:: Mina. EVO AC powerband? e.d.

Folkert@MinaRally

Freude Am Fahren
Ok ik ga binnekort me hele scooter opnieuw afstellen en nu wil ik het toch wel eens precies weten, waar ligt nou de powerband van een Minarelli Evo AC cilinder.
Natuurlijk ligt het ook aan de rest van de setup, maar kan iemand een indicatie geven voor een setup met open 21mm carb. en als uitlaat iets in de trant van Nardo/Evo I/C16 uitlaat

Ik kan natuurlijk alles proberen van 11.000~13.000, hoger zal het wel niet liggen of lager, maar een iets nauwkeurigere indicatie zou mooi zijn.

Ik heb altijd zo rond de 12.500rpm gedraait met evoI pijp en momenteel zit ik op de 11.500 met een nardo.

Maar ik vraag me af of ik er misschien compleet naastzit.
Het probleem wil, en dat is al sinds ik met de evo setup rondtoer, dat me top toch wel aan de erg lage kant is. Ik verwacht geen wonderen van een AC evo, maar een top van 93,2 km/h (digi) (met standaard RF 14 vertanding) lijkt me toch erg laag.
Ik heb al zo'n beetje elke mogelijke afstelling geprobeerd, maar top blijft in die buurt zitten. Ik heb er een iets zwaardere vertanding van een FireFox ingedaan (RF 12) maar de top is hier zelfs LAGER mee komen te liggen. 91/92km/h digi, verder wil het gewoon niet.
Toch vreemd, hij zou met 12.000+ toch voldoende rpm moeten maken om toch minimaal 100 km/h te kunnen halen.

Ik heb al alle soorten en maten rollers erin gehad in combi met verschillende drukveren, maar weinig succes verder. Ik moet ergens een groot verlies hebben???
De vario is een Evo vario, standaard achterpulleys (momenteel carter aan het klaarmaken voor evo pulleys die ik al heb liggen) maar ook zonder die vind ik me top aarzig laag.

Ik heb wel een oude koppeling erin. Zou deze zo versleten kunnen zijn (zit nog wel materiaal aan) dat deze het koppelingshuis niet goed meeneemt en dus dat deze meer rpm draait als ook de ingaande vertandingsas (oftewel, de koppeling zou continu blijven slippen)
Echter dit lijkt me niet het geval, omdat anders me koppelingshuis wel roodgloeiend had moeten zijn, maar is niet het geval.

Dus wie-o-wie heeft enig idee, want ik weet het momenteel echt niet meer.
 
Advertisement - register to remove this

Ik had in het verleden net hetzelfde probleem, dit had ik toen opgelost door een andere vertanding (langer met rechte tanden) te monteren, wel vreemd dat dit bij jou geen effect heeft:? .
 
Maakt ie ook veel overtoeren op top?

Mischien is je V-snaar versleten of gewoon te smal ,en ik zou een std vertanding van een aerox nemen.
 
ik heb een sterk vermoeden dat ik gewoon een verkeerde snaar heb. Weet iemand de EXACTE diamter/lengte van een minarelli snaar.
Misschien per abuis een sonic snaar?

Zodra die OR pulleys erop zitten met bijbehorende snaar hoop ik dat het euvel voorbij is. Al is de evo vario even groot als speed control/standaard vario. Dus of alleen die grote achterpulleys veel invloed hebben op de top....weet zo net nog niet.
 
in principe zal de top met overrange poulies niet veranderen. iig niet door de poulies zelf. je hebt wel een langere snaar waardoor hij in je vario wat hoger kan, dat zal wel iets schelen.
verder erg raar dat ie met langere vertanding niet harder ging, maar dat zal denk ik aan de afstelling gelegen hebben?
 
Hoe is de staat van de zuiger?
en dat je een sonic snaar hebt lijkt me niet, deze is langer dan een snaar voor het lange blok.
Squize staat ook goed?
 
15-42 van polini erin.......
een std evo loopt ook niet echt snel , het beste is om de uitlaatpoort op 190 graden te zetten in samenwerking met een evo50 uitlaat en 19mm carb (liefts team ofzo). malossiVL14 membraan erin , hebo vario, hebo drukveer , polini v-snaar en hebo koppeling.
 
Folkert,

Haal je cilinder er eens af, check de zuigerspeling en slotspeling. Maak hem grondig schoon en polijst de verbrandingskamer en uitlaattunnel. Vervang de zuiger(veer) indien het nodig is. Vervang de pakkingen als je twijfelt.

Pak dan een schuifmaat en meet poort to deck ff op, kijk dan wat de timing is en zoek daar een uitlaat bij. Ik denk dat je het beste een C16 kan pakken. Stel hem met die C16 af op zo'n 12 - 13k RPM (ligt aan je timing).

Die 21mm is prima, enige wat je enorm snel meot vervangen is hetgene wat jen iet hebt en dat is een filter. Zet daar heel gauw een Twin Air filter op, meet ff de butiendiameter van je carb, trek daar wat mm's af en bestel een Twin Air in die maat.

Gooi die FireFox vertanding erin en zorg voor een RF van 11 of 12. Koop anders gewoon die van Polini die werd aangeraden.

Als je dat dan toch los hebt moet je ff checken hoe hoog je snaar in de vario komt, doe dit met de stift, je kent het wel, ik heb zon vermoeden dattie niet helemaal bovenin komt.

Nou als je carb goed staat, hij lekker toeren draait en bovenstaande zaken in orde zijn moet je wel wat harder kunnen dan 92 digi.

Anders heb ik nog wat voor je; een Evo70 AC max tuned. Mag weg voor een prikkie heb ik vernomen.
 
std uitlaat timing van een ac 50 evo zat op 178 graden , dat is 10 graden hoger dan een std minarelli (niet veel)

ik had met mijn straat (LC) scooter met 50cc evo een powerband van tussen de 11.000 en 12.900 tpm (10,1pk) die uitlaatpoort stond op 190 graden......

mijn ac zat op 188 graden en had een powerband van 10.000 tm 12.700 tpm (iets meer dan 10 pk) het ligt er net aan hoe je de cilinder bijwerkt , op koppel of op snelheid.....
 
Sorry, gaat om een evo 70cc. Zelf dremelen begin ik niet aan. En waarom per se filter erop? Slijtage?

zuiger gaat nu (ruime schatting) zo'n 2000 km mee. Na 1500 eerste zuigerveer vervangen. dus die ander gaat ook al weer ruim 500 mee.
MAar even afgezien van die hele poortiming en de afstelling zelf.
Hoe bagger ook, hij draait volgas goed (zo'n 12.500rpm) maar ook al liep ie wel kut, Die krukas geeft 12.500rpm af aan de vario, dus kwa toeren, afgezien van wel/niet perfecte uitlaat...alleen al dat aantal toeren zou voldoende moeten zijn om sneller te kunnen.
Of zeg ik nu iets heel fouts?
Ik heb niet de gereedschappen om zuigerspeling enzo te kunnen meten. Goed een versleten zuigerveer herken ik nog wel, maar slijtage zuiger zou ik niet kunnen vaststellen (Zelf)

V-snaar is btw een dayco, maat 16,5mm x 474mm, naar ik weet de goede maat.
Dus ik blijf het apart vinden.

Nogmaals, ik kan timing gaat meten, maar aan de cilinder wil ik (nog) niet gaan zitten. Het moet zo ook veel beter lopen.
Pakkingen enzo is allemaal in orde, alle montage ook.
NB Er zit NU dus een RF 12 vertanding in (Waarmee ik dus 2km/h langzamer rijd, raar maar waar, dan me RF 14 vertanding)

Voordat mensen het op slijtage gooien: ik had dit probleem al vanaf eerste montage (nieuwe cilinder/pakkingen/bougie)
Ik heb er NArdo, Evo I en Bidalot C16 op gehad en voor alles gold zelfde. Rond de 90 km/h houdt het gewoon op.
 
Heb je een andere onsteking of, rij je met std rond?
squise al gemeten?
voor evo ac moet die op .6mm staan dacht ik maar correct me if i am wrong ;)
 
Last edited:
Originally posted by AreaFanatic
Heb je een andere onsteking of, rij je met std rond?
squise al gemeten?
voor evo ac moet die op 6mm staan dacht ik maar correct me if i am wrong ;)

het heet squish...

Folkert :rolleyes: , het verhaal van langzamer rijden met een langere vertanding is wel heel bizar, misschien een idee om eens een rechte vertanding te proberen?

[edit] typo:) [/edit]
 
Originally posted by AreaFanatic
Heb je een andere onsteking of, rij je met std rond?
squise al gemeten?
voor evo ac moet die op 6mm staan dacht ik maar correct me if i am wrong ;)

een squish van 6mm? beetje errug groot denk je niet? HEt lijkt me verstandiger als je rond de 0,55 mm squish gaat zitten.
 
Ja, en dat zou kunnen komen door te hoogtoerig afstellen, of juist te laag... maarja dat is het niet gok ik. Squish zou ik lekker op 0,7 zetten, we hebben het hier over een AC.

Meet iig ff de timing op en laat t ff weten. En koop anders die Evo70AC die ik hier heb liggen :p

Verder moet je ff die truuc van de stift op de vario doen. Want die snaar kan wel de goede maat hebben, maar mss komt ie gewoon niet boven door iets anders. En kun je niet wat spul lenen van een maat ofzo? FF andere transmissie, andere dit etc.
 
Sjoerd, had je gePM'd maar je box zit vol. Leeg hem ff wat als je wilt.

Misschien wel intresse in je cilinder.

Ok hoever komt een snaar nou eigenlijk op de vario. Die stifttruuk al tijden geleden gedaan. Blijft zo'n 2mm streep staan. MOet een snaar nou deels de vario letterlijk uitlopen?

Squish staat op de volgens bijgeleverde beschrijving op .7mm bij de cilinderwand / .65 bij begin squishrand (als de 1 "x" is, is het ander automatisch "y" (X=Y-.5) )

Ow ja en het is Folkert met een F, staat nota bene in me naam.
 
Back
Top