mario
Lageweg Tuning
Na 2 jaar met de SprintMint gereden te hebben vond het tijd voor een iets minder 'standaard' ontwerp.
Door mijn vaste onderdelenleverancier Adrie Roest ben ik aan de slag gegaan met een blokje van een Sym Jet. Hij verkoopt die dingen namelijk al jaren, en na zo'n blokje eens goed bekeken te hebben leek het best een goede basis voor een sprintapparaat Daarbij heeft Roest ook veel Sym onderdelen liggen die ik mag gebruiken en is hij een vaste sponsor van mijn sprinthobby. De bedoeling is om een competatieve machine neer te zetten, die om de bekers mee kan rijden.
Natuurlijk moet er dan wel wat gebeuren. Na wat passen en meten besloten om er een Kawasaki KX80 cilinder op te maken. Om die reden een plaat tussen de carters gemaakt waardoor deze 15mm breder worden. De cilinder past dan al aardig. Vervolgens bussen in het carter gelast voor de cilinder tapeinden, en alles zo gevlakt en gekotterd dat de cilinder ook echt past.
Nu moet er nog een krukas komen die 15mm breder is dan de originele en met een slag van 45,8 mm i.p.v. de standaard 41,4. Die wordt op dit moment gemaakt door mijn maatje Jaco Mourik. Er zit een drijfstang van een Suzuki op.
Dan moet er nog een frame komen natuurlijk. Omdat de hele zooi niet te zwaar moet worden maar aan een Alu frame begonnen. Hiervoor grote dank aan Jerry van der Heiden van de firma Heiden Tuning te Amersfoort (alwaar ik toevallig ook werk+pippi+) omdat hij al het laswerk voor me gedaan heeft.
Degene die op deze machine gaat rijden is mijn neefje Ronald Spek, de ex-coureur van de VT sprint Puch.
De eerste sprint in Jubbega (2008) vielen we net buiten de prijzen met een 4e plaats. Maar in Damwoude ging het al een stuk beter; 2e geworden met als snelste tijd 6,97 seconden en top 119 km/h
Meegenomen naar Zweden om daar op een 201 meter track te rijden
Met een wel heel lichte coureur...
En op de laatste sprint van 2008 in Genemuiden:
De sprinter in het kort:
Zelfbouw alu frame
Sym Jet carter
Zelfbouw krukas met Suzuki drijfstang (45.8 slag)
Kawasaki KX80 cilinder (47mm boring)
Ignitech programmeerbare accu ontsteking
Malossi overrange
Malossi vertanding, aangepast
Koso 34 mm carb, aangepast
Yamaha membraan, aangepast
Zelfbouw uitlaat
Gewicht rijklaar 36 kg
Door mijn vaste onderdelenleverancier Adrie Roest ben ik aan de slag gegaan met een blokje van een Sym Jet. Hij verkoopt die dingen namelijk al jaren, en na zo'n blokje eens goed bekeken te hebben leek het best een goede basis voor een sprintapparaat Daarbij heeft Roest ook veel Sym onderdelen liggen die ik mag gebruiken en is hij een vaste sponsor van mijn sprinthobby. De bedoeling is om een competatieve machine neer te zetten, die om de bekers mee kan rijden.
Natuurlijk moet er dan wel wat gebeuren. Na wat passen en meten besloten om er een Kawasaki KX80 cilinder op te maken. Om die reden een plaat tussen de carters gemaakt waardoor deze 15mm breder worden. De cilinder past dan al aardig. Vervolgens bussen in het carter gelast voor de cilinder tapeinden, en alles zo gevlakt en gekotterd dat de cilinder ook echt past.
Nu moet er nog een krukas komen die 15mm breder is dan de originele en met een slag van 45,8 mm i.p.v. de standaard 41,4. Die wordt op dit moment gemaakt door mijn maatje Jaco Mourik. Er zit een drijfstang van een Suzuki op.
Dan moet er nog een frame komen natuurlijk. Omdat de hele zooi niet te zwaar moet worden maar aan een Alu frame begonnen. Hiervoor grote dank aan Jerry van der Heiden van de firma Heiden Tuning te Amersfoort (alwaar ik toevallig ook werk+pippi+) omdat hij al het laswerk voor me gedaan heeft.
Degene die op deze machine gaat rijden is mijn neefje Ronald Spek, de ex-coureur van de VT sprint Puch.
De eerste sprint in Jubbega (2008) vielen we net buiten de prijzen met een 4e plaats. Maar in Damwoude ging het al een stuk beter; 2e geworden met als snelste tijd 6,97 seconden en top 119 km/h
Meegenomen naar Zweden om daar op een 201 meter track te rijden
Met een wel heel lichte coureur...
En op de laatste sprint van 2008 in Genemuiden:
De sprinter in het kort:
Zelfbouw alu frame
Sym Jet carter
Zelfbouw krukas met Suzuki drijfstang (45.8 slag)
Kawasaki KX80 cilinder (47mm boring)
Ignitech programmeerbare accu ontsteking
Malossi overrange
Malossi vertanding, aangepast
Koso 34 mm carb, aangepast
Yamaha membraan, aangepast
Zelfbouw uitlaat
Gewicht rijklaar 36 kg
Last edited: