Aerox 2009 start niet

Doggy

New Member
Ik hoop hier enkele scooter nerds te vinden die mij misschien kunnen helpen.. Al aardig wat jaren sleutelervaring maar sta nu toch even met mijn handen in het haar. Ik ben voor mijn zoon een aerox uit 2009 aan het opknappen. Gaat op zich super....maar 1 probleem. Zodra ik met een accu stroom op de startmotor rechtstreeks zet dan is het meteen lopen. Hoe vaak ik het ook doe, het is in een keer starten. Maar zodra ik de accu aansluit zoals hij hoort...dan krijg ik geen vonk en start hij ook niet. Maar....als ik hem nu start via de startmotor...en ik sluit dan de accu aan zoals hij hoort te zitten, dan blijft de scooter wel gewoon lopen. Ik heb ondertussen de hele draadboom al open liggen maar kan niets vinden. Iemand een tip ?
 
Advertisement - register to remove this

Ik zal het probleem simpeler uitleggen.
Wanneer ik zonder accu op de kickstarter trap dan heb ik een vonk.
Wanneer ik nu een accu aansluit, dan heb ik geen vonk meer
 
Massa van je motorblok nakijken.

Als je een slechte massa hebt op je motorblok en de startmotor begint stroom te trekken krijg je een potentiaalverhoging van het blok tov de accu min-pool.

Daar alle spoelen van je stator en voornamelijk de pickupspoel aan één zijde aan de motormassa liggen krijgt ook de pickupspoelingang van de cdi een hogere spanning waardoor de thyristor niet meer schakelt en open blijft staan met als gevolg dat de condensator in de cdi zich niet meer kan opladen en er dus ook geen vonk gevormd kan worden.

Of dit werkelijk het geval is kun je makkelijk testen door tijdelijk even een dikkere draad te leggen tussen de minpool van je accu en een blanke bout van het motorblok.
 
Oke, ik heb de klem van de accu rechtstreeks op het blok...heb nu ook een vonk.
Maar start niet.

Wanneer ik geen accu aansluit en 1 trap op de kickstarter geef dan loopt hij meteen.
Wanneer ik een accu rechtstreeks op de startmoter zet dan loopt hij binnen twee tellen.
Wanneer ik de accu aansluit zoals het hoort dan draait de startmotor maar hij slaat niet aan.
Ook met de min klem rechtstreeks op het blok, ik heb dan wel een vonk maar slaat niet aan.

Nu moet ik wel zeggen dat de rode draad ( ook al is deze orgineel ) dat ik deze wel erg lang en dun vind.
Ik ga zo maar eens kijken of ik daar verandering in kan brengen...
 
Zit maar 1 zekering en die zit gelijk bij de accu.
Maar dat is ook het vreemde.
Als ik de accu heb aangesloten dan werkt alles ook...remlicht, richtingaanwijzers...claxon....startmotor draait ook netjes...echt alles werkt zoaks het hoort....de motor wil alleen niet aanslaan.
En het rare is, dat wanneer de motor loopt...en ik dan de accu aansluit, hij ook gewoon blijft lopen...gaat niet anders in toerendraaien of zo....blijft gewoon lopen...
Eigenlijk is de scooter perfect....hij start alleen niet met de accu aangesloten.
 
probeer eens wat hij doet met aangesloten accu , dan de spannings regelaar los te koppelen ,(stekker eruit halen) of hij dan wel elektrisch start.
 
Zonder spanningregelaar doet hij niets....maar dan start hij ook met de kickstarter niet.
Ik heb ook even gekeken waar de spanning nu eigenlijk heen gaat...de + gaat naar de spanningregelaar ( met de draad los maakt geen verschil ) dan gaat hij door naar het contactslot...waar overigens ook een grijze draad zit die niets doet ?..
Vanaf het contactslot gaat de + naar bruin, wat de plus is voor verlichting enz...en gaat hij naar de cdi...

Ik heb nu een extra dikke massadraad van de accu naar de startmotor gemaakt, een flinke massa draad van het blok naar het frame..
En als laatste een draad van het startrelais naar de startmotor zonder onderbreking van een stekker...
En hij start nog steeds niet met de accu aangesloten...
 
De drie draden uit het contactslot zijn een rode (12V), een bruine (geschakelde 12V) en een grijze (geschakelde 12V voor brandstof en oliesensor) welke naar het dashboard loopt.
De CDI is een DC-CDI welke spanning nodig heeft van de accu om de condensator goed op te kunnen laden.
Via een omvormer in de CDI wordt dit omgezet naar wisselspanning wat naar de bobine en bougie gestuurd wordt.

Op de DC CDI zitten 2 zwarte (massa) draden die naar de stator en het frame (verzamelpunt) lopen.
Deze 2 dienen uiteraard goed aangesloten te zitten! Maar ook de grijze dient aangesloten te zijn.

Wel de juiste stator aanwezig met 12 spoelen?

Als alles goed zit kijken we verder, want ook de startschakelaar staat in verbinding met de CDI.
(zoiets als hieronder staat afgebeeld)

wJ9rCO7.png


Edit: Stekker pinout:

zXAip5s.png
 
Last edited:
Dat klopt inderdaad...maar, en ik heb hier nog een extra contactslot...de grijze draad doet niets.
Met contact uit maakt hij geen contact met rood of bruin...maar met contact aan ook niet.
Het reserve contactslot heb ik open gemaakt....en de grijze draad kan ook helemaal niets doen...
Vraag me dan ook af waarvoor deze aan het contactslot zit...deze schakelt alleen de rode met de bruine draad en meer niet.

Maar goed...contacten op de cdi kloppen inderdaad..
Maar ben ondertussen wel iets verder...wanneer ik de accu heb aangesloten dan kan ik hem met de kickstarter wel starten....maar met de elektrische start slaat de motor niet aan...

Ben echt wel wat gewend maar dit is echt een raadsel..
 
Heb even een schema geleend van een andere site om het duidelijk te krijgen wat het e.e.a. doet:

HOXlQd1.png


Zal ook gelijk een wiring diagram toevoegen..., is wel Duits maar ook vrij duidelijk, zie bestand.
En het lijkt er sterk op dat beide contactsloten intern niet meer werken/contact maken.

XZVOaPj.png
 

Attachments

  • Aerox na 2006 diagram.png
    Aerox na 2006 diagram.png
    1.1 MB · Views: 103
Als ik de tekening moet geloven dan heeft het contactslot 3 standen...stand 1 is uit, stand 2 check ? en stand 3 is aan..
Beide contactsloten hebben maar 2 standen...aan en uit...en dan nog links om voor de buddysit te openen en uiteraard het stuurslot...
 
Denk dat je de tekening verkeerd interpreteert...
Contactslot heeft sowieso maar 2 standen v.w.b. de 12V elektronica, stand 1 is zowel de check (olielampje licht dan op en gaat gelijk uit) als gereedheid om de motor te kunnen starten. Op stand 1 zijn ook de 2 andere (bruin en grijs) draden verbonden met de (12V accu bron) rode draad.
 
Dus inprincipe....moet bij stand on de rode met bruin en grijs verbonden zijn ?
Vreemd want in het contactslot maakt de grijze pas contact als het slot een standje verder zou kunnen draaien...
 
Dus inprincipe....moet bij stand on de rode met bruin en grijs verbonden zijn ?
Vreemd want in het contactslot maakt de grijze pas contact als het slot een standje verder zou kunnen draaien...
Ja, stand 1 is dat er 12V op de verbruikers komt te staan!
(heb zelf ook een Aerox met DC-CDI gebeuren en contactslot met 3 draden, ook maar 1 stand wat betreft contact op ''aan en uit'')

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het bij jouw Rox fout gaat met het (interne gedeelte van het) contactslot.
Waarschijnlijk staat het onderste gedeelte van het contactslot, welke je kan stellen verkeerd om afgesteld!
Het zwarte gedeelte waar bedrading opzit kun je uit/van het slot (onderkant) loshalen/schroeven, dit gedeelte valt in een palletje waarmee sleutel contact op 'aan' zet. Het is een wit soort schroef welke je kan stellen in de (juiste) gewenste stand.
(staat op onderkant aangegeven)

Als ik het goed heb moet je het witte (schroef)- gevalletje één slag naar rechts (kan ook links zijn) draaien, op die manier zijn het slot en de bedrading dan weer via de juiste manier met elkaar verbonden.

Waarschijnlijk is het (geheel, of een deel van slot) een keer vervangen geweest en heeft men het verkeerd gemonteerd/geplaatst of afgesteld!?
 
Dat witte gedeelte kan maar op een manier op dat palletje...ik zal het morgen nog eens bekijken...maar ik zou eigenlijk ook de grijze bij de bruine kunnen zetten....dat is eigenlijk hetzelfde resultaat
 
Als ik het goed begrijp zou het dus zo zijn dat tijdens het gebruik van de elektrische start , de spanning van de cdi wegvalt.
Als je nu eens een lampje of meter aansluit op de plus van de cdi en dan start , kun je zien of dat het geval is .
Dan zou dus als je de startknop bedient , deze de stuurstroom onderbreken. Want met aan kicken blijft deze verbinding goed en gaat denk ik ook via het contactslot .En zou je zo terug kunnen redeneren hoe dat komt.
Zou je ook eens kunnen proberen je draden buiten het contactslot om met elkaar te verbinden met een draadje op de contacten.
 
Last edited:
Persoonlijk denk ik niet dat het probleem in het contactslot zit.
Dan zou je ook problemen krijgen/hebben als de motor loopt en je zou bijvoorbeeld de knipperlichten of de claxon gebruiken.

De grijze draad is, in deze, even niet belangrijk.
Deze zorgt er enkel voor dat er tijdens het "op" en "van" contact zetten het olielampje in je dashboard even oplicht, dit om te controleren of het lampje nog in orde is.
Zo kun je voorkomen dat als het controlelampje defect zou zijn, je zonder waarschuwing zonder olie gaat rijden want dit is funest voor het blokje. (=lampentest dus verder niks)

Verder is het wel van belang dat de rode en de bruine draad goed wordt doorverbonden als het contactslot aan staat en ook weer wordt verbroken als het contactslot uit staat.

@trabiarie heeft het hierboven ook al aangegeven, het is van belang dat de gelijkspanning van de cdi niet in elkaar kukelt op het moment dat de accu belast wordt met de toch grotere stroom van het startrelais.
Dus dat zou ik even meten door met de multimeter over de bruine en zwarte draad van de cdi te meten terwijl je elektrisch aan het starten bent.

Want zoals @Floris van bommelstijn ook al aangegeven heeft, is dat deze scooter gebruik maakt van een DC-CDI, de 12V van de accu wordt middels een oscillator naar een hogere spanning gebracht om de bobine te kunnen aansturen. (spanningsvermenigvuldigingscircuit)
Als de 12 Volt voedingspanning in elkaar kukelt, slaat het oscillator circuit af en krijg je ook geen of geen goede vonk.
 
Ik heb ondertussen bij het elektrisch starten wel een vonk maar motor slaat niet aan.
Zodra ik de accu loskoppel en rechtstreeks op de startmotor zet slaat hij echt meteen aan.
Wanneer ik nu heel lang blijf doorstarten met het electrisch starten dan komt er wel rook uit de uitlaat...het kan niet....maar ik heb zo een raar onderbuik gevoel dat de vonk op een verkeerd tijdstip komt op dat moment...
 
Misschien is de dc-cdi stuk , kun je aan een andere komen om te proberen omdat uit te sluiten?
Hoe heb je het voor elkaar gekregen om nu weer een vonk te krijgen ? Ben nieuwsgierig naar de oplossing.
vr groet Arie
 
Last edited:
Back
Top