zip 4t3v euro 4 trekt niet

Noodleman

New Member
Mijn scooter heeft simpelweg geen trekkracht en stopt de laatste tijd met lopen rond de 40kmh, ik heb er een brom aanzuigrubber opgezet, strakkere trekveren in gedaan, maar dan nog loopt hij op een recht stuk als ik geluk heb net 40-45kmh, dit met een blue ecu. Ik ben nog van plan er een multivar in te zetten maar dat gaat mij neem ik aan geen 54kmh laten lopen. het duurt overigens heel lang voordat hij echt op toeren komt, pas als hij bij de 35 komt gaan de toeren ineens omhoog en trekt hij ineens door. Ik vroeg mij af of een van jullie misschien weet waar dit aan kan liggen. Hij start overigens prima en hapert niet bij het optrekken, hij maakt gewoon geen toeren en heeft geen trekkracht. Mogelijk de bougie of vsnaar? Ik heb laatst ook de kleppen gesteld en hij start gewoon netjes en ze zijn gesteld op 0,10mm in en 0,15mm uitlaat. Overigens heb ik geen verschil gevoeld tussen 6,5 gr en 8gr rolletjes.
Goed om te weten is dat ik de scooter van een vriend heb overgekocht waar hij wel een flinke 4-6 maanden stil heeft gestaan.
Ook zit er redelijk wat vibratie in de motor wanneer hij stationair staat, soms trilt mijn zadel mee (kan er ook aan liggen dat ik die laatst heb versteld.)

zie hieronder de specificaties:
-Blue ecu onbegrenst
-Witte Malossi trekveren
-6,5gr rollen
-7900km
-gladde bus
-brom aanzuigrubber
-nieuwe motorolie shell helix hx7 5w-40
-varioring verwijderd
-kleppen zelf gesteld, stonden te strak:
was: inlaat 0,05mm en uitlaat 0,10mm
nu: inlaat 0,10mm & uit 0,15mm
-omgekeurd naar geel
-laag windscherm
-nieuw luchtfilter
wat ik nog wil nakijken:
-bougie
-multivar
-vsnaar

Weet een van jullie waar het mogelijk nog aan kan liggen dat hij zo slecht doortrekt en niet een top van 54 haalt op de teller zoals gewenst.?
(Er zijn soortgelijke posts over dit onderwerp maar geen van allen heeft mij kunnen helpen vandaar dat ik een nieuwe aan heb gemaakt.)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

- ja, bougie nakijken/aflezen en evt vervangen (moet 1 van de eerste dingen zijn)
-als ie een tijdje stilstond: carburatie/injectie schoonmaken!
-compressie controleren als de klepspeling te krap is geweest.
 
- ja, bougie nakijken/aflezen en evt vervangen (moet 1 van de eerste dingen zijn)
-als ie een tijdje stilstond: carburatie/injectie schoonmaken!
-compressie controleren als de klepspeling te krap is geweest.
Ik ga vanmiddag gelijk even de bougie en compressie checken. Waarmee/hoe kan ik het beste de injectie schoonmaken?
 
Ik ga vanmiddag gelijk even de bougie en compressie checken. Waarmee/hoe kan ik het beste de injectie schoonmaken?
die vraag speel ik even door naar de ervaringsdeskundigen (?)
ik heb wel eens injectoren van een auto gereinigd door ze te demonteren, er 9V op te zetten van een zwak blokbatterijtje om ze te openen en er dan carburateurreiniger door te spuiten. ook een ultrasoonbad zou hierbij kunnen helpen, ook hierin moeten ze aangestuurd/geopend worden (pulserend, niet continu).
 
die vraag speel ik even door naar de ervaringsdeskundigen (?)
ik heb wel eens injectoren van een auto gereinigd door ze te demonteren, er 9V op te zetten van een zwak blokbatterijtje om ze te openen en er dan carburateurreiniger door te spuiten. ook een ultrasoonbad zou hierbij kunnen helpen, ook hierin moeten ze aangestuurd/geopend worden (pulserend, niet continu)
ik zie mensen ook praten over injectie reiniger kopen en dat dan mengen met je benzine, duurt echter wel een flink aantal km voordat dat werkt. Weet niet of jij hier bekend mee bent.
 
ik zie mensen ook praten over injectie reiniger kopen en dat dan mengen met je benzine, duurt echter wel een flink aantal km voordat dat werkt. Weet niet of jij hier bekend mee bent.
niet echt, maar volgens mij is dat meer preventief dan dat het achteraf nog werkt. vooral omdat je met een injectiescooter zo weinig verbruikt.
preventief (als het straks weer goed is) kan je volgens mij toe met uitsluitend premium benzine tanken en anders doe je daar nog van die injectorreiniger in.
 
niet echt, maar volgens mij is dat meer preventief dan dat het achteraf nog werkt. vooral omdat je met een injectiescooter zo weinig verbruikt.
preventief (als het straks weer goed is) kan je volgens mij toe met uitsluitend premium benzine tanken en anders doe je daar nog van die injectorreiniger in.
Aha oke, ik zal er even naar kijken. Heb zojuist de bougie bekeken en die was zwart/bruin. Ik ga er zsm een nieuwe inzetten en dan even de staat bekijken.
 
Check sowieso je distributie ketting. Deze kunnen al aan de beurt komen zo rond de 8000 km (bron: eigen ervaring en Piaggio dealer). Als je de ketting iets van je tandwiel kan optillen dan vervangen.
Bij nieuwe bougie: elektrode afstand met voelermaatje 0,6 mm afstellen.
 
Gisterenavond een nieuwe bougie geïnstalleerd, hij trekt nu voor mijn gevoel wel wat harder weg, al helemaal met iemand achterop, maar de top is niet verhoogd. Wel loopt hij bergopwaarts 38-41 op de teller, dit was 35.
Bij een goed warme motor loopt hij op een vlak stuk 52 op de teller (48 gps +-2). vindt ik toch teleurstellend voor een blue ecu. Aangezien vrienden van mij met de OEM Brom ecu 50 op de teller halen.
Zodra ik met iemand achterop rijd, totaal dan 150kg, dan loopt hij max 40-43 op de teller.
ik zal binnenkort distributieketting nakijken, kan ik dat doen zonder het hele blok los te halen?
 
ik zal binnenkort distributieketting nakijken, kan ik dat doen zonder het hele blok los te halen?
Ja. Blok hoeft niet los. Voor de bereikbaarheid kun je het kunstof plaatje in je helmbak verwijderen. Dan kijk je al boven op het blok. Dan de cilinder klepdeksel verwijderen met 4 boutjes en dop 8. Let er wel op dat je een goed passende dop gebruikt. De bout linksboven is wat moeilijker bereikbaar door het frame. Als je de deksel verwijderd kijk dan even of je de rubberen O-ring van je bougiegat niet kwijt raakt. Die hoort namelijk tussen je kleppendeksel en cilinderkop.
 
Ja. Blok hoeft niet los. Voor de bereikbaarheid kun je het kunstof plaatje in je helmbak verwijderen. Dan kijk je al boven op het blok. Dan de cilinder klepdeksel verwijderen met 4 boutjes en dop 8. Let er wel op dat je een goed passende dop gebruikt. De bout linksboven is wat moeilijker bereikbaar door het frame. Als je de deksel verwijderd kijk dan even of je de rubberen O-ring van je bougiegat niet kwijt raakt. Die hoort namelijk tussen je kleppendeksel en cilinderkop.
aha gewoon dezelfde plek als waar je je kleppen stelt. Bedankt voor de tip, ga er vanmiddag direct naar kijken.
 
nokkenas.jpg

Yep, Let bij kleppenstellen op de positie van het streepje op het tandwiel. Uiteraard kun je het boutje op het tandwiel gewoon laten zitten. Die hoef je, zoals hier, niet te verwijderen. Als de ketting speling heeft post hier dan even een filmpje.
 
Zodra ik met iemand achterop rijd, totaal dan 150kg, dan loopt hij max 40-43 op de teller.
het zal toch niet zoiets simpels zijn als je bandenspanning? (sorry, ik zie er tè veel nog net niet op hun velg rijden als er iemand achterop zit en weet van fietsen hoeveel kracht dat al kost)
als ik met mijn zoon achterop rijd zitten we aan of iets over die 150 kg, dan schuif ik ook naar voren of "verplaats ik mijn gewicht" naar het voorwiel door mijn voeten helemaal vooraan op de treeplank te drukken en mijn stuur naar beneden te drukken om op gang te komen, eenmaal boven de 50 op de teller kan ik iets meer van mijn gewicht (95 kg) op mijn zadel laten zakken. met slappe banden helpt zelfs dit niet.
 
Ik heb het gisteren even gecheckt, en er zit geen speling in de ketting. Wel is mij vandaag opgevallen dat hij in vergelijking met een vriend van mij, die ook een blue ecu heeft, erg laat hoge toeren maakt wanneer we gas geven terwijl hij op zn standaard staat. Dan hoor je eerst lage toeren en dan pas na 2 seconden schieten de toeren flink omhoog. Bij hem schieten ze gelijk omhoog, kan mogelijk te maken hebben met dat hij wel een multivar heeft en ik niet.
 
Back
Top