Accu laadt niet bij?

Mafs

Well-Known Member
Goedenavond,

Sinds woensdag deden mijn knipperlichten het niet goed meer, ze bleven branden inplaats van knipperen.
Dus ik dacht, is een accu probleempjes, heb hem handmatig opgeladen en hij doet het weer.

Dus het lijkt mij dat m'n scooter de accu niet meer oplaad, nu heb ik de accu even nagemeten of het m'n spanningsregelaar kan zijn.

Voltages:
Contact uit: 12,2 V
Contact aan: 12,1 V

Motor aan stationair: 13,7 / 14 V
Bij gasgeven ook rond de 14 V

Het lijkt mij dus dat het de spanningsregelaar niet is?
Maar hoe kan het nou dat ik mijn accu na 2/3 weken handmatig moet opladen?

Overigens word de elektrische start nooit gebruikt.

Alvast bedankt :)

EDIT: Ik vond ook al dat ik erg weinig licht had en was van plan om een halogeen voorlamp op te halen. Maar nadat ik die nu heb gemeten kom ik erachter dat ik maar 2,5 tot 3 volt krijg op de lampjes voor.
Iemand toevallig enig idee hoe dit komt? :)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

de verlichting heeft niks te maken met de accu , ook niet met het bijladen hiervan..

tenzij je vanalles verkeerd hebt aangesloten oid..

als je op de accu meet en hij geeft meer volt aan als ie loopt laadt ie gewoon bij en is dus naar alle waarschijnlijkheid je accu gewoon kapot.
 
de verlichting heeft niks te maken met de accu , ook niet met het bijladen hiervan..

tenzij je vanalles verkeerd hebt aangesloten oid..

als je op de accu meet en hij geeft meer volt aan als ie loopt laadt ie gewoon bij en is dus naar alle waarschijnlijkheid je accu gewoon kapot.

De verlichting werkt op de lichtspoel, dat weet ik. En dat is bij mij ook nog steeds het geval.

Maar zal eens een nieuwe accu bestellen.

Alleen zit ik dan nog een beetje met het probleem dat mijn lichtunit te weinig volt krijgt, want naar mijn mening moet die toch gewoon 12 volt krijgen?
 
dat klopt , dit meet je vanuit de stekker bij de fitting , zonder lamp eraan.

als dat minder dan 12 volt is klopt er iets niet.
 
dat klopt , dit meet je vanuit de stekker bij de fitting , zonder lamp eraan.

als dat minder dan 12 volt is klopt er iets niet.

Dit heb ik inderdaad bij de stekkertjes gemeten die bij de fitting zitten. Alleen had ik wel mijn lamp erop, maakt dit erg veel verschil?

Anders zal ik vanmiddag het even doormeten zonder lampjes erin. Maar ik ben bang dat ik op dezelfde conclusie zal uitkomen.

En als ik inderdaad op dezelfde conclusie kom, zal dit waarschijnlijk zeker eerder aan de bedrading liggen dan aan de spanningsregelaar? Aangezien de rest wel klopt :)
 
als je deze eraf hebt weet je zeker dat deze geen storing geeft ,als ie dan dus normaal 12 volt geeft zonder fitting weet je dat het aan de lamp en/of fitting ligt..

die halogeen lampen rommel is imo een beetje troep ,en de std lampen werken vaak goed.
 
als je deze eraf hebt weet je zeker dat deze geen storing geeft ,als ie dan dus normaal 12 volt geeft zonder fitting weet je dat het aan de lamp en/of fitting ligt..

die halogeen lampen rommel is imo een beetje troep ,en de std lampen werken vaak goed.

Helaas, kom tot dezelfde conclusie. De bedrading lijkt nog goed, niet geoxideerd oid, ook nergens geknipt voor zover ik kan zien.

Maar toch maar 2 tot 3 volt op de voorlichtunit.
Waarschijnlijk toch maar even een nieuwe spanningsregelaar inhangen..

EDIT:
Nu las ik op het magische web ook iets over dat de massa ervoor kan zorgen dat de verlichting zwak brand als die niet goed is aangesloten.
Iemand enig idee hoe ik dit kan controleren en/of fixen? :)
 
Last edited:
een los draadje als massa gebruiken en dan eens weer kijken..

Dat snapte ik :)
Alleen snap ik niet wat ze 'precies' bedoelen met: 'Draadje van blok naar kaal stuk frame, dan van frame naar - pool van de accu'

Dus gewoon 1 draadje van het blok naar het frame, dan een ander draadje van het frame naar de accu?

Sorry dat ik zoveel zeur :p
 
Dat snapte ik :)
Alleen snap ik niet wat ze 'precies' bedoelen met: 'Draadje van blok naar kaal stuk frame, dan van frame naar - pool van de accu'

Dus gewoon 1 draadje van het blok naar het frame, dan een ander draadje van het frame naar de accu?

Sorry dat ik zoveel zeur :p
je snapt um.ik hoop voor je dat het werkt
 
Zo zo.. dat was dat :)
Heb gewoon een aardig dik draadje van mijn blok, naar een stukje afgeschuurt frame getrokken en vastgetaped met duct-tape (extra sterk, plakt lekker). Dus dit blijft wel zitten.

Vervolgens een draadje vanaf diezelfde plek (niet verbonden met het draadje van het blok hoor!) naar de accu.

Scooter even gestart (lastig in deze kou..) lampjes aan en verschil even bekeken.
Naar mijn mening brand hij feller dan hij eerst deed, vooral stationair :)

Maar om de buren het lawaai te besparen toch maar niet vol gaan gassen (A)

Zal het morgen nog even bekijken in het donker en eventueel doormeten.

Bedankt jongens!
 
Last edited:
de massa kan via het frame of via de accu , via beide is een beetje overdreven.

of gewoon naar het frame of gewoon naar de min van de accu :p

scheelt een beetje gedoe ;)

je kunt gewoon een kabeloogje aan het draad maken btw , dan kun je m onder een boutje doen oid.
 
Hehe, heb in ieder geval geen verbetering. Zal mijn verbeelding wel geweest zijn, nog steeds 2/3 volt op de stekkertjes, zonder lampjes.
Heb het stekkertje apart ook even gemeten (het stekkertje die splijt naar de 2 lampen) krijg precies hetzelfde.

Accu geeft nog steeds een mooi voltage van 12/12.2 volt met motor uit :) Dus die is uitgesloten naar mijn mening.

Heb ook ergens gelezen dat bij iemand anders een 6 volt lampje zat verstopt waardoor hij haast geen licht kreeg, dit ben ik nu aan het nakijken.

De voorknipperlichten geven overigens een mooi voltage van rond de 10/11 volt als hij brand, op het hoogtepunt zeg maar.

Zal de rest nog even nakijken :)
 
Hehe, heb in ieder geval geen verbetering. Zal mijn verbeelding wel geweest zijn, nog steeds 2/3 volt op de stekkertjes, zonder lampjes.
Heb het stekkertje apart ook even gemeten (het stekkertje die splijt naar de 2 lampen) krijg precies hetzelfde.

Accu geeft nog steeds een mooi voltage van 12/12.2 volt met motor uit :) Dus die is uitgesloten naar mijn mening.

Heb ook ergens gelezen dat bij iemand anders een 6 volt lampje zat verstopt waardoor hij haast geen licht kreeg, dit ben ik nu aan het nakijken.

De voorknipperlichten geven overigens een mooi voltage van rond de 10/11 volt als hij brand, op het hoogtepunt zeg maar.

Zal de rest nog even nakijken :)

EDITtje: Alles nagekeken, echt alle lampjes.. allemaal 12 volt, en ze krijgen zonder dat de motor draait een mooi voltage van 10,92 volt.

Dus het is gewoonweg de koplamp die niet wil.. snap er even niks meer van x|

Nog een editje: De draadjes van de schakelaar rechtstreeks aangesloten om te kijken of ze schakelaar de fout is, dit is helaas ook niet het geval.
Toch de spanningsregelaar? :|
 
Last edited:
Back
Top