Zuigerveren verkeerd

Vivacity2010

New Member
Ik heb een vivacity die niet wil starten en ik denk dat hij niet genoeg compressie heeft. Ik heb geen meter. Ik heb dus de cilinder eraf gehaald en ik hield de zuigerveren tegen elkaar aan. Zie foto. En er zat nog een redelijke opening tussen. Is dit te groot waardoor hij niet genoeg compressie heeft???




0B308C1D-FBD8-45EF-AC7D-95543432830E.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

ik heb wel tweetakters gehad zonder borging.. maar als die borging onder de veer zit, krijg je hem aan die kant niet in de groef gedrukt en weet je meteen waarom die opening zo groot is.
 
ik heb wel tweetakters gehad zonder borging.. maar als die borging onder de veer zit, krijg je hem aan die kant niet in de groef gedrukt en weet je meteen waarom die opening zo groot is.
Hij zat tegen die borging aan zo kon ik hem goed dicht drukken maar zou dit de oorzaak kunnen zijn dat hij niet start omdat hij door deze opening niet genoeg compressie zou hebben?
Post automatically merged:

om het echt te meten moet je de zuigerveren van de zuiger af halen en dan in je cilinder stoppen en goed vlak zetten met behulp van je zuiger.
deze kier is veel te groot, maar met je hand krijg je hem nooit rondom zo strak in de groef als de cilinder dat doet (het is ten slotte een veer)
Dankje hier had ik niet aan gedacht goede oplossing!
 
Ligt het aan mij of zit de hele bovenkant van je zuiger nou vol detonatie?

Als dat het geval is en je dus een nieuwe zuiger zou moeten hebben. Meteen ff cilinder laten honen bij de lokale brommerboer die geven je meteen een passende zuiger mee en dan ben je weer een eind opweg. Alleen moet je dan nog ff uitvogelen waarom je detonatie hebt anders ben je zo terug bij af
 
is gewoon de enige manier, geen "oplossing" ;)
ook moet je dan bovenin (tot waar de zuigerveer maximaal komt), halverwege en onderin vergelijken, zie je gelijk hoe ver je cilinder is uitgesleten.
Als je dat doet is de slot speling in de buurt van de 0,24 voor lucht gekoeld en 0,30 voor vloeistof gekoelde motoren , volgens haynes
 
0B308C1D-FBD8-45EF-AC7D-95543432830E.jpeg

Er lijkt wel iets te zitten.
Als je één zuigerveer tegelijkertijd vast drukt dan is het wss wat beter te zien.
Echter is inderdaad de zuigerveer in de cilinder plaatsen en met de zuiger verder duwen om vervolgens de slotspeling op meerdere plekken na te lopen de enige juiste methode.

Ook lijken er krassen op je zuiger te zitten.
Volgens mij kost zon cilindersetje niks, maar als je ermee verder wilt gaan, post gerust nog wat foto's van de volledige zuiger en cilinder.
 
Ligt het aan mij of zit de hele bovenkant van je zuiger nou vol detonatie?

Als dat het geval is en je dus een nieuwe zuiger zou moeten hebben. Meteen ff cilinder laten honen bij de lokale brommerboer die geven je meteen een passende zuiger mee en dan ben je weer een eind opweg. Alleen moet je dan nog ff uitvogelen waarom je detonatie hebt anders ben je zo terug bij af
detonatie is een verschijnsel dat mogelijk schade veroorzaakt, jij bedoelt "schade als gevolg vàn" detonatie neem ik aan?
detonatie zou ik héél knap vinden overigens, bij een brommer die niet start en "vermoedelijk geen/te weinig compressie heeft"..
Post automatically merged:

Als je dat doet is de slot speling in de buurt van de 0,24 voor lucht gekoeld en 0,30 voor vloeistof gekoelde motoren , volgens haynes
is dat specifiek voor dit type motor of een algemene richtlijn..
(en ik zou ze andersom verwachten, vloeistof koelt toch nauwkeuriger?)
 
Last edited:
Nee dat bedoel ik niet. Kan aan mij liggen maar op je foto lijkt je bovenkant van je zuiger in ieder geval aardig naar de klote.
Het niet starten kan natuurlijk komen vanwege de detonatie die in de cilinder heeft huisgehouden en dat ie daarom niet start
 

Attachments

  • Screenshot_20221115-151633_Chrome.jpg
    Screenshot_20221115-151633_Chrome.jpg
    112.8 KB · Views: 22
is dat specifiek voor dit type motor of een algemene richtlijn..
(en ik zou ze andersom verwachten, vloeistof koelt toch nauwkeuriger?)

Die slot speling staat in het reparatie handboek van haynes , is in de resources te vinden voor diverse peugeot 2 en 4 takt motoren.
Dat zou ik ook denken , maar ook denk ik dat door de geforceerde luchtkoeling , de lucht gekoelde motoren kouder blijven , terwijl de vloeistof gekoelde motoren in de buurt van de 90 graden komen .
 
dit zegt niets... goeie zuigerveren veren goed uit en krijg jij met je vingers nooit zo in de groef als de cilinderwand dat doet: je vingers kunnen op een paar punten druk geven, maar deuken ook in, vlak af met de zuigerwand kom je niet. (zelfs niet met je nagels, trust me i tried)
de officiële manier is zuigerveer in de cilinder, want het is ook nog eens "ten opzichte vàn": als de cilinder groter is, is de zuigerslotspeling ook groter, en andersom: als jij ze zo met je handen wél dicht krijgt, kan het zo zijn dat ze in de cilinder klem komen te zitten omdat ze géén speling (negatief) hebben!
Als je even naar het omcircelde gedeelte had gekeken, zie ik toch duidelijk een hoop bramen of in elk geval beschadigingen die niet op een zuiger thuis horen.
Je hoeft mij verder niet uit te leggen hoe we de slotspeling nakijken, denk dat we elkaar ff verkeerd begrijpen/begrepen
 
2bartj, het zwarte cirkeltje viel buiten (mijn) beeld idd.
maar het was ook duidelijker geweest als je mij niet quote als je niet op mij reageerde, maar op je eigen versie van de foto.
om die detonatie te beoordelen zou ik persoonlijk eerst om andere foto's vragen. (in het verhaal erover dat jij aanhaalt op motor-forum, "is dit detonatie?" (duidelijk een vraag, geen antwoord) zijn ze er ook niet over uit òf het nou detonatie is of niet (waarschijnlijk niet, eerder rondstuiterende delen).
 
Last edited:
Back
Top