172cc slag 55 HELP!

Minarelli BEUN

Motori Minarelli
Hai,

Ik heb dus een Piaggio 125cc blok en heb hier een PM Tuning slag 55 krukas ingezet maar heb een probleem met de cilinder. Het probleem is als ik de standaard meegeleverde pakking van malossi gebruik komt mijn zuiger tegen de cilinderkop aan. Nu heb ik nog 2 extra diktes pakking liggen en als ik die er tussen doe samen met de malossi pakking is het probleem opgelost alleen komt de zuiger dan iets onder spoelpoorten terecht.

Is het erg als de zuiger onder spoelpoorten komt of moet de zuiger gelijk zijn met de poorten? Tevens heb ik ook een 5mm ophoogplaat geprobeerd maar dan komt de cilinder juist helemaal niet meer boven de boring, dus is het ook vereist om een 5mm ophoogplaat te gebruiken bij een slag 55 krukas of niet?

Heb er foto bij gedaan...


Als jullie kunnen helpen zou ik het erg waarderen.
 

Attachments

  • 20240511_164909.jpg
    20240511_164909.jpg
    216.4 KB · Views: 39
  • 20240511_164845.jpg
    20240511_164845.jpg
    142.6 KB · Views: 32
  • 20240511_164857.jpg
    20240511_164857.jpg
    138.5 KB · Views: 38
Advertisement - register to remove this

Beetje verwarrend maar je heb een 1,5 mm ophoorplaat nodig, k-parts heeft er 1 voor 10€ geloof ik,

Cilinder ophoogplaat 1,5mm Gilera & Piaggio 125 - 180cc 2 Takt​

Post automatically merged:

Beetje verwarrend maar je heb een 1,5 mm ophoorplaat nodig, k-parts heeft er 1 voor 10€ geloof ik,

Cilinder ophoogplaat 1,5mm Gilera & Piaggio 125 - 180cc 2 Takt​

Of 2mm kan ook nog, even uitvogelen, maar 5mm is veel te hoog
 
 
Maat van me had nog verschillende diktes liggen, we hadden 2mm ophoogplaat gebruikt maar is nog veel te hoog de zuiger komt dan letterlijk tegen de cilinderkop aan.

want moeten de spoelpoorten gelijk staan met de zuiger of mag de zuiger er ook iets onder zitten? Want de zuiger blokkeert ze namelijk niet maar weet niet of dit dan de timing verpest van de cilinder.
 
Nee moet gelijk liggen,
55slag is +5mm
5:2 is 2,5mm volgens de topic die Brute-Force stuurde,
Ik raad aan deze te lezen, hij is redelijk on-point met de oplossing van je probleem.
 
Oke bedankt voor de tip, want met 5mm komen de spoelpoorten wel gelijk alleen komt de zuiger dan te hoog waardoor deze tegen de cilinderkop aan komt maar dit zou ik dan kunnen oplossen met een extra plaatsje tussen de cilinder en cilinderkop zodat de cilinderkop eigenlijk iets hoger ligt...
Post automatically merged:

en welke pakking moet ik dan gebruiken voor de cilinderkop spacer?
 
Last edited:
Welke squish heeft die cilinder nodig? Dan zit je meestal qua spoelpoorttiming ook goed. (Mits je een normale koppakking gebruikt)
 
Bedankt voor alle reacties, maar heb het probleem nog steeds helaas! Ik heb namelijk een ophoogplaat gekocht van 1,5 voor onder de cilinder en de cilinder zakt maar nog steeds niet ver genoeg! Het onderste dode punt van de zuiger komt steeds telkens net iets onder de spoelpoorten terecht. Moeten de spoelpoorten echt precies gelijk liggen met de zuiger op het onderste dode punt?
 
Nee, het is vervelender als je spoelpoorten niet helemaal open gaan. Weet je nou al welke squish voor je cilinder geadviseerd wordt? Anders rij je zometeen ook de boel kapot omdat het te krap staat. Meten is weten.
 
Nee, het is vervelender als je spoelpoorten niet helemaal open gaan. Weet je nou al welke squish voor je cilinder geadviseerd wordt? Anders rij je zometeen ook de boel kapot omdat het te krap staat. Meten is weten.
0.9 en 1m zou goed moeten zijn. Het klopt inderdaad dat de spoelpoorten wel helemaal netjes open gaan, ook komt de zuiger gewoon uit de boring , zelf iets hoger waardoor de zuiger tegen de cilinderkop gaat maar dit zou ik kunnen oplossen door een extra dikke voetpakking..
 
Je ophoogplaat onder de Voet is te laag .... Moet 5mm Zijn ... kijk anders eens bij WB Tuning , of bij Gerenormeerde Jos Dijkman ,
1,5 MM ? was nou 1,5 mm ,,, goed / leuk om de Squish af te stellen ...
Word eens wakker Man .... verdiep je eens in de Materie .
(wil er niet teveel op ingaan ,,, zal anders weer een waarschuwing krijgen ).
Heb net zelf ook weer bijna een Blok 183 Klaar ... alles is voorbereid bij AVDM , dus voor mij alleen Bouwen , dus mag zeggen dat ik geen onzin uit kraam .
 
Last edited:
Je ophoogplaat onder de Voet is te laag .... Moet 5mm Zijn ... kijk anders eens bij WB Tuning , of bij Gerenormeerde Jos Dijkman ,
1,5 MM ? was nou 1,5 mm ,,, goed / leuk om de Squish af te stellen ...
Word eens wakker Man .... verdiep je eens in de Materie .
(wil er niet teveel op ingaan ,,, zal anders weer een waarschuwing krijgen ).
Heb net zelf ook weer bijna een Blok 183 Klaar ... alles is voorbereid bij AVDM , dus voor mij alleen Bouwen , dus mag zeggen dat ik geen onzin uit kraam .

Je hebt vorige keer geen waarschuwing gekregen dus ik snap je opmerking niet (je krijgt sowieso nooit een waarschuwing als je normaal met elkaar een discussie voert), er was enkel de vraag om het eens goed uit te leggen zodat je andere mensen kan helpen (wat we toch graag doen op het forum). Je geeft een reactie dat het allemaal verkeerd is, en dat wil ik graag aannemen.

Dus leer mij het verschil waarom die 5mm voetplaat moet zijn, en het theoretisch onderbouwen zou echt helpen zodat ik of andere mensen het kunnen begrijpen.

Als je een voetplaat van 5 mm monteert, wat wordt je squish volgens mij te groot? Niet echt best voor je compressie. Ook veranderd de timing. Om het wel even met wat theorie te onderbouwen:


Het mooiste zou natuurlijk zijn als iemand op de testbank dit gewoon test, dan is er meteen duidelijkheid :)

1715627619293.png
 
Beste Bas ... Drijfstang word langer , dus de slag word groter .... dus ingaand , als uitgaand .
Dus .. Dat Jos Dijkman en WB Tuning een ophoog plaat bij leveren bij een 55 slag krukas , is onzin ?
Het is wel zo ... een slag 52 krukas draait meer toeren als een 55 slag , 55 slag heeft meer kracht en koppel .
Voor DE goede orde : een 5MM ophoogplaat voor ONDER de Voet , word alleen toegepast bij een 172 CC Cilinder met een Krukas slag 55 , om die te verhogen naar 183 CC .. niets meer , niets minder .
Verder wil ik er niet verder op ingaan .
Post automatically merged:

Heb dit weekend nog een blok klaar gemaakt, vers fris blok.
BGM krukas slag 52 .... wat het er gebeurd als ik er een slag 55 Krukas ingezet had ??
 

Attachments

  • 20240513_224647.jpg
    20240513_224647.jpg
    134.6 KB · Views: 21
  • 20240513_224720 - kopie (2).jpg
    20240513_224720 - kopie (2).jpg
    144.7 KB · Views: 20
  • 20240513_224734.jpg
    20240513_224734.jpg
    143.8 KB · Views: 22
Last edited:
Beste Bas ... Drijfstang word langer , dus de slag word groter .... dus ingaand , als uitgaand .
Dus .. Dat Jos Dijkman en WB Tuning een ophoog plaat bij leveren bij een 55 slag krukas , is onzin ?
Het is wel zo ... een slag 52 krukas draait meer toeren als een 55 slag , 55 slag heeft meer kracht en koppel .
Voor DE goede orde : een 5MM ophoogplaat voor ONDER de Voet , word alleen toegepast bij een 172 CC Cilinder met een Krukas slag 55 , om die te verhogen naar 183 CC .. niets meer , niets minder .
Verder wil ik er niet verder op ingaan .
Post automatically merged:

Heb dit weekend nog een blok klaar gemaakt, vers fris blok.
BGM krukas slag 52 .... wat het er gebeurd als ik er een slag 55 Krukas ingezet had ??
Spacer moet er zeker tussen wil je cilinderinhoud vergroten maar er moet degelijk wat aan je poorten gedaan worden wil je het beetje fatsoenlijk krijgen... standaard word de malossi voor slag 52 gemaakt maar aangezien je nu een slag 55 erin zet zou het beteken dat je poorten in ODP moet bijwerken...
 
Beste Bas ... Drijfstang word langer , dus de slag word groter .... dus ingaand , als uitgaand .
Dus .. Dat Jos Dijkman en WB Tuning een ophoog plaat bij leveren bij een 55 slag krukas , is onzin ?
Het is wel zo ... een slag 52 krukas draait meer toeren als een 55 slag , 55 slag heeft meer kracht en koppel .
Voor DE goede orde : een 5MM ophoogplaat voor ONDER de Voet , word alleen toegepast bij een 172 CC Cilinder met een Krukas slag 55 , om die te verhogen naar 183 CC .. niets meer , niets minder .
Verder wil ik er niet verder op ingaan .
Post automatically merged:

Heb dit weekend nog een blok klaar gemaakt, vers fris blok.
BGM krukas slag 52 .... wat het er gebeurd als ik er een slag 55 Krukas ingezet had ??

Bedankt voor je reactie, ik zeg nergens dat het onzin is? Maar ik wil leren waarom, want het is leerzaam om te weten waarom men iets doet. Het is jammer dat je afsluit met dat je er niet verder op in wil gaan, en het goed uitlegt zodat het voor de leek te begrijpen is.

Het is logisch als je een 55 slag as op een 52 slag cilinder gebruikt het niet goed gaat, maar ga je een 52slag cilinder gebruiken met een 55 slag kruk-as en een 5mm ophoogplaat, dan veranderen meerdere factoren zoals de timing (en de squish). Dat maakt mij reuze benieuwd wat nu bijvoorbeeld het meetbare voordeel is, of maakt men de cilinder net wat tammer zodat men het niet steeds kapot rijd?
 
Back
Top