ZIP euro 5: probleem met andere overbrenging en lagers
Dacht ik het voor elkaar te hebben.
Tandwielen op assen laten persen voor een relaxte setup van de overbrenging: 15/47 secundair om op de ZIP euro 5 te monteren.
Mooi niet.
De transmissie is wel verbeterd qua lagering. De aandrijfas waar het wiel op zit, heeft nu aan 2 kanten echte kogellagers. En hetzelfde geldt voor het kleine asje van de secundaire overbrenging. In het carter en de afdekplaat van de tandwielenkast zitten keurig twee kogellagers. (zie foto’s)
De ingaande as, primair, is zoals voorheen één keer gelagerd.
En alles is scheefvertand, dus waar de herrie vandaan komt mag Joost weten.
Primair: 13/48 was voorheen: 13/46
Secundair: 11/51 was voorheen: 13/49
Reductie is: 17,1 Reductie was : 13,3
De nieuwe verhoudingen verklaren meteen waarom de euro 5 beduidend meer toeren maakt bij 50 km/u dan de oude zip standaard deed. (Beide de brom versie)
Het is heel vervelend dat de afmetingen van de assen anders zijn geworden. De oude spullen passen er niet op. Alleen op de uitgaande as zou een tandwiel van 49,48,of 47 geperst kunnen worden.
Het kleine asje van de secundaire overbrenging heeft aan de dikke kant een diameter van 12 mm en past in een kogellager in het carter. De andere kant is 10 mm doorsnede en past in een kogellager in de afdekplaat. Bijbehorend tandwiel zit vast op gedeelte waar het asje 12 mm in doorsnede is. (Ik ben benieuwd of de nieuwe Vespa ook zo’n asje heeft, met dezelfde afmetingen)
Het oude asje is aan beide kanten 16 mm. Dat schiet niet op.
Mogelijk is het aanpassen van de primaire vertanding een oplossing, maar dan zou het grootste tandwiel een binnendiameter van 12 mm moeten hebben, zodat het op het asje past. Wellicht in de tweetakthoek van de ZIP.
Het lijkt erop dat er nog geen andere vertandingen voor de ZIP euro 5 zijn.
Wel voor de Vespa’s. Joey heeft 15/55 in de verkoop, en bij Roger Trading is er 14/43
Allebei voor de secundaire.
Wie het weet mag het zeggen…
Dacht ik het voor elkaar te hebben.
Tandwielen op assen laten persen voor een relaxte setup van de overbrenging: 15/47 secundair om op de ZIP euro 5 te monteren.
Mooi niet.
De transmissie is wel verbeterd qua lagering. De aandrijfas waar het wiel op zit, heeft nu aan 2 kanten echte kogellagers. En hetzelfde geldt voor het kleine asje van de secundaire overbrenging. In het carter en de afdekplaat van de tandwielenkast zitten keurig twee kogellagers. (zie foto’s)
De ingaande as, primair, is zoals voorheen één keer gelagerd.
En alles is scheefvertand, dus waar de herrie vandaan komt mag Joost weten.
Primair: 13/48 was voorheen: 13/46
Secundair: 11/51 was voorheen: 13/49
Reductie is: 17,1 Reductie was : 13,3
De nieuwe verhoudingen verklaren meteen waarom de euro 5 beduidend meer toeren maakt bij 50 km/u dan de oude zip standaard deed. (Beide de brom versie)
Het is heel vervelend dat de afmetingen van de assen anders zijn geworden. De oude spullen passen er niet op. Alleen op de uitgaande as zou een tandwiel van 49,48,of 47 geperst kunnen worden.
Het kleine asje van de secundaire overbrenging heeft aan de dikke kant een diameter van 12 mm en past in een kogellager in het carter. De andere kant is 10 mm doorsnede en past in een kogellager in de afdekplaat. Bijbehorend tandwiel zit vast op gedeelte waar het asje 12 mm in doorsnede is. (Ik ben benieuwd of de nieuwe Vespa ook zo’n asje heeft, met dezelfde afmetingen)
Het oude asje is aan beide kanten 16 mm. Dat schiet niet op.
Mogelijk is het aanpassen van de primaire vertanding een oplossing, maar dan zou het grootste tandwiel een binnendiameter van 12 mm moeten hebben, zodat het op het asje past. Wellicht in de tweetakthoek van de ZIP.
Het lijkt erop dat er nog geen andere vertandingen voor de ZIP euro 5 zijn.
Wel voor de Vespa’s. Joey heeft 15/55 in de verkoop, en bij Roger Trading is er 14/43
Allebei voor de secundaire.
Wie het weet mag het zeggen…