was goed , want je relais klikte ( nu niet meer , maar hoop door een zekering ). Gaat je startmotor elke keer goed draaien als je de draden ( accu , startmotor) door verbind , en met het blokje aangesloten op het relais ( welke wel klikt) niet , dan is waarschijnlijk je relais defect .
Ik heb dat geprobeerd met een pincetje kijk post #21 en dan de fotos. Doe ik het fout?Nee hoor niet doorknippen , je kan met een paperclip ( wel een dikke , of een stukje draad die twee door verbinden , in de connector . Dan moet de startmotor gaan draaien . Waar de zekeringen zitten zou ik je niet kunnen vertellen , zal in de manual staan , bij mij zitten ze in het bakje van de accu .
Startmotor draait niet. Ook geen vonk of iets. Was wel gloednieuw (2d geleden gekocht)...Nee hoor prima zo , dat moet ook lukken , dus alleen de aansluiting waar de dikkere draden aan zitten door verbinden . Gaat de startmotor dan draaien ?
Ik zal hem wel even demonteren en direct op de accu proberen ! Bedankt.Maakt de startmotor ook goed massa ? als dat het geval is zou je hem moeten demonteren , en testen op een accu , doet hij dan nog niets , is het een garantie geval . En je moet niet zomaar stroom zetten op verschillende contacten , de kans op sluiting , of dat je iets kapot maakt is dan groot .
Denk aan dat er altijd de volle 12 v op de dikke draad staat die van de accu afkomt , daar zit geen zekering tussen .
Misschien heb ik het ook niet goed geprobeerd ofzo. Kwam ook geen enige vonk vrij. Ik zal morgen met een losse kleine draadje proberen of paperclip.Wat ik dan vreemd vindt , is dat hij niet draait als je de draden op de connector door verbind , van de accu naar de start motor .
Dit duidt dan eigenlijk op een onderbreking van : accu -relais / relais - startmotor draad . De dunnere draden laten we even buiten beschouwing , deze zijn voor de stuur stroom . Je zou nog kunnen kijken met een spanning zoeker , of je spanning hebt op de draad van de accu naar connector van relais . Dan de dikke draden van de connector door verbinden , en kijken of je spanning hebt op de aansluiting van de startmotor , ergens in dat stuk moet een onderbreking zitten .
Oke, was vergeten de + draad op de startmotor te zetten. Maar hij draait! 2 losse draadjes erop verbonden in de connector en de startmotor draait dus. Goed teken dus!Ik heb dit geprobeerd. Gebeurde niks. Heb gewoon los draadje op de 2 dikke aangesloten. Maar gebeurd niks... Zal nu even opmeten of er voltage gaat naar de startmotor als ik dit doe.
Oke.Dan is de aansluiting accu naar startmotor in orde . Nu moet je op de dunne draadjes meten , als je de rem inknijpt , en de startknop indrukt , of er spanning op die twee staat . Gaat wel je remlicht branden als je je rem inknijpt ? Heb je hier spanning tussen , kan je het relais weer monteren , klikt hij dan nog steeds niet , zal het relais defect zijn . Klikt hij wel , maar gaat de startmotor evengoed niet draaien ,zal het contact inwendig in het relais niet door verbinden , ook in dit geval , relais vervangen .