PVL rotor voorontsteking? + foto

Pronk

Pronk Racing Service
Ik heb hier een blok liggen met de PVL rotor die je op het plaatje ziet, maar dan met de zwarte cdi/bobine erbij, die je aan de rechterkant van het plaatje ziet. Mijn vraag is nu...op watvoor voorontsteking moeten deze ontstekingen?

Ik weet dat de Analoge PVL's goed staan tussen de 0,8 en de 1,1 ongeveer. De PVL's met variabele curve met het rode kastje staan goed op 5 a 6mm voorontsteking.

De ontsteking die ik hier heb brandde een gat in de zuiger op 1,1mm , hij staat nu op 1,7 en loopt gewoon goed heb ik van horen zeggen, maar ik bezit niet over een stroboscoop, dus ik zou niet weten of hij wel echt goed staat nu.

Op deze rotor vind je trouwens 2 streepjes...hij staat nu afgesteld op het rechterstreepje...

PVL-1.jpg
 
Advertisement - register to remove this

ik reed met PVL met 0,9 , die kwam bij Koopmans weg en volgens mij was dat dezelfde.

maar die heb ik weggedaan , klereding :p

maar als ie volgens jouw goed staat zou ik gewoon een paar honderd meter rijden en dan het kopje loshalen ,dan kijken of ie niet begint met detoneren oid. teminste als je geen lamp hebt , ik persoonlijk zou wel ff ergens een lamp zien te fiksen , meestal hebben ze die bij autogarages wel btw , alleen weet ik niet tot welke toerentallen die kunnen. ze zijn overigens ook nog niet zo duur volgens mij.
 
Ik ben ook in het bezit van een PVL. Als ik het goed begrijp uit Pronk z'n verhaal heb ik dezelfde. Als iemand nog nuttige informatie heeft ben ik daar wel in geintresseerd.

Verder ben ik ook benieuwd hoe de curves in deze onsteking gezet worden. Zoals bijv. de Twins curve tekoop is.
 
Even voor de duidelijkheid. Het betreft deze rotor.

[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=20440&d=1158253279[/ir]
 
Het gaat niet zozeer om de rotor (alhoewel daar ook verschillende van zijn), maar om de gebruikte CDI.

Degene die Pronk noemt is een combinatie van CDI en bobine, deze is anders als degene met een losse CDI en een losse bobine.
Ik meen ooit wat links naar handleidingen geplaatst te hebben, maar het kan ook zijn dat dat niet het geval is.
Ik kan van het weekend wel even zoeken.

Maar met de strobo controleren is sowieso het handigst, dan zit je altijd goed.
Het wil sowieso altijd wel wat afwijken.
 
maarja, dan nog kan het afwijken van de aanbevolen voorontsteking, gewoon op de bank kijken wanneer het het meeste vermogen afgeeft en dan opmeten en streepje zetten.
 
Aerox-Evo70 said:
als ie gaat detoneren krijg je minder vermogen...

plus dat ik denk dat robert wel een rotor op de bank kan afstellen ;)

Als me dat na 5 jaar nog niet lukt kan ik er beter mee stoppen :p
 
Dat is nogal afhankelijk welke curve geprogrammeerd is in die CDI.

Er is dus maar een manier over METEN !! ( :L de curve uitlezen dus )

Digitale PVL ontstekingen zijn er onbeperkt in uitvoeringen. Het grote voordeel zit hem in de onbeperkte mogelijkheden met ontstekingstijdstippen ( curves ) Daarnaast zijn er verschillende mogelijkheden met bobines voor de hoogspanning en vonkenergie.
Om een voorbeeld te geven: De ontsteking van TJT met rode cdi-bobine eenheid heeft een zeer smalle curve en is daarom minder geschikt voor de scooter. Het is zelfs zo dat mogelijk de Malossi Eprom van het laatste type zelfs beter is. Echter zijn er ook digitale ontstekingen van Bidalot die welliswaar heel wat prijziger zijn maar ook veel gunstiger zijn dan de Malossi. Deze laatste is daardoor weer niet te gebruiken op een gemiddelde schakelbromfiets.

<] Kortom voor elke motor/karakteristiek een andere ontsteking/curve.
 
Nadat de curve is uitgelezen, is deze toch naar eigen inzicht bij te stellen? Dus dan maakt het inprincipe toch niet uit welke van de PVL onstekingen je pakt als je weet welke curve voor jou het beste is.

Natuurlijk is dit eindeloos testen. Maar ik ben wel is benieuwd hoe dat er uit ziet curves uitlezen? Worden deze curves als het ware er compleet zo op gezet of is het bijv een graden lijn die je punt voor punt aanpast en dan test?
 
Aerox-Evo70 said:
als ie gaat detoneren krijg je minder vermogen...

plus dat ik denk dat robert wel een rotor op de bank kan afstellen ;)

Invloed van warmte ed te verwaarlozen?

Ik heb een PVL met cdi/bobine (analoog dus) die ik altijd op 1.6mm gezet heb.
blijkbaar moet dit 1.7 zijn dan?
 
KreVaN said:
Nadat de curve is uitgelezen, is deze toch naar eigen inzicht bij te stellen? Dus dan maakt het inprincipe toch niet uit welke van de PVL onstekingen je pakt als je weet welke curve voor jou het beste is.

Natuurlijk is dit eindeloos testen. Maar ik ben wel is benieuwd hoe dat er uit ziet curves uitlezen? Worden deze curves als het ware er compleet zo op gezet of is het bijv een graden lijn die je punt voor punt aanpast en dan test?
Curve uitlezen/programmeren via de computer kan alleen bij de programmeerbare CDI's, ook bij PVL.
Bij de normale analoge of digitale kan dit dus niet.

Je kunt wel met hulp van een strobo bij een bepaald toerental de vervroeging in graden meten en die uitzetten in een grafiek.
Is wel even werk, maar is voor ontstekingen als die van Malossi of Polini de enigste optie om zelf de gebruikte curve te bepalen.
 
Spasta said:
Invloed van warmte ed te verwaarlozen?

Ik heb een PVL met cdi/bobine (analoog dus) die ik altijd op 1.6mm gezet heb.
blijkbaar moet dit 1.7 zijn dan?

hoeft niet perse. de opgegeven waardes zijn meer een std zodat het cker weten goed gaat :) het kan best zo zijn dat ie bij jou op 1,6 beter loopt dan op bijv 1,7, het mooiste omdat te bepalen en goed te krijgen doe je doormiddel van afstellen op de bank :)
 
Back
Top