Rox70

Member
Hallo ik heb momenteel een 70cc aerox waarvan ik vele meer verwacht aan de top.
Ik trek nu autowheelies en trek heel snel op in 1 perfecte lijn. Maar wanneer ik aan de 80-90 kom maakt hij heel veel toeren waardoor ik niet meer gas wil geven voor als er iets kapot gaat, door wat kan dit zijn?
Setup:
Athena sport 70cc
Yasuni Carrera 16
Polini cp21
Stage 6 vario rollen 4.5g
Polini 3g koppeling met rode malossi drukveer en gele polini trekveren
Polini v snaar
Standaard ontsteking
Standaard luchtfilter
Standaard vertanding

Met deze setup kan ik toch wel meer verwachten van de topsnelheid aangezien meeste 70ccs 100+ halen.
 
Advertisement - register to remove this

Lichtere drukveer erin. En welk koppelingshuis heb je want 3g ging niet in standaard koppelingshuis dacht ik
En die 100km per uur die iedere 70cc zegt te halen valt uit eindelijk ook vaak wel mee. Want 90 word toch afgerond naar 100km
 
Lichtere drukveer erin. En welk koppelingshuis heb je want 3g ging niet in standaard koppelingshuis dacht ik
En die 100km per uur die iedere 70cc zegt te halen valt uit eindelijk ook vaak wel mee. Want 90 word toch afgerond naar 100km
Ik heb een standaard koppelingshuis erin en ik heb wel gemerkt dat mijn optrek vele beter is met de rode drukveer ga ik dan dus een hogere top hebben maar mindere optrek met een gele drukveer?
 
Begrijp je de functie van een drukveer?
Zoek dat eerst eens op. Een slappere drukveer kan juist de oplossing zijn om wel de topsnelheid te bereiken. Daarmee verlies je geen optrek.
 
Wat voor een vertanding heb je erin?
Of hoeveel rondjes draait je as waar je poelie/koppeling op zit om de achteras 1 rondje te laten draaien?
Als je hier ac vertanding in hebt, bijna 15 rondjes, dan wordt de 100 aantikken heel lastig..
 
Wat voor een vertanding heb je erin?
Of hoeveel rondjes draait je as waar je poelie/koppeling op zit om de achteras 1 rondje te laten draaien?
Als je hier ac vertanding in hebt, bijna 15 rondjes, dan wordt de 100 aantikken heel lastig..
Standaard lc vertanding
Post automatically merged:

Begrijp je de functie van een drukveer?
Zoek dat eerst eens op. Een slappere drukveer kan juist de oplossing zijn om wel de topsnelheid te bereiken. Daarmee verlies je geen optrek.
Ja maar ding is toen ik de gele drukveer gebruikte was mijn optrek minder dan met de rode drukveer daarom vroeg ik het kan ook zijn dat de gele drukveer nu beter zal werken door de carrera 16 want daarvoor gebruikte ik een yasuni R
 
Vooropgesteld, ik heb geen verstand van tuning en wellicht is onderstaand dikke onzin!

Het vermoeden van @bartj is waarschijnlijk dat de koppelingspoulie niet volledig gebruikt wordt omdat de drukveer te stijf is.
De v-snaar komt dan niet diep genoeg in de poulie en waarschijnlijk door de lengte van de v-snaar ook niet hoog genoeg in de vario.
Dit zou in iedergeval je overtoeren verklaren.
Offf, je rolletjes zijn te licht om de v-snaar voldoende in de koppelingspoulie te trekken ivm die stijve drukveer.
 
Vooropgesteld, ik heb geen verstand van tuning en wellicht is onderstaand dikke onzin!

Het vermoeden van @bartj is waarschijnlijk dat de koppelingspoulie niet volledig gebruikt wordt omdat de drukveer te stijf is.
De v-snaar komt dan niet diep genoeg in de poulie en waarschijnlijk door de lengte van de v-snaar ook niet hoog genoeg in de vario.
Dit zou in iedergeval je overtoeren verklaren.
Offf, je rolletjes zijn te licht om de v-snaar voldoende in de koppelingspoulie te trekken ivm die stijve drukveer.
Dan zal ik morgen is een gele drukveer uittesten want de rode drukveer zat er al bij met de yasuni R en sinds dien heb ik de drukveer niet verandert bij de carrera 16 dus zal morgen dan is een gele drukveer erin steken en zien wat het doet.
 
Begrijp je de functie van een drukveer?
Zoek dat eerst eens op. Een slappere drukveer kan juist de oplossing zijn om wel de topsnelheid te bereiken. Daarmee verlies je geen optrek.
Gele drukveer erin gestoken optrek bleef zelfde maar top bleef ook hetzelfde alleen slipt de koppeling nu met de rode was dat niet het geval
Post automatically merged:

Vooropgesteld, ik heb geen verstand van tuning en wellicht is onderstaand dikke onzin!

Het vermoeden van @bartj is waarschijnlijk dat de koppelingspoulie niet volledig gebruikt wordt omdat de drukveer te stijf is.
De v-snaar komt dan niet diep genoeg in de poulie en waarschijnlijk door de lengte van de v-snaar ook niet hoog genoeg in de vario.
Dit zou in iedergeval je overtoeren verklaren.
Offf, je rolletjes zijn te licht om de v-snaar voldoende in de koppelingspoulie te trekken ivm die stijve drukveer.
zelfde verhaal met een gele drukveer
Post automatically merged:

Koppeling slipt nu optrek is hetzelfde gebleven en topsnelheid ook
Post automatically merged:

Foto van het vario voor dat ik het gele drukveer erin heb gestoken en niks is verandert alleen slipt het koppeling nu
81273980-f044-4b21-94df-8c09689bcf52.jpeg
 
Hoe weet je dat de koppeling slipt?
Kan, maar de drukveer heeft niks met je koppeling te maken.
Althans de koppeling is een heel eenvoudig stukje van je motor die bij een bepaalde rotatie door de centrifugerende kracht aangrijpt. Bij hoeveel toeren stel je af met je trekveren.
Het kan zijn dat je koppelingsegmenten versleten zijn, je koppelingshuis niet meer rond is maar anders zou deze gewoon aan moeten grijpen.
Ik neem aan dat het de juiste koppeling met het juiste huis is 107mm bijvoorbeeld.

Zou het kunnen dat je v snaar slipt?

Door slijtage of vet? Of een combi?
 
Gele drukveer erin gestoken optrek bleef zelfde maar top bleef ook hetzelfde alleen slipt de koppeling nu met de rode was dat niet het geval
Post automatically merged:


zelfde verhaal met een gele drukveer
Post automatically merged:

Koppeling slipt nu optrek is hetzelfde gebleven en topsnelheid ook
Post automatically merged:

Foto van het vario voor dat ik het gele drukveer erin heb gestoken en niks is verandert alleen slipt het koppeling nu
View attachment 74106
Monteer effe een nieuwe snaar en als je een Athena Alu hen mag je ook wel een powerfilter
 
Hoe weet je dat de koppeling slipt?
Kan, maar de drukveer heeft niks met je koppeling te maken.
Althans de koppeling is een heel eenvoudig stukje van je motor die bij een bepaalde rotatie door de centrifugerende kracht aangrijpt. Bij hoeveel toeren stel je af met je trekveren.
Het kan zijn dat je koppelingsegmenten versleten zijn, je koppelingshuis niet meer rond is maar anders zou deze gewoon aan moeten grijpen.
Ik neem aan dat het de juiste koppeling met het juiste huis is 107mm bijvoorbeeld.

Zou het kunnen dat je v snaar slipt?

Door slijtage of vet? Of een combi?
V snaar is eig niet zo oud denk dat die nog niet eens de 1000km heeft gezien
Post automatically merged:

Monteer effe een nieuwe snaar en als je een Athena Alu hen mag je ook wel een powerfilter
Ik heb een polini powerfilter thuis liggen maar hoor dat een powerfilter onnodig
Is en een ander helft zegt dat een powerfilter best wel helpt, een vriend ging ook ongv 90 en met een powerfilter 114 dus zou ik het nu monteren of niet?
Post automatically merged:

Op de Foto te zien heeft de Vsnaar zijn beste tijd gehad.
Dus moet een nieuwe halen toch want ik dacht dat een v snaar paar duizend kilometers mee kon terwijl deze nog de 1000 niet heeft gezien
 
Meet hem anders is op, de breedte.

En heb je bij je vario bus ook nog zo'n extra ring? Het kan ook zijn dat je vario tegen je half poelie komt en dus de snaar niet verder naar boven kan sturen.
Post automatically merged:

variateur-_koppeling_beta_ark-k_ac_zwart_2006_2-takt_25.jpg
Nr 28?
 
Last edited:
Koppelingsplaten eens opschuren.

Zijn er extra ringen gemonteerd op de krukas tussen de vario?

Is de binnenzijde van de vario schoon?
Geen ring ertussen en binnenzijde is nog schoon ja rollen zijn ook niet versleten.
Post automatically merged:

Meet hem anders is op, de breedte.

En heb je bij je vario bus ook nog zo'n extra ring? Het kan ook zijn dat je vario tegen je half poelie komt en dus de snaar niet verder naar boven kan sturen.
Post automatically merged:

View attachment 74109
Nr 28?
Geen ring nee
Meet hem anders is op, de breedte.

En heb je bij je vario bus ook nog zo'n extra ring? Het kan ook zijn dat je vario tegen je half poelie komt en dus de snaar niet verder naar boven kan sturen.
Post automatically merged:

View attachment 74109
Nr 28?
IMG_8559.jpeg
Dit is de exacte v snaar dat ik heb en er zit geen ring tussen. Moet ik hiervoor ook een polini vario halen of is de stage 6 vario even goed heb wel een polini 3g.
 
Ik zou je snaar nu is meten, je weet nu wat hij zou moeten zijn.
En dat ringetje die zijn er in verschillende maten.
Polini schrijft bij de hi speed vario icm met de geleverde snaar en orginele half poelie het orginele ringetje voor, maar met nu eigen half poelie weer wat anders.
Je kan hier is mee spelen en kijken wat het doet.
Top performances variateur shimset.
Die wil je hebben.
Post automatically merged:

Even goed maat controleren van je vario bus en de shimset
 
Ik zou je snaar nu is meten, je weet nu wat hij zou moeten zijn.
En dat ringetje die zijn er in verschillende maten.
Polini schrijft bij de hi speed vario icm met de geleverde snaar en orginele half poelie het orginele ringetje voor, maar met nu eigen half poelie weer wat anders.
Je kan hier is mee spelen en kijken wat het doet.
Top performances variateur shimset.
Die wil je hebben.
Post automatically merged:

Even goed maat controleren van je vario bus en de shimset
Variobus is 20mm maar wat doet dat shim ring eigenlijk? En moet het de set zijn van top performance of kan ik er zelf een van thuis insteken?
 
Ja als je wat hebt liggen van die maat gewoon dat proberen. Het gaat maar om ongeveer 1mm orgineel. Maar wat jij nodig hebt weet ik niet gewoon proberen. Ik zoek even een filmpje moment.
 
Ja als je wat hebt liggen van die maat gewoon dat proberen. Het gaat maar om ongeveer 1mm orgineel. Maar wat jij nodig hebt weet ik niet gewoon proberen. Ik zoek even een filmpje moment.
1mm shim heb ik zowiezo zitten want op mijn 2de aerox had ik een shim zitten maar had die eruit gehaald dus die ligt nog ergens in mijn garage.
 
Back
Top