Persoonlijk denk ik niet dat het probleem in het contactslot zit.
Dan zou je ook problemen krijgen/hebben als de motor loopt en je zou bijvoorbeeld de knipperlichten of de claxon gebruiken.
De grijze draad is, in deze, even niet belangrijk.
Deze zorgt er enkel voor dat er tijdens het "op" en "van" contact zetten het olielampje in je dashboard even oplicht, dit om te controleren of het lampje nog in orde is.
Zo kun je voorkomen dat als het controlelampje defect zou zijn, je zonder waarschuwing zonder olie gaat rijden want dit is funest voor het blokje. (=lampentest dus verder niks)
Verder is het wel van belang dat de rode en de bruine draad goed wordt doorverbonden als het contactslot aan staat en ook weer wordt verbroken als het contactslot uit staat.
@trabiarie heeft het hierboven ook al aangegeven, het is van belang dat de gelijkspanning van de cdi niet in elkaar kukelt op het moment dat de accu belast wordt met de toch grotere stroom van het startrelais.
Dus dat zou ik even meten door met de multimeter over de bruine en zwarte draad van de cdi te meten terwijl je elektrisch aan het starten bent.
Want zoals
@Floris van bommelstijn ook al aangegeven heeft, is dat deze scooter gebruik maakt van een DC-CDI, de 12V van de accu wordt middels een oscillator naar een hogere spanning gebracht om de bobine te kunnen aansturen. (spanningsvermenigvuldigingscircuit)
Als de 12 Volt voedingspanning in elkaar kukelt, slaat het oscillator circuit af en krijg je ook geen of geen goede vonk.