De estart doet het weer, op een magische wijze gefikst.Als je de dikke polen op het start relais door verbind , doet de startmotor het dan wel meteen ?
Accu laadspanning meten , en spanning bij stilstand van de accu , en tijdens het starten .
Nee, ik heb er helemaal niks gedaan. Eergister middag kon die hartstikke moeilijk aan en eergister avond werkte die weer zoals normaal. Heel apart...Uit zijn eigen weer de juiste weg gekozen ? Of heb je er nog wat aan gedaan ?
Zal wel niet van lange duur zijn maar we zullen het meemaken.Nee, ik heb er helemaal niks gedaan. Eergister middag kon die hartstikke moeilijk aan en eergister avond werkte die weer zoals normaal. Heel apart...
We zullen zien ja...Zal wel niet van lange duur zijn maar we zullen het meemaken.
Denk toch dat er ergens een los contact zit of de koolborstels van de startmotor versleten zijn of het schakelcontact in het startrelais niet helemaal lekker meer of de accu is weer enigsins bijgeladen door op de scooter te rijden.
De startmotor deed t vandaag weer niet. Je hoort de startrelais goed klikken en zodra de startmotor gaat draaien na 30-40 keer klikken dan start i ineenkeer. Zodra ik de Aerox direct uit doe nadat i 5 seconde is gelopen en weer aan doe dan werkt de startmotor gewoon zonder problemen. Dit vind ik wel heel raar??Zal wel niet van lange duur zijn maar we zullen het meemaken.
Denk toch dat er ergens een los contact zit of de koolborstels van de startmotor versleten zijn of het schakelcontact in het startrelais niet helemaal lekker meer of de accu is weer enigsins bijgeladen door op de scooter te rijden.
Klinkt een beetje stom, maar ik heb toch nog wel wat meer context nodig. Ik ben zelf echt geen scooter kennis en weet niet veel wat alles betekend. Zou je t een beetje kunnen uitleggen wat ik moet doen / evt een youtube filmpje aan mij willen geven?Ik had het al voorspeld en dit zonder glazen bol.
Probeer eens wat @trabiarie in z'n post#2 schreef en laat de resultaten weten.
Oke bedankt! Ik zal je updaten nadat ik dit heb getest.Het relais wat klikt , is het start relais , hierop zitten 2 dunne draden , dit veroorzaakt het klikken wat je hoort , en wordt er in het relais , een verbinding gelegd tussen de dikke draden die ook op het relais zitten . 1 van die draden is de plus van de accu , deze wordt dan door verbonden met de andere dikke draad , die naar de startmotor loopt. Als je nu de twee dikke draden met elkaar door verbind moet de startmotor gaan
draaien . In dit filmpje wordt dat uit gelegd :Dit zou ik in jou geval wel een paar keer proberen , dit omdat ze zeggen dat het startrelais stuk is . Maar bij jou is het euvel niet constant . Het kan bij jou ook de startmotor zijn ( koolborstels , slechte verbinding inwendig e.t.c )
Blijft de startmotor het goed doen , zou het ook het relais kunnen zijn . Het beste is om dit te testen , als de startmotor het niet doet.
Top dat e.e.a. weer werkt en dat je dit ook aangeeft.Een hele goede avond (voor mij dan), daar ben ik weer na een tijdje... Ben er weer aantoe gekomen om eindelijk naar de start- motor- & relais te gaan kijken!
Om even alles in het kort te zeggen: Probleem is opgelost, scooter elektrisch start weer zoals het hoort.
Ik had vandaag even de startmotor losgehaald en even opnieuw verbonden (dat draai dingetje niet in het gat gedaan) en hij wou wel draaien. Vervolgens even zitten kijken naar me relais en die ook even vervangen... Het startrelais bij een yamaha aerox is dus heel anders dan bij andere scooters (je hebt die 2 dikke draden niet maar een klein zwart kastje waar het getik uit komt...). Vervolgens de startmotor goed gemonteerd en proberen, maar helaas niks... Daarna even nog een keer uitgehaald en getest, maar het bleek dus te zijn dat dat aansluiting draad met ringetje niet goed verbinding kon maken met de startmotor. Ik was aan het twijfelen of de startmotor nou defect was of de kabel. Ik had nog een startmotor liggen dus die heb ik er even in gedaan en even getest en hij wou weer.
Dus die weer gemonteerd en toen wou de startmotor goed draaien! Eind goed al goed! Toch bedankt voor de extra hulp in deze thread!
Dit kun je beter niet doen , bendix in een draaiend tandwiel laten aangrijpen , is niet verstandig . En 19 v meten op de accu is ook niet correct .Wanneer ik de scooter aankick en dan wat gas bij geef en dan me estart probeer, dan wilt hij ook niet...
Dit kan haast niet , de voeding naar de startmotor wordt onderbroken ( de dikke plus accu kabel ) door het start relais . Volg de dikke plus draad van de accu eens , waar loopt die naar toe ?(je hebt die 2 dikke draden niet maar een klein zwart kastje
Die loopt naar het kastje. Ik vond het zelf ook al heel raar maar het is het echt! Hierbij een foto:Dit kun je beter niet doen , bendix in een draaiend tandwiel laten aangrijpen , is niet verstandig . En 19 v meten op de accu is ook niet correct .
Je hebt toch een contact probleem denk ik , alles nog eens door meten , om te beginnen accu plus , naar startrelais , startrelais , startmotor , startmotor massa . Het startrelais klikt , dus de stuurstroom is in orde , als je dikke aansluitingen van relais door verbind , gaat je startmotor dan draaien ?
Dit kan haast niet , de voeding naar de startmotor wordt onderbroken ( de dikke plus accu kabel ) door het start relais . Volg de dikke plus draad van de accu eens , waar loopt die naar toe ?
Oh. Ja, dat is eigenlijk het eerste wat ik deed. Even flinke klap aan de startmotor en de draadjes opnieuw verbinden. Niet geholpen. Ik denk persoonlijk dat de startmotor is doorgebrand door de te hoge spanning...Bij mij was het probleem een draadje waar vuil tussen was gekomen en daardoor slecht contact maakte. Het is dat draadje naar de startmotor achter je wiel. Even heen en weer frunniken mischien heb jij het zelfde probleem als ik had.