aerox start nog steeds niet

Hallo,

ik ben hier nieuw nadat ik natuurlijk veel heb gelezen hier op het forum. dank daarvoor maar nu heb ik een probleem of eigenlijk een uitdaging.
ik heb een mooie yamaha aerox, de kappen set heb ik aangepast op wat kleine punten en overgespoten.
de motor was warm gedraaid en ik ben aan de slag gegaan.

vernieuwd:
-relais, knipperlicht en start relais dtm
-kabelboom, origineel
-contactslot
-bobine, oranje nrg
-cilinder-zuiger. 50cc polinie cilinder en kop
-carb 12mm origineel maar met elec. choke, niet aangesloten
-cdi, dtm
-startmotor, dtm
-vario incl blauwe rollertjes
-ontsteking van 12 naar 6 spoels.
-boegie br7 ipv 6
-kickstart incl pendaal, dtm
-pakkingen
-spanningsregelaar, dtm

ik heb compressie,
de carb laat bezine door,
boegie vonkt,
lichten werken maar de startmotor slaat niet aan/werkt niet,
de uitlaat is ontkoold.

ik weet nu niet meer wat er fout aan zit behalve dat ik twijfel over de carb. die elctrische choke zat er nooit op en nu dus wel, is ook niet aangesloten maar zal die werkelijk het probleem veroorzaken dat de motor niet draait?

help

hx5y6m.jpg


t8swwd.png


naast dit ben ik bezig geweest met een open carterkap van str8, mooi ding maar ik wilde deze dicht hebben. ik heb dit gedaan met epoxyhars en het resultaat is wat mij betreft bitchin' (het is veel werk maar goed, nu heb ik alle tijd)
in de rand van de carterkap zit een led strip gelijmt. ik heb een klein gaatje geboord en hierdoor de + en - gedaan. het resultaat:
irqj0hnjp.jpg


o44gjqi54.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

De choke zou ik toch maar aansluiten, heeft wel niets met het niet starten te maken.
Ik denk dat je wel de 12 spoels moet hebben.
Of die kapot is weet ik niet, misschien iemand anders op het forum die je kan vertellen welke waardes je moet meten.
En de losse kabels wat je nog hebt, kunnen van invloed zijn, als ze aan de andere kant wel zijn aangesloten en in het circuit meedoen.
[/
Die choke afsluiten? Dus gewoon niet aansluiten toch? Vond dat ook al niet een probleem ivm starten.
De ontsteking moet te controleren/checken zijn maar hoe en die losse kabel kan ik natuurlijk op kleur doorverbinden aangezien ik geen idee heb waar die nou voor zijn. Pff wat een zoektocht he
Post automatically merged:

Die choke aansluiten? Direct op de accu of via de spanningsregelaar? Vond dat ook al niet een probleem ivm starten.
De ontsteking moet te controleren/checken zijn maar hoe en die losse kabel kan ik natuurlijk op kleur doorverbinden aangezien ik geen idee heb waar die nou voor zijn. Pff wat een zoektocht he
 
Ik heb een nieuwe erin gezet en dat ding zat bij de cdi, het is de cdi, dus die je in een stekker steekt trouwens niet. Ik heb er nu 3. De originele, een nieuwe en 1tje van een neos

nu dacht ik dat zwartekastje, minstens de helft kleiner dan een cdi in stekker, erbij zat in het midden onder de buddysit zegmaar op het frame. Ook had ik een contactslot met 3 draden en hier is het probleem ook eigenlijk begonnen. De sleutel brak af en dus een nieuw contactslot met tankdop besteldalleen had dit contactslot 5 aansluitingen:
4 in stekker, rood, zwart grijs en bruin en ernaast zwart wit. Precies als op de eerste foto.

ik sluit iets verkeerd aan want ik heb 3 ontstekingen en alle drie meten tussen de 3 en 4 ohm op de schroef en spoel. Ze werken dus allemaal dus het probleem lijkt in het contact te zitten.

oplossing is dit testen zonder contact, draait de motor dan is het probleem duidelijk zo niet pleurt ik dat blokweg en pak ik de volgende pffffffff wat een gedoe zeg haha maar bedankt dat je meedenkt.
 
Last edited:
Proberen te starten zonder contactslot is een poging om te wagen.
Maar jij hebt dus orgineel 3 kabels op het contact.
Ik heb me rot gezocht maar als ik een schema heb met 3 kabels is het slecht te lezen en de rest is met meer kabels.
Maar het is zeker lastig en je moet er diep in duiken als je een andere kabelboom hebt die niet hetzelfde is als de orginele.
En misschien ook nog andere kleuren.
Dan is het meten meten meten en uiteraard een goed schema hebben.
 
Ok laat het allemaal ff los. Hoe start ik de motor zonder contact via de accu?

ik heb een plus en een min nodig tog?
Is de cdi nodig? (Stuurt de cdi niet de sencors aan en verdeeld de spanningsregelaar die zodat die zichtbaar zijn?)

komt erop neer dat als ik de motor gestart krijg dat dat het begin is, de rest intresseert me wenig eigenlijk. Ik sta op het punt om alles weg te gooien haha
Post automatically merged:

Dus er komen 4 draden uit de ontsteking.
Wit rood
Wir blauw/zwart
Wit
Geel rood

Volgens mij heb je maar 2 draden uit de ontsteking nodig.
Hoe meet ik dat, Welke is de 12v of zit ik verkeerd?
 
Doordat je de elektrische choke niet hebt aangesloten staat deze continue aan, maw de scooter krijgt continue een rijker mengsel echter dit kan echter niet de oorzaak zijn.

Je zegt, compressie is er, de bougie vonkt en de bougie wordt ook nat na een paar startpogingen.
Maw alle voorwaarden voor een startende motor zijn aanwezig.

Wat ik mij afvraag is of de vonk wel op het juiste tijdstip komt.
Ik veronderstel dat het vlegwiel op de juiste positie op de krukas zit, hiermee bedoel ik dat het spietje gemonteerd zit, toch?

Verder heb ik geen ervaring met het uitwisselen van een 6 polige stator naar een 12 polige stator maar is het niet zo dat op de 6-spoelse stator een ander vliegwiel hoort dan op de 12-spoelse?

En zo ja, heb je het bijbehorende vliegwiel wel gemonteerd want ik kan me voorstellen dat in het vliegwiel van de 12 spoelse stator meer magneten zitten dan in het vliegwiel van de 6-spoelse.

Edit: By the way, de choke kun je het best aansluiten p de rood/gele bedrading die vanaf je stator kom en loopt naar je spanningsregelaar en je verlichting.

Hier staat een wisselspanning op bij lopende motor, zo wordt het tenminste gedaan bij andere scooters.
Voor wat betreft je startmotor, doet je remlicht het?
 
Last edited:
Ja de ontsteking is gemonteerd met hetzelfde vliegwiel die hij daarvoor ook had en werkte.

wb het spietje en of het vliegwiel ook op dat spietje zit: het vliegwiel kan er maar op 1 manier op, vie de uitsparing in het vliegwiel op de uitsparing op de krukas. Er is geen andere manier die ik kan zien. De ontsteking wijst naar de uitlaatpoort en het streepje op de ontstekingsplaat zit zoals voorgeschreven en eigenlijk kan dat maar op 2 manieren. Er zijn namelijk 2 schoefen,imbusboutjes waarmee je de plaat in het huis monteert.

eigenlijk kan bij het terugplaatsen geen fout gemaakt worden tenzij ik iets niet begrijp
Post automatically merged:

Wtb de timing die een 12 spoels heeft tov een 6 spoels is inderdaad een goede alleen komt de 6 spoels uit een lopend aerox blok. De wisseling zou dus meer met de prestaties te maken hebben en volgens mij niet met de werking. Klopt dat wat ik hier zeg?
Post automatically merged:

Choke probleem dan met je edit opgelost, startmotor probleem mbt remlicht werkt maar dat probleem tackel ik wel als de motor draait via de kickstart.
Post automatically merged:

Trouwens het vliegwiel van de 12 spoels past niet op de 6 spoels, die blijft dan bij de timing hangen. Dat had ik in eerste instantie wel fout gedaan maar met kicken liep dat dus vast vandaar dat ik zeker weet dat het correct vliegwiel gemonteerd is.
Post automatically merged:

image.jpg
ontsteking erop
Post automatically merged:

Vliegwiel erop
image.jpg
 
Last edited:
Ik heb nog geen ervaring met minarelli maar ik heb ook eens gekloot met een ontsteking
Stator gewisseld = niet starten
Vliegwiel ook gewisseld = niet starten
Van een sloper stator en vliegwiel gemonteerd = starten
Stator en vliegwiel kwamen van een lopende scooter af dus ik snapte het niet
Bleek een revisie te zijn waarbij de spie anders zat
 
Nou de complete ontsteking is vernieuwd en nog geen start, ik hoor nu zelfs een metaal klonk geluid in de buurt van de cilinder. Alsof er iets geraakt wordt in het huis zegmaar.
Post automatically merged:

Dus ik trap met de kickstart, het draait en hoor metaal tegen metaal geluid.
 
Back
Top