Achterlicht is zwak Gilera runner

mikaihut

New Member
Hallo ik heb een Gilera runner 50cc darkdream uit 1997 gekocht uit duitsland gekocht een leuk ding, start goed scooter heeft alleen 1 probleem. Het achterlicht brand heel zwak als ik meer gas geef komt hier ook geen verandering in. Ik heb lampje al vervangen maar er zit geen verbetering in remlicht werkt dimlicht ook en is mooi fel. Het grootlicht is op de accu aangesloten door de vorige eigenaar.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als de koplamp op de accu is aangesloten ,is het achterlicht dat ook , neem ik aan , dat is meestal parallel aan de koplamp geschakeld . Daarom zie je geen verschil als je gas geeft . Hoeveel watt is dat lampje , en is het een enkel of duplo lamp , achter/rem licht in één
 
Als de koplamp op de accu is aangesloten ,is het achterlicht dat ook , neem ik aan , dat is meestal parallel aan de koplamp geschakeld . Daarom zie je geen verschil als je gas geeft . Hoeveel watt is dat lampje , en is het een enkel of duplo lamp , achter/rem licht in één
Bedankt voor je reactie,
Het is Duplolampje

“Lamp 12V 21/5W BAY15D”​

Op K-Parts besteld, ik denk zelf dat het niet aan het. Lampje licht en misschien had ik het niet goed verwoord. Maar mijn scooter heeft 2 koplampen, groot licht en dimlicht grootlicht werkt op de accu en dimlicht zoals het hoort op de motor
 
Je zou om te beginnen moeten meten ( multimeter ) hoeveel spanning er op de draad van het achterlicht staat . Let wel als hij op de stator aangesloten is , is het wissel stroom
 
Je zou om te beginnen moeten meten ( multimeter ) hoeveel spanning er op de draad van het achterlicht staat . Let wel als hij op de stator aangesloten is , is het wissel stroom
Ik heb hem gemeten staat als ik gas geeft 5 volt op verder doet het voorlicht het gewoon goed weet jij misschien waar het achterlicht op aangesloten zit ? ik wil een kabel vanaf het achterlicht trekken naar de startmotor (als ik het goed zeg ik weet niet exact waar die op aangesloten zit) om te zien of het aan de kabel licht want het dimlicht voor doet het goed.
 
5 V is inderdaad te weinig , je kan ook vanaf de + van de accu een draad leggen om te proberen . Maar ik denk dat het licht dan gewoon brand , dus weet je nog niets . Wat je zou moeten meten , is hoeveel spanning er van je stator afkomt , de draad van het achterlicht zou je met een multimeter op weerstand moeten meten . De kleur in de kabelboom volgen en bij de connectors meten . Er zou ook een connector niet goed door kunnen verbinden , en dan zo staps gewijs naar de schakelaar , het is even een klusje maar dan heb je de boosdoener ook te pakken.
Heb je een schema van je scooter ? En heb je al eens gemeten hoeveel hij bijlaad over de accu polen met versneld stationair draaien ?
 
5 V is inderdaad te weinig , je kan ook vanaf de + van de accu een draad leggen om te proberen . Maar ik denk dat het licht dan gewoon brand , dus weet je nog niets . Wat je zou moeten meten , is hoeveel spanning er van je stator afkomt , de draad van het achterlicht zou je met een multimeter op weerstand moeten meten . De kleur in de kabelboom volgen en bij de connectors meten . Er zou ook een connector niet goed door kunnen verbinden , en dan zo staps gewijs naar de schakelaar , het is even een klusje maar dan heb je de boosdoener ook te pakken.
Heb je een schema van je scooter ? En heb je al eens gemeten hoeveel hij bijlaad over de accu polen met versneld stationair draaien ?
ja ik heb het gemeten ik weet het exacte getal niet maar hij laad wel goed bij hij moet ergens spaning lekken of zo want het voor licht werkt gewoon goed ik heb ook al een andere aarde geprobeerd ik dacht zelf aan 2 opties of de spannings regelaar is kapot een kabel is niet helemaal goed
 
Spanningsregelaar en stator is niks mis mee anders was je koplamp ook zwak.

Je moet het zoeken tussen de aan- uitschakelaar voor de verlichting en het achterlicht.
Hier zal wel ergens een overgangsweerstand (oxide, slecht contact) in de bedrading zitten of een connector of fitting die geen goed contact maakt.

Helaas heb ik geen schema van jouw Runner wel van het oudere type met een koplamp die alleen dimlicht heeft.
Bij deze Runner is de draad die van de spanningsregelaarnaar de lichtschakelaar loopt, grijs van kleur en de draad die naar de voor- en achterverlichting gaat, geel van kleur.
Bij jouw zal dit niet anders zijn, met dit verschil, dat de gele draad niet rechtstreeks naar je koplamp loopt maar via de dimlicht- grootlichtschakelaar.
Dus met die gele draad/verbinding tussen je aan- uitschakelaar en je achterlicht scheelt iets.
Je zou kunnen proberen om daartussen een tijdelijke draad te leggen bij wijze van test.
 
Last edited:
Spanningsregelaar en stator is niks mis mee anders was je koplamp ook zwak.

Je moet het zoeken tussen de aan- uitschakelaar voor de verlichting en het achterlicht.
Hier zal wel ergens een overgangsweerstand (oxide, slecht contact) in de bedrading zitten of een connector of fitting die geen goed contact maakt.

Helaas heb ik geen schema van jouw Runner wel van het oudere type met een koplamp die alleen dimlicht heeft.
Bij deze Runner is de draad die van de spanningsregelaarnaar de lichtschakelaar loopt, grijs van kleur en de draad die naar de voor- en achterverlichting gaat, geel van kleur.
Bij jouw zal dit niet anders zijn, met dit verschil, dat de gele draad niet rechtstreeks naar je koplamp loopt maar via de dimlicht- grootlichtschakelaar.
Dus met die gele draad/verbinding tussen je aan- uitschakelaar en je achterlicht scheelt iets.
Je zou kunnen proberen om daartussen een tijdelijke draad te leggen bij wijze van test.
oke is zal nog wel even gaan testen heb je misschien die tekening toch voor mij? Want ik denk dat je wel het juiste schema hebt, omdat mijn koplamp niet orgineel is direct op de accu is aangesloten dit weet ik om dat een vriend van mij de exact zelfde scooter heeft en deze wel compleet orgineel is. Ik heb trouwens wel een zwart gelen draad naar mijn achterlicht lopen die meten ook 5 volt loopt deze ook naar de voorlamp?
Of een connector die geen goed contact maakt wegens corrosie
Dit zou nog best wel kunnen ik heb wel het probleem als de connector er niet diep genoeg in zit dat deze rare dingen gaat doen bijv mij achterlicht gaat functioneren als een knipperlicht en mijn andere knipperlicht werkt helemaal niet meer. en wat ik ook vrij apart vind is de connector van de olie pomp had ik er laast even uit gehaald om er beter bij te kunnen, en toen werkte ineens alle elektra niet meer dit lijkt mij ook niet de bedoeling.
 
Last edited:
Bladzijde 51 en 52 vind je het elektrisch schema.
en wat ik ook vrij apart vind is de connector van de olie pomp had ik er laast even uit gehaald om er beter bij te kunnen, en toen werkte ineens alle elektra niet meer dit lijkt mij ook niet de bedoeling.
Je bedoelt zeker de connector van de olietanksensor?
 

Attachments

  • gilera_runner_servicemanual_tysk.pdf
    13.2 MB · Views: 11
Dat is normaal dat een deel van de gelijkspanning uitvalt, de geschakelde plus van je contactslot loopt deels door een draadlus in de olietanksensor.
 
Last edited:
Even een update ik heb de koplamp gedemonteerd en gekeken hoe die aangesloten zit. Tot mijn verbazing Brande het achterlicht zonder de koplamp wel goed maar er zit een 55w lampje in de koplamp en orgineel een 35w. Ik denk dus dat of het lampje te veel vreet of de spannings regelaar of stator defect is wat denken Julie ?
 
Je hebt de gegevens zag ik van de waarden van de stator , in de handleiding , die Sparky gepost had . Kan geen kwaad om dat te controleren .
Heb je anders een 35 watt lampje om het te proberen , of het dan wel goed is ?
 
Het kan naar mijn mening 3 opties zijn omdat ik zo straks mijn koplamp gedemonteerd had en toen deed het achterlicht het wel goed. Of de koplamp zuipt te veel, de spanning regelaar is kapot, of de scooter wind te weinig stroom op. Heeft iemand een vermoeden op basis van deze informatie?
 
Back
Top