accu laadt niet op en start niet zonder accu (OPGELOST)

Hallo,

Ik heb een yamaha aerox uit 2003 en ik heb het volgende probleem.

De accu laadt niet op, (dit heb ik gemeet met een multimeter) wanneer ik de accu eruit haal terwijl de scooter loopt valt de scooter gewoon uit en kan ik de scooter niet meer starten met de kickstart.
Zou dit aan de kabelboom, de ontsteking, cdi of aan de spanningsregelaar liggen?
Als iemand hier een antwoord op weet hoe zou ik het kunnen maken.
 
Advertisement - register to remove this

Ik weet dat mijn Peugeot elyseo een start onderbreker heeft en als ik dan de accu eruit haal dan start de scooter ook niet. Alleen heb ik nog nooit gehoord van zoiets bij jou type/model scooter. Wel het checken waard want het kan ook door een vorige eigenaar erin geknutseld zijn.

Dat jouw accu niet meer oplaad kan volgensmij meerdere oorzaken hebben. Bijv dynamo o.i.d..

Ik zelf heb weinig verstand van electro maar Iemand op dit forum kan je met dat denk ik wel verder helpen.
 
Als ik me niet vergis heeft de Aerox van 2003 al een DC-CDI.
MAW deze heeft altijd gelijkspanning nodig, hetzij van de accu, het zij van de spanningsregelaar.
Het feit dat de scooter uit valt als je de accu verwijdert, is dus een teken dat de cdi geen spanning meer krijgt en dus de spanningsregelaar zijn werk niet doet.

Je zult de afgelopen tijd ook wel problemen gehad hebben met elektrisch starten en het steeds leeg raken van de accu, neem ik aan!!!
 
Als ik me niet vergis heeft de Aerox van 2003 al een DC-CDI.
MAW deze heeft altijd gelijkspanning nodig, hetzij van de accu, het zij van de spanningsregelaar.
Het feit dat de scooter uit valt als je de accu verwijdert, is dus een teken dat de cdi geen spanning meer krijgt en dus de spanningsregelaar zijn werk niet doet.

Je zult de afgelopen tijd ook wel problemen gehad hebben met elektrisch starten en het steeds leeg raken van de accu, neem ik aan!!!
Ja dat klopt. Als het de spanningsregelaar is is dat echt veel werk om te vervangen want dan moeten echt bijna alle kappen er af :(
Is er misschien een manier dat ik kan meten met een multimeter of hij kapot is voordat ik heel het ding uit elkaar trek.
Post automatically merged:

Als ik me niet vergis heeft de Aerox van 2003 al een DC-CDI.
MAW deze heeft altijd gelijkspanning nodig, hetzij van de accu, het zij van de spanningsregelaar.
Het feit dat de scooter uit valt als je de accu verwijdert, is dus een teken dat de cdi geen spanning meer krijgt en dus de spanningsregelaar zijn werk niet doet.

Je zult de afgelopen tijd ook wel problemen gehad hebben met elektrisch starten en het steeds leeg raken van de accu, neem ik aan!!!
Ik ben trouwens ook vergeten te vermelden dat als ik de toeter knop indruk de scooter soms heel even stottert het lijkt dan alsof hij 1 seconde niet vonkt
 
Ik ben trouwens ook vergeten te vermelden dat als ik de toeter knop indruk de scooter soms heel even stottert het lijkt dan alsof hij 1 seconde niet vonkt
Als de accu zeer zwak is en je claxonneert kan de spanning dusdanig zakken dat het te weinig is voor de cdi om zijn werk te blijven doen, dus ja je bougie vonkt dan niet of slecht op dit moment.

Ja dat klopt. Als het de spanningsregelaar is is dat echt veel werk om te vervangen want dan moeten echt bijna alle kappen er af :(
Is er misschien een manier dat ik kan meten met een multimeter of hij kapot is voordat ik heel het ding uit elkaar trek.
Je kunt de spanning over de accu meten bij stilgelegde motor, bij lopende motor en bij lopende motor met een paar duizend toeren.

Bij dit laatste moet de spanning stijgen naar een spanning tussen de 13,x en 15 Volt.
Is de spanning over de accu hoger of lager, ga er dan maar vanuit dat je spanningsregelaar defect is.

Kans is trouwens groot dat als je te vaak de accu hebt leeg getrokken, dat deze ook niet meer geweldig is en deze misschien wel moet vervangen.

By the way, koop wel een spanningsregelaar speciaal voor jouw scooter want koop je een universeel ding is de kans groot dat de aansluitingen van de connector niet op de juiste plaats zitten.
Want hoewel de connector op de spanningsregelaar er hetzelfde uit ziet de belegging van de pinnen toch anders is en dan functioneert het zaakje ook niet, sterker nog de kans bestaat dat je de cdi en zelfs alles wat op jouw scooter met de accuspanning werkt naar de maan helpt.
 
Last edited:
Als de accu zeer zwak is en je claxonneert kan de spanning dusdanig zakken dat het te weinig is voor de cdi om zijn werk te blijven doen, dus ja je bougie vonkt dan niet of slecht op dit moment.


Je kunt de spanning over de accu meten bij stilgelegde motor, bij lopende motor en bij lopende motor met een paar duizend toeren.

Bij dit laatste moet de spanning stijgen naar een spanning tussen de 13,x en 15 Volt.
Is de spanning over de accu hoger of lager, ga er dan maar vanuit dat je spanningsregelaar defect is.

Kans is trouwens groot dat als je te vaak de accu hebt leeg getrokken, dat deze ook niet meer geweldig is en deze misschien wel moet vervangen.

By the way, koop wel een spanningsregelaar speciaal voor jouw scooter want koop je een universeel ding is de kans groot dat de aansluitingen van de connector niet op de juiste plaats zitten.
Want hoewel de connector op de spanningsregelaar er hetzelfde uit ziet de belegging van de pinnen toch anders is en dan functioneert het zaakje ook niet, sterker nog de kans bestaat dat je de cdi en zelfs alles wat op jouw scooter met de accuspanning werkt naar de maan helpt.
Blijkbaar heeft mijn broer al een andere spanningsregelaar geprobeerd, is het mogelijk dat het toch ergens anders aan ligt?
 
Blijkbaar heeft mijn broer al een andere spanningsregelaar geprobeerd, is het mogelijk dat het toch ergens anders aan ligt?
Misschien was die spanningsregelaar die je broer heeft uitgewisseld zo'n universele aftermarket prul.
Maar om erachter te komen of het echt je spanningsregelaar is, ontkom je er niet aan toch de tuperware te verwijderen, de originele spanningsregelaar te monteren, mocht deze er niet in zitten en dezelfde metingen te doen die ik beschreef in mijn post#5 maar nu niet bij de accu maar op de spanningsregelaar zelf op de rood en zwarte draad.
 
Misschien was die spanningsregelaar die je broer heeft uitgewisseld zo'n universele aftermarket prul.
Maar om erachter te komen of het echt je spanningsregelaar is, ontkom je er niet aan toch de tuperware te verwijderen, de originele spanningsregelaar te monteren, mocht deze er niet in zitten en dezelfde metingen te doen die ik beschreef in mijn post#5 maar nu niet bij de accu maar op de spanningsregelaar zelf op de rood en zwarte draad.
Is de accu zelf eigenlijk nog wel goed?
Doet je verlichting het wel? Misschien de stator of de andere spannings regelaar is ook slecht.
Heel erg bedankt jongens voor jullie hulp. Achteraf bleek de spanningsregelaar EN de rotor ontsteking kapot te zijn. Deze bleken allebij imitatie te zijn. Dus voor de mensen die dit lezen: koop geen imitatie electronica voor je scooter;) Tenzij het A merk imitatie is.
 
Fijn dat het is opgelost.
Hou even de accu in de gaten want de kans is groot dat deze door dit akkefietje ook een tik heeft gekregen en niet meer de volle capaciteit heeft, dus even de spanning in de gaten houden.
Of de accu nog goed is merk je het best bij het elektrisch starten.
Na een goede rit of het opladen van de accu moet de accu, na een paar uurtjes rust, nog op z'n minst 12,2 Volt vast houden.
 
Back
Top