Tomos start niet

Teuncrena

New Member
Ik heb een tomos met een A35 blok uit 2005. Tomos lekt al een tijdje benzine, toen ik hem uit de schuur haalde starte hij in een keer maar viel na 5 seconde uit en is vervolgens niet meer aan gegaan. Aantal dagen ervoor kwam er witte rook onder de cilinderkop vandaan. Tomos is standaard met een brom kop. Ik weet niet veel van brommers dus iemand hulp kan ik goed gebruiken. Ik heb een nieuwe bougie in de bougie dop gedaan en die vonkt goed.
 
Advertisement - register to remove this

Tomos lekt al een tijdje benzine
Waar lekt hij?
Vlotter en vlotternaald in orde?

Aantal dagen ervoor kwam er witte rook onder de cilinderkop vandaan.
Witte rook is vaak ook een indicatie van een veel te rijk brandstofmengsel.
Is de sproeier ooit vervangen voor een grotere?
Luchtfilter schoon?
Ook weer, vlotter en vlotternaald in orde?
Lekt de uitlaat aan de cilinder?
Is de cilinderkop goed overkruis aangetrokken?

Ik ken deze brommer eigenlijk niet goed, zit er een decompressieklep boven op de cilinderkop om de brommer uit te zetten, en zo ja, lekt deze niet?
 
Waar lekt hij?
Vlotter en vlotternaald in orde?


Witte rook is vaak ook een indicatie van een veel te rijk brandstofmengsel.
Is de sproeier ooit vervangen voor een grotere?
Luchtfilter schoon?
Ook weer, vlotter en vlotternaald in orde?
Lekt de uitlaat aan de cilinder?
Is de cilinderkop goed overkruis aangetrokken?

Ik ken deze brommer eigenlijk niet goed, zit er een decompressieklep boven op de cilinderkop om de brommer uit te zetten, en zo ja, lekt deze niet?
Ik heb het idee dat de benzine lekt vanuit de benzine kraan ik weet dit niet zeker. Zoals gezegd heb ik weinig ervaring, ik heb net de bougie vervangen met nieuwe bougie deed hij het ook niet. Bougie was ietsjes aan de zwarte kant maar niet nat.Ik heb de brommer pas 2 maanden dus ik weet niet wat er exact mee gebeurt is. Hij heeft geen decompressieklep.
Wat kan ik het beste gaan onderzoeken, wat ik makkelijk zelf kan doen.image.jpg
 
Wat je nodig hebt voor een lopende motor.

Compressie
Lucht
Brandstof
Vonk

Hoogst waarschijnlijk lekt je Koppakking, dus valse lucht/compressie verlies.

Ik zou als ik jou was een cilinder pakking setje kopen.

Als je dan toch de kop pakking gaat vervangen ⬇️

Cilinderkop en cilinder demonteren, (simpel klusje bij een tomos.
Als je er niet uit komt kan je hier je vraag stellen of youtube.)

Cilinder en zuiger inspecteren op krassen, dan hebt je compressie verlies.

Als dat goed is nieuwe pakking set monteren en alles dicht bouwen.

Hopen dat hij start en anders moet je verder gaan zoeken bij je Brandstof en lucht.
 
Wat je nodig hebt voor een lopende motor.

Compressie
Lucht
Brandstof
Vonk

Hoogst waarschijnlijk lekt je Koppakking, dus valse lucht/compressie verlies.

Ik zou als ik jou was een cilinder pakking setje kopen.

Als je dan toch de kop pakking gaat vervangen ⬇️

Cilinderkop en cilinder demonteren, (simpel klusje bij een tomos.
Als je er niet uit komt kan je hier je vraag stellen of youtube.)

Cilinder en zuiger inspecteren op krassen, dan hebt je compressie verlies.

Als dat goed is nieuwe pakking set monteren en alles dicht bouwen.

Hopen dat hij start en anders moet je verder gaan zoeken bij je Brandstof en lucht.
Dank, ik ga er nu een bestellen en dan ga ik ermee aan de slag.
 
Wat je nodig hebt voor een lopende motor.

Compressie
Lucht
Brandstof
Vonk

Hoogst waarschijnlijk lekt je Koppakking, dus valse lucht/compressie verlies.

Ik zou als ik jou was een cilinder pakking setje kopen.

Als je dan toch de kop pakking gaat vervangen ⬇️

Cilinderkop en cilinder demonteren, (simpel klusje bij een tomos.
Als je er niet uit komt kan je hier je vraag stellen of youtube.)

Cilinder en zuiger inspecteren op krassen, dan hebt je compressie verlies.

Als dat goed is nieuwe pakking set monteren en alles dicht bouwen.

Hopen dat hij start en anders moet je verder gaan zoeken bij je Brandstof en lucht.
Ik heb de kop er af gehaald, leek niet heel veel bijzonders aan de hand te zijn. Leek erop dat ie misschien wel wat benzine had gelekt. Kop ligt er nu af, dus wat kan ik nu het beste doen. Hierbij een foto van de cilinder, kop en pakking.063B867E-5264-4902-A7A7-B5E2D181CC66.jpegD77353DD-5B46-4010-8074-5CD0673274B7.jpeg732CC953-424D-4DD0-9CE9-938231F6C50F.jpeg
 
Wat je nu kan doen , is de cilinder eraf halen , om de voetpakking te vervangen ( dit moet sowieso om lekkage te vermijden nu je de kop hebt gedemonteerd) als je dan een zuigerveer van de zuiger afhaalt , en deze in de cilinder doet ( goed haaks , doe je meestal , met de zuiger , erin drukken , dat hij recht zit) Kan je de slotspeling van de veer meten , en zo uitsluiten dat de cilinder versleten is .
 
Aan de olieafzetting rond de trekstanggaten in de pakking op foto1, zie je toch dat de koppakking wel wat gelekt/gezweet heeft of zat de uitlaat er langere tijd niet goed op?
 
Wat je nu kan doen , is de cilinder eraf halen , om de voetpakking te vervangen ( dit moet sowieso om lekkage te vermijden nu je de kop hebt gedemonteerd) als je dan een zuigerveer van de zuiger afhaalt , en deze in de cilinder doet ( goed haaks , doe je meestal , met de zuiger , erin drukken , dat hij recht zit) Kan je de slotspeling van de veer meten , en zo uitsluiten dat de cilinder versleten is .
Zoals gezegd heb ik weinig ervaring en weet ik niet of ik zomaar de cilinder er af krijg, aangezien dat carburateur er dan ook af moet. Moet ik het hele blok er af halen dan?
Post automatically merged:

Aan de olieafzetting rond de trekstanggaten in de pakking op foto1, zie je toch dat de koppakking wel wat gelekt/gezweet heeft of zat de uitlaat er langere tijd niet goed op.
Dank, denk je dan dat dit het probleem is dat hij daardoor valse lucht had en als ik een nieuwe pakking er tussen gooi dat ie het dan weer doet. Of wat nu verder. Uitlaat heb ik neit aan gezeten, ik heb wel een Tecno bos uitlaat liggen die kan ik monteren met nieuwe pakking. Wat is het beste?
 
Back
Top