Advies sterke 2 persoons scooter

MarcoFr

New Member
Goedendag.

Ik heb wat advies nodig van jullie.
Ik heb verleden jaar een zgan gebruikte Turbho retro snor scooter gekocht bij een bedrijf om met 2 personen mee te gaan toeren in het heuveland. Ding trok een reed goed, maar in 1 maand tijd 3x stil komen te staan. Bij de 3e keer scooter terug gegeven en bij hetzelfde bedrijf een nieuwe GTS Toscana snor gekocht. Echter, bij een beetje bergop .... jullie snappen mijn probleem wel ... zakt weg tot zo'n 17kmh en tuft zo de berg op. Fietsers en andere snor brommers vliegen aan ons voorbij. Er zijn al lichtere gewichten in gezet, maar merk er niks van. Scooter is ontgrenst, maar uiteraard alleen leuk voor top snelheid rechte weg. En zelfs dat duurt nogal wat .... maar snelheid willen niet. We willen gewoon meer tot veel meer kracht. We hebben gekeken naar de Sym Fiddle 2. Maar de zadel is niet echt geschikt voor 2, want je glijd steeds naar voor. Plus geen uitstekende achter voetsteunen maar voeten op de tree plank ? De Allo retro zit lekker, maar die is best laag. Daarop lijken we waarschijnlijk op 2 reuzen .....

Zijn er tips voor een goede scooter die voor 2 geschikt is, en een sterk motorblokje bezit ? Buiten een voor ons te dure Vespa ...

Mvg
Marco
 
Advertisement - register to remove this

Goedendag.

Ik heb wat advies nodig van jullie.
Ik heb verleden jaar een zgan gebruikte Turbho retro snor scooter gekocht bij een bedrijf om met 2 personen mee te gaan toeren in het heuveland. Ding trok een reed goed, maar in 1 maand tijd 3x stil komen te staan. Bij de 3e keer scooter terug gegeven en bij hetzelfde bedrijf een nieuwe GTS Toscana snor gekocht. Echter, bij een beetje bergop .... jullie snappen mijn probleem wel ... zakt weg tot zo'n 17kmh en tuft zo de berg op. Fietsers en andere snor brommers vliegen aan ons voorbij. Er zijn al lichtere gewichten in gezet, maar merk er niks van. Scooter is ontgrenst, maar uiteraard alleen leuk voor top snelheid rechte weg. En zelfs dat duurt nogal wat .... maar snelheid willen niet. We willen gewoon meer tot veel meer kracht. We hebben gekeken naar de Sym Fiddle 2. Maar de zadel is niet echt geschikt voor 2, want je glijd steeds naar voor. Plus geen uitstekende achter voetsteunen maar voeten op de tree plank ? De Allo retro zit lekker, maar die is best laag. Daarop lijken we waarschijnlijk op 2 reuzen .....

Zijn er tips voor een goede scooter die voor 2 geschikt is, en een sterk motorblokje bezit ? Buiten een voor ons te dure Vespa ...

Mvg
Marco
Uiteraard is de Vespa een leuke 2 persoons scooter waar vaak geen probleem aan te merken is. Dit is wel een volledige andere prijsklasse. De elektrische scooters zijn vaak een maatje kleiner en zou ik niet aanraden vanwege het bereik. Misschien een “La Souris” wat? En anders gewoon even langs een juiste winkel gaan en vragen voor advies. Deze mensen weten wel wat ze kunnen aanraden en kunnen ervoor zorgen dat alles naar wens is. Ik zeg juiste omdat bij mij in de buurt vooral veel zaakjes zitten die alles snel gedaan willen hebben en er snel vanaf willen. Doe dus zelf ook research naar wat ze je aanraden.
 
We staan voor alles open. Echter bij electrisch moet je om met 2 personen 100km te kunnen afleggen diep in de beurs grijpen. Plus niet alle electro scooters zijn geschikt voor 2 personen.
Post automatically merged:

Ik lees hier ook al veel over slechte Chineese scooters. Maar er zijn er zo veel van ... en ze lijken ook allemaal op elkaar. Ik dacht eerst aan een gebruikte Peugeot Django, maar daar zijn zelfs de winkels negatief over. Dus het is moeilijk op internet zoeken als ik steeds die chineese scooters in beeld krijg.
 
We staan voor alles open. Echter bij electrisch moet je om met 2 personen 100km te kunnen afleggen diep in de beurs grijpen. Plus niet alle electro scooters zijn geschikt voor 2 personen.
Dan zou ik toch echt een Vespa aanraden. Het rijdt lekker en comfortabel. Als er problemen mee zijn kan dit vaak heel gemakkelijk opgelost worden. Het is een erg betrouwbare motor. Ik zelf rij expres op de Vespa uit 2017 omdat dit het laatste model is met een carburateur motor. Dit is omdat ik een wat snellere scooter wilde maar ook comfortabel. Ik rijd 94. Als je lekker onder de 55-60 wilt rijden is injectie ook leuk maar alles hoger dan dat is dat vele malen duurder om op te voeren.
 
Het gaat echt om een snor scooter tot 35kmh.
Post automatically merged:

We stasn ook open voor tuning van onze GTS Toscana. Als deze flink wat meer kracht kan krijgen, zou ook een optie zijn. Maar wil ook wel weer van die kleine 10" wielen af. We willen comfort.
 
Het gaat echt om een snor scooter tot 35kmh.
Post automatically merged:

We stasn ook open voor tuning van onze GTS Toscana. Als deze flink wat meer kracht kan krijgen, zou ook een optie zijn. Maar wil ook wel weer van die kleine 10" wielen af. We willen comfort.
Wat is de snelheid nu? En welk bouwjaar praten we over? Misschien kan ik wat aanraden.
 
Klopt. Deze is elektronisch ontgrensd. 25kmh, 35kmh of ontgrensd, trekken doet die in alle gevallen gelijk. Hij trekt tot 18kmh goed, dan komt een dip ... en trekt dan rustig door. Maar komt er een heuvel, dan zakt die weg tot 17/18kmh ... tot de weg weer recht is. Dan gaat die weer langzaam qua snelheid omhoog. Tot ..... de volgende heuvel.
 
En de rollen zijn al aangepast begreep ik?
Klopt. Deze is elektronisch ontgrensd. 25kmh, 35kmh of ontgrensd, trekken doet die in alle gevallen gelijk. Hij trekt tot 18kmh goed, dan komt een dip ... en trekt dan rustig door. Maar komt er een heuvel, dan zakt die weg tot 17/18kmh ... tot de weg weer recht is. Dan gaat die weer langzaam qua snelheid omhoog. Tot ..... de volgende heuvel.
 
Ja. Zijn lichtere. Welke weet ik helaas niet meer. Ik stond er wel naast, maar was kort na aankoop. Dus bijna een jaar geleden.
Het jammere aan de “minder bekende scooters” is dat er vaak geen upgrades mogelijk zijn zoals “malossi” of “polini” (bekende merken voor tuning) en als ze er wel zijn is dit vaak gemaakt door een Chinees bedrijf wat dus vaak snel kapot gaat of niet eens werkt zoals het hoort. Wat je kan doen is de kleine dingetjes aanpassen. Rollen, trek veertjes, drukveer, wellicht de vario als er een is van Malossi en afstelling. Dit zijn allemaal kleine en goedkope dingen die een heel klein beetje helpen de scooter beter te laten rijden. Als je naar een Vespa of een zip gaat kijken is er vele malen meer mogelijk.
Ja. Zijn lichtere. Welke weet ik helaas niet meer. Ik stond er wel naast, maar was kort na aankoop. Dus bijna een jaar geleden.
 
Ik heb zelf een Toscana, en met 2 personen (bestuurder + passagier) op de scooter gaat dit echt niet. Scooter trekt te traag op. En het is gewoon niet fijn om met 10 inch wielen te rijden als je iemand mee hebt.
 
Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze 4takt blokjes om daar wat meer trekkracht uit te krijgen ?

En is bv een Fiddle 2 of Fiddle 3 beter en krachtiger dan mijn Toscana ?
Marco ik ben zelf aan het kijken om een Malossi of Pollini multivar in mijn scooter te zetten hopend op meer trekkracht. Als dit is gebeurd met positief resultaat laat ik je zsm iets weten. Zodat jij deze ook eventueel kan aanschaffen.
 
Ik heb inmiddels de Toscana na 700 km maar uit ergernis ingeruild voor een nieuwe SYM Fiddle 2 snor. En deze gaat als de brandweer !! Zelfs de stijlste heuvel met 2 personen met gemak niet langzamer dan 27kmh. En daarna als een raket naar de 34kmh. Dus mijn probleem qua power in opgelost.
 
Ik heb nu alleen nog een probleem met volgas. Dan bokt die hevig. Dan geef ik een kwart gas terug en rijd dan heerlijk. Dus dat moet ik nog effe laten bijstellen. Iets van begrenzing uitzetten ofzo. Dan is dat ook opgelost. Maar heb pas 300 km gereden. Kan dan gelijk bij de eerste 500km beurt. Schijnt dus toch veel verschil te zijn in die motor blokjes. Deze reed al vanaf nieuw gelijk veel beter.
 
Ik heb nu alleen nog een probleem met volgas. Dan bokt die hevig. Dan geef ik een kwart gas terug en rijd dan heerlijk. Dus dat moet ik nog effe laten bijstellen. Iets van begrenzing uitzetten ofzo. Dan is dat ook opgelost.
Dat is typisch voor deze Euro4 blokjes met de D'ellorto ECS-CLC, het is inderdaad een kwestie van bepaalde parameters in de ECS goed zetten.
@Bulldog van dit forum heeft zich hierin verdiept en kan je wellicht wat goede raad meegeven voor je Sym dealer mocht deze het niet weten....
 
Back
Top