verplichte apk????

APK voor 2wielers invoeren?


  • Total voters
    83

FRANQ

SENIOR USER
hoi,

in het nieuws gaat het over APK voor 2wielers.

hoe denken wij hierover? (pol)

verder is dit topic bedoeld voor verzamelen van info.

groetjes



Invoering APK voor snor- en bromfietsen (V5.2)
Korte omschrijving
Door invoering van een APK voor brom- en snorfietsen wordt het opvoeren van brom- en snorfietsen deels tegengegaan.
Het opvoeren van snor- en bromfietsen wordt niet in de Referentieramingen meegenomen.
Deze optie is identiek aan optie V5.2 uit het Optiedocument Verkeersemissies.
Overige effecten (kwalitatief)
Er is waarschijnlijk een positief effect op de geluidemissies door bromfietsen. Dit effect is echter zeer moeilijk te
kwantificeren.
Haalbaarheid (kwalitatief)
Instrumentering
Een jaarlijkse APK-keuring is organisatorisch mogelijk. Er zijn wel extra handhavingsinspanningen nodig bij
de overheid.
Samenhang met bestaand beleid
-
Maatschappelijk draagvlak
-
Draagvlak bij doelgroep
-
Barrières/randvoorwaarden
-
Transitie-aspecten (kwalitatief)
Ontwikkelingspotentieel
3. Het lange-termijn ontwikkelingspotentieel van deze optie is klein.
Robuustheid
2. De robuustheid van deze optie wordt als middelmatig beoordeeld.
Rijpheid techniek
3. Deze optie is in grote mate uitontwikkeld.
Innovatieve werking
3. Van de optie gaat weinig innovatieve werking uit.
Onzekerheden
Kort
De mate van opvoeren is niet goed bekend. Het effect van opvoeren op emissies is gebaseerd op metingen
aan twee bromfietsen, en daarmee onzeker.
Uitgebreid
-
Interactie/overlap met andere opties
-
Beschrijving intensiteiten en varianten
-
Marktomvang optie
Toelichting
-
2010 2020
Referentieraming
Intensiteit / Variant 1
Intensiteit / Variant 2
Intensiteit / Variant 3
Intensiteit / Variant 4
Toelichting effecten energiegebruik
Invoering APK voor snor- en bromfietsen (V5.2)
Toelichting opbouw kosten
De kosten van invoeren van een APK zijn niet bekend.
Overig (toelichting)
Nadere beschrijving
Uit onderzoek door de SWOV blijkt dat tijdens selecte politiecontroles in Amsterdam nagenoeg 80% van de
gecontroleerde snorfietsen en 40% van de gecontroleerde bromfietsen teveel vermogen had. De steekproef
door de politie is niet aselect en daarmee niet representatief. Een studie onder polishouders van leert dat 25%
van de bromfietsen sneller rijdt dan 50 km/h en 20% van de snorfietsen sneller rijdt dan 40 km/h. Dit laatste
onderzoek lijkt een beter beeld te geven van de mate van opvoeren van brom- en snorfietsen. In de berekeningen
wordt ervan uitgegaan dat 25% is opgevoerd.
Opvoeren kan volgens TNO bij tweetakt bromfietsen leiden tot tweemaal zo hoge CO-emissies en zelfs
viermaal zo hoge VOS-emissies. Stel dat 25% van de brom- en snorfietsen is opgevoerd, dan zal het volledig
uitbannen van de opvoerpraktijk, leiden tot een emissiereductie van 1 tot 4 kton VOS (gemiddeld 2,5). De
APK zal echter maar tot een gedeeltelijke vermindering van de opvoerpraktijk leiden. Het blijft namelijk
immers eenvoudig mogelijk om bromfietsen tijdens de APK tijdelijk met de oorspronkelijke uitlaat uit te rusten.
Het maximale effect van de APK is daarom waarschijnlijk niet groter dan 1 kton.
In de Referentieramingen is het emissieverhogende effect van opvoeren niet verdisconteerd, zodat deze maatregel
niet leidt tot een verlaging van het NEC-totaal.
Introductiejaar
-
Haalbaarheid
-
Interactie / overlap
-
Literatuurverwijzingen
Brink, R.M.M. van den, A. Hoen, et al. (2004). Optiedocument Verkeersemissies; effecten van maatregelen op
verzuring en klimaatverandering. Bilthoven, Milieu- en Natuurplanbureau RIVM.
TNO-ATE, bijdragen aan Optiedocument (Dijkhuizen et al, 2003).
Auteurs
Hoen, A. (MNP)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Opzich ben ik het er wel mee eens, maar het was te verwachten dat dit zou gaan gebeuren. Met de invoer van die kentekens heb ik een mail gestuurt naar de RDW met de vraag of er wegenbelasting en apk voor bromfietsen zou komen, en dit zou niet gebeuren. Nou, me aars, we zijn nu bijna een jaar verder, en ze beginnen er nu al over te zagen...
 
dit was dus wel te verwachten ja.
ze moeten maar steeds meer geld hebben.
nu de auto al compleet word leeg gemolken en ze nog steeds niet genoeg hebben pakken ze de scooters.
dat ze die motor rijders eerst maar eens aanpakken.
rijden veels te hard en maken een tering herrie.
 
dat ze die motor rijders eerst maar eens aanpakken.
rijden veels te hard en maken een tering herrie.

Die klote 2 takt brommers maken vaker meer tering herrie dan een motor, en wtf heeft te hard rijden te maken met APK?

Motorrijders zijn 9 van de 10x liefhebbers en onderhouden hun motoren goed. Bij scooters/brommers is dat zowat andersom.
 
Ik vind het echt onzin, zoals ik ook aangegeven heb... Mijn scooter is opgevoerd, rijd ong. 60, maar trekt gewoon lekker weg en kan gewoon wat meer meekomen met het verkeer. Ergens vindt ik het nog gevaarlijker om met 45 km/h op een 60 km weg te gaan rijden, als iedereen je in gaat halen omdat je niet snel genoeg rijd. Als ze het invoeren, verhoog dat de max. constructiesnelheid ofzo (ben ik van die boetes af ;) )
 
Jha goed idee ik haat die hard rijdende scooters :p


Neej grapje.... Ik vind het onodig omdat ik voor een maximum snelheid op de weg ben... Net als bij auto's... Je kan wel harder maar het mag niet...
 
dat ze die motor rijders eerst maar eens aanpakken.
rijden veels te hard en maken een tering herrie.

Nou David, ik moet zeggen dat ik met speedy eens ben. Er rijden ontzettend veel motorrijders rond die met zo'n HArley achtig ding over de weg scheren alsof ze de man zijn. En serieus 80% heeft geboord in zijn uitlaat, voor net dat kicks geluidje ( lees: herrie ) eruit te laten komen. Daarbij wordt toch verwacht van deze oudere rijders wat volwassener zijn dan de jeugdige(re) scooterrijders.
 
dit is onzin,zodra die keuring er is en je hebt een opgevoerde scooter,zet je alle standaard dinge terug voor de keuring en daarna zet je alles dr onder,dus ze zeggen dat ze het opvoeren tegen willen houden,heeft dat toch geen nut.


Maar opzich heeft het ook weer een voordeel,je weet wel wat er gelijk mis is met je scooter,maar ja zoals DARTMASTER al zei,degene die om ze scooter geeft onderhoud hem wel 8P
 
Ben voor, mits er gewoon wordt gekeken naar de veiligheid, maar in de praktijk zal als het er komt, meteen een vermogens test.

Het liefst zie ik dan meer bevoegdheid bij de politie, dat ze als ze een "wrak" zien staan, dat ze het gewoon van de weg af mogen halen.
 
Apk voor scooter betekent voor mij me scooters de deur uit. Pak dan de fiets wel weer. Alleen vraag ik me wel af wat er nu gebeurd met al die mensen die met cross stuurtjes rijden misschien wel een achter stuk van het frame afgezaagd hebben? Zijn dan de digitale meters nog wel in orde etc etc etc.

Mvg
 
Remmen, banden, balhoofd lagers, etc, vind ik wel goede zaak. Maar om dan ook nog weer eens op snelheid te gaan letten vind ik dan net te ver gaan. Dat vind ik echt een slag te ver gaan. Maar dat is mijn mening dan weer.

Maar ja, zoals je sommige scooter ziend rondrijden gaat wel erg ver! Dus aan de ene kant wel goed. Ik zou er mee in stemmen zolang er maar niet op snelheid word gelet!
 
vraag mij toch weer af waarom aleen de scooters?
waarom niet ook de motors er bij trekken.
er zijn goede en slechte motorrijders bij.
en die slechte rijden als gekke,.
ruim 110 rijden waar 50 mag b.v.
over asociaal rijgedrag maar te zwijgen.
(snijden en overal tussen door slingeren)
zou gelijk motor moeten inleveren en nooit meer eentje mogen rijden.
grote onzin van die apk.
is gewoon weer om ons te pesten en geld uit onze zakken te kloppen.
en anders niks.
ben het er ook mee eens dat opvoeren van de scooter er niet mee word tegen gegaan.
is net als apk voor auto.
dat is ook een moment opname.
pure geld en tijd verknoeierij weer.
 
mooi dan.
gaan er flink wat gekke hun motor en misschien rijbewijs verliezen.
maar voor scooters is het belachelijk.


wat is het volgende?
wegenbelasting gaan betalen voor je scoortje?
 
Nou, dat betekend dus het einde voor mijn pa's motor.. Dat ding is zo brak dat je er enkel tegenaan hoeft te blazen en de roestsplinters vliegen je al om de oren...

En of mijn scooter er doorheen gaat komen? Geen idee... Hij heeft momenteel wat achterstallig onderhoud (laatste onderhoudsbeurt was op 1000 kilometer, in 1996... :) KMstand is nu 3500)
 
mooi dan.
gaan er flink wat gekke hun motor en misschien rijbewijs verliezen.
maar voor scooters is het belachelijk.


wat is het volgende?
wegenbelasting gaan betalen voor je scoortje?

motoren worden er ook bij betrokken (gemotoriseerde tweewielers)

wegenbelasting zal er nog niet aan komen denk ik.

maar een apk lijkt mij nog geen verkeerd idee, maar dan echt controleren op de technische staat. evt mogenlijkheid met grote beurt etc.

controleren op snelheid enz. zou niet mogen gebeuren.
maar dat zou ook al een stuk moeilijker worden, hoeveel zaken zouden een rollenbank willen aanschaffen voor apk?

voordat je die investering er eenmaal uit hebt ben je 10 jaar verder.


mvg
 
vraag mij toch weer af waarom aleen de scooters?
waarom niet ook de motors er bij trekken.
er zijn goede en slechte motorrijders bij.
en die slechte rijden als gekke,.
ruim 110 rijden waar 50 mag b.v.
over asociaal rijgedrag maar te zwijgen.
(snijden en overal tussen door slingeren)

Je hebt ook slechte en goede scooterrijders. Kzie vaak genoeg mafkezen met 70 door de stad vliegen @ hun opgevoerde brommertjes.

Verder gaat de apk niet over het rijgedrag maar over de staat van het ding ;)
 
ja het gaat helaas nietover rijgedrag.
maar misschien dat er zo minder gekke komen.
en ja ik zie ze ook vaak overal rond scheuren zonder ook maar met iemand rekening te houden.
het word vanaf komend jaar een zeer slechte tijd voor de scooter rijders die wel snel maar normaal rijden.
als deze regering het door drukt denk ik dat veel scooters in de verkoop gaan.
 
Back
Top