FRANQ
SENIOR USER
hoi,
in het nieuws gaat het over APK voor 2wielers.
hoe denken wij hierover? (pol)
verder is dit topic bedoeld voor verzamelen van info.
groetjes
in het nieuws gaat het over APK voor 2wielers.
hoe denken wij hierover? (pol)
verder is dit topic bedoeld voor verzamelen van info.
groetjes
Invoering APK voor snor- en bromfietsen (V5.2)
Korte omschrijving
Door invoering van een APK voor brom- en snorfietsen wordt het opvoeren van brom- en snorfietsen deels tegengegaan.
Het opvoeren van snor- en bromfietsen wordt niet in de Referentieramingen meegenomen.
Deze optie is identiek aan optie V5.2 uit het Optiedocument Verkeersemissies.
Overige effecten (kwalitatief)
Er is waarschijnlijk een positief effect op de geluidemissies door bromfietsen. Dit effect is echter zeer moeilijk te
kwantificeren.
Haalbaarheid (kwalitatief)
Instrumentering
Een jaarlijkse APK-keuring is organisatorisch mogelijk. Er zijn wel extra handhavingsinspanningen nodig bij
de overheid.
Samenhang met bestaand beleid
-
Maatschappelijk draagvlak
-
Draagvlak bij doelgroep
-
Barrières/randvoorwaarden
-
Transitie-aspecten (kwalitatief)
Ontwikkelingspotentieel
3. Het lange-termijn ontwikkelingspotentieel van deze optie is klein.
Robuustheid
2. De robuustheid van deze optie wordt als middelmatig beoordeeld.
Rijpheid techniek
3. Deze optie is in grote mate uitontwikkeld.
Innovatieve werking
3. Van de optie gaat weinig innovatieve werking uit.
Onzekerheden
Kort
De mate van opvoeren is niet goed bekend. Het effect van opvoeren op emissies is gebaseerd op metingen
aan twee bromfietsen, en daarmee onzeker.
Uitgebreid
-
Interactie/overlap met andere opties
-
Beschrijving intensiteiten en varianten
-
Marktomvang optie
Toelichting
-
2010 2020
Referentieraming
Intensiteit / Variant 1
Intensiteit / Variant 2
Intensiteit / Variant 3
Intensiteit / Variant 4
Toelichting effecten energiegebruik
Invoering APK voor snor- en bromfietsen (V5.2)
Toelichting opbouw kosten
De kosten van invoeren van een APK zijn niet bekend.
Overig (toelichting)
Nadere beschrijving
Uit onderzoek door de SWOV blijkt dat tijdens selecte politiecontroles in Amsterdam nagenoeg 80% van de
gecontroleerde snorfietsen en 40% van de gecontroleerde bromfietsen teveel vermogen had. De steekproef
door de politie is niet aselect en daarmee niet representatief. Een studie onder polishouders van leert dat 25%
van de bromfietsen sneller rijdt dan 50 km/h en 20% van de snorfietsen sneller rijdt dan 40 km/h. Dit laatste
onderzoek lijkt een beter beeld te geven van de mate van opvoeren van brom- en snorfietsen. In de berekeningen
wordt ervan uitgegaan dat 25% is opgevoerd.
Opvoeren kan volgens TNO bij tweetakt bromfietsen leiden tot tweemaal zo hoge CO-emissies en zelfs
viermaal zo hoge VOS-emissies. Stel dat 25% van de brom- en snorfietsen is opgevoerd, dan zal het volledig
uitbannen van de opvoerpraktijk, leiden tot een emissiereductie van 1 tot 4 kton VOS (gemiddeld 2,5). De
APK zal echter maar tot een gedeeltelijke vermindering van de opvoerpraktijk leiden. Het blijft namelijk
immers eenvoudig mogelijk om bromfietsen tijdens de APK tijdelijk met de oorspronkelijke uitlaat uit te rusten.
Het maximale effect van de APK is daarom waarschijnlijk niet groter dan 1 kton.
In de Referentieramingen is het emissieverhogende effect van opvoeren niet verdisconteerd, zodat deze maatregel
niet leidt tot een verlaging van het NEC-totaal.
Introductiejaar
-
Haalbaarheid
-
Interactie / overlap
-
Literatuurverwijzingen
Brink, R.M.M. van den, A. Hoen, et al. (2004). Optiedocument Verkeersemissies; effecten van maatregelen op
verzuring en klimaatverandering. Bilthoven, Milieu- en Natuurplanbureau RIVM.
TNO-ATE, bijdragen aan Optiedocument (Dijkhuizen et al, 2003).
Auteurs
Hoen, A. (MNP)
Last edited: