zip 4t3v euro 4 trekt niet

Paar dagen geleden multivar geplaatst en de oude trekveertjes terug geplaatst, ook heb ik de vertandingsolie vervangen. Maar sinds het plaatsen van de multivar trekt hij alleen maar moeizamer op vanaf de 42 naar de 45 ( 0-40 is wel vloeiender) en dan duurt het zeker een flinke 15 seconden voordat die de 45 passeert en ineens door wilt trekken naar zn top. Bergafwaarts heb ik nu wel een top van 62+ op de teller.
Edit:
Ik had eerst de multivar gemonteerd, en het voelde alsof de koppeling slipte. Toen oude trekveren gemonteerd, en dat heeft dat probleem wel verholpen.

Nu ben ik erachter gekomen dat mijn achterwiel heel moeizaam draait op de bok. Als ik hem een slinger geef lijkt het wel alsof hij gelijk weer stopt. Ik heb al geprobeerd de rem los te halen, maar dat verbeterde het niet. Toen ik de koppeling van de as af haalde draaide het wiel wel een stuk vrijer, maar zodra ik hem terug plaatste voelde het alsof er een stuk meer weerstand was. Koppeling en koppelingshuis kunnen wel los van elkaar draaien.

Ik verwacht dus dat dit mogelijk aan de lager in de koppeling zou kunnen liggen? Of anders mogelijk de vertanding?
 
Last edited:
Wat is het gewicht van de oude rolletjes? Wellicht zou je die er in kunnen doen om te testen en kijken of dat verbetering/verslechtering geeft.
En een achterwiel draait nooit soepel rond. Er zit een zekere weerstand in door de riem. Je zou kunnen proberen om de riem even te verwijderen als je die rolletjes toch omwisselt. Ik denk dat het wiel dan beter draait.
 
Die scooter heeft inspuiting dus ik verwacht daar wat minder problemen mee. Plaats anders eens een foto van die bougie. Elektrode afstand hoort ongeveer 0,6 m te zijn. Verder is het natuurlijk essentieel dat de klepspelingen ok zijn. Recentelijk heeft iemand in mijn omgeving een multivar gemonteerd met rollen van 7,5 gram. En deze loopt goed.
 
Gisteren getest met de 6,1 gr rollen, en naar mijn gevoel trekt hij wel wat sneller op bij een koude en goed warme motor. Nogsteeds niet zo denderend als mijn vrienden met een zip, maar wel verbetering t.o.v. hoe het eerst was. Als de motor warm is dan loopt hij soepel door naar zijn top, ookal heeft hij hier wel een flink stukje weg voor nodig. Dus voor nu ben ik er tevreden mee, ik zag wel dat de v-snaar binnenkort vervangen mag worden, hier zitten nu minuscule scheurtjes in.
 
Mooi. Dan weet je waar je moet zoeken. De zip van mijn zoon heeft hetzelfde euvel en trekt ook langzaam op. Om die reden zitten we er nu over te denken om er een multivar er op te zetten.
 
Gisteren ben ik naar de scooter zaak geweest, die hebben compressie gemeten en er mist 2,5 Bar compressie… vermoedelijk een verkeerde pakking geplaatst als het blok ooit open is geweest of versleten zuiger veren.
 
Gisteren getest met de 6,1 gr rollen, en naar mijn gevoel trekt hij wel wat sneller op bij een koude en goed warme motor. Nogsteeds niet zo denderend als mijn vrienden met een zip, maar wel verbetering t.o.v. hoe het eerst was. Als de motor warm is dan loopt hij soepel door naar zijn top, ookal heeft hij hier wel een flink stukje weg voor nodig. Dus voor nu ben ik er tevreden mee, ik zag wel dat de v-snaar binnenkort vervangen mag worden, hier zitten nu minuscule scheurtjes in.
Het probleem zit dus in de compressie, maar 6,1 gram is echt veel te licht.

Je hebt echt 7,5 gram in de multivar nodig als de scooter technisch in orde is. Bij mij deed 7,2 gram het al minder.
 
Het probleem zit dus in de compressie, maar 6,1 gram is echt veel te licht.

Je hebt echt 7,5 gram in de multivar nodig als de scooter technisch in orde is. Bij mij deed 7,2 gram het al minder.
Thnx voor de info. Ik wil binnenkort zo' n multivar bij m' n zoon monteren en zat al na te denken over het gewicht van de rolletjes. 7,5 gram dus. Maakt 0,3 gram al een verschil?:oops:
 
De scooterzaak heeft hem een paar dagen geleden gemaakt, ga hem morgen ophalen. Wat er allemaal vervangen is: alle kleppen, die waren allemaal niet meer zo lekker en zorgden voor de compressie lek, en daarnaast ook de uitlaat die was namelijk helemaal verstopt geraakt. Ga zodra de scooter weer terug is een setje van 7.5gr rollen monteren.
Post automatically merged:

Het probleem zit dus in de compressie, maar 6,1 gram is echt veel te licht.

Je hebt echt 7,5 gram in de multivar nodig als de scooter technisch in orde is. Bij mij deed 7,2 gram het al minder.
Ja ik had dus door mijn kompressie lek dat hij helemaal niet goed optrok met 7,5 gram. Hij ging maximaal 37kmh, daarom tijdelijk die lichtere erin gedaan omdat ik nog wel veilig de weg op wou. (voor hoever dat kon)
 
Nou na een tijdje inrijden, helaas treurig nieuws. Nogsteeds een en al k*tzooi, hij wilt niet vooruit komen en klinkt alsof de zuiger tegen de kop aan klapt. Ben er ondertussen ook aardig klaar mee dus heb besloten morgen zelf het blok eraf te trekken en eens goed die cylinder te inspecteren. En als het allemaal tegen zit dan plaats ik een heel nieuw blok.
Mijn enige vraag is dan, moet ik daar nog iets speciaals voor doen (bij rdw bijv.) of kan ik die gewoon plaatsen (zolang het een zip3v blok is)?
 
Back
Top