HPI CDI <-> Warmlopers ????

peugeot nl

Well-Known Member
hmm.... na ca 300 km lekker te hebben gereden met een a/c peug. bidalot 50 tuned / jolly moto / 11000 rpm / 102 digi en een speciale HPI cdi begon ie ineens minder te lopen. Voor de zekerheid cilinder d'r af en nix vreemds te zien. Eerstvolgende rit was het nog steeds hetzelfde en bij een tussenstop om bougie te checken ineens achtelijk hoog stationair draaien en toen ik hem uit wilde zetten met contactsleutel gewoon door blijven lopen !!! bougiekabel losgetrokken en toen sloeg ie pas af.
( dus geen zelfontbranding of zo, bougie kleur okay )
Doorgereden en toen begon ie in te houden, thuis boel weer los en ja hoor, geklemd , zuiger aan stront cilinderwand beschadigd.
For time being even een andere cilinder erop gezet, sproeier iets ruimer voor de zekerheid , rustig warm gedraaid en na nog geen 1000 meter............bingo weer een cilinder/zuiger aan stront maar nog erger als de eerste keer......... ziet eruit of ie bloedheet is geweest maar na 1000 meter lijkt me dat wat sterk. Alles lekker vettig in blok en zuiger dus geen smeringsprobleem.
Zit me nu af te vragen of die HPI niet op hol geslagen kan zijn, iemand enig idee of ervaring hiermee ?
 
Advertisement - register to remove this

Dat zou kunnen.
Alleen die HPI had je bij je eerste warm/vastplopers ook niet, dus het lijkt erop dat het iets anders is.
Heb je de juiste bougie gebruikt. Was de carbafstelling goed?
Misschien dat je luchtfilter vies is geworden en dat hij minder lucht heeft gekregen.
Of dat hij valse lucht is gaan aanzuigen.
Het kan best veel zijn. Geef een beetje meer info.
En door dat vage gedoe met toeren heb ik het gevoel dat het iets met de lucht is.
 
Originally posted by mssh
Dat zou kunnen.
Alleen die HPI had je bij je eerste warm/vastplopers ook niet, dus het lijkt erop dat het iets anders is.
Heb je de juiste bougie gebruikt. Was de carbafstelling goed?
Misschien dat je luchtfilter vies is geworden en dat hij minder lucht heeft gekregen.
Of dat hij valse lucht is gaan aanzuigen.
Het kan best veel zijn. Geef een beetje meer info.
En door dat vage gedoe met toeren heb ik het gevoel dat het iets met de lucht is.

HPI zat er vanaf begin al op, bougie NGK ...... 10 ( exacte code weet ik zo niet ) en altijd mooie lichtbruine kleur, ook na vastlopers.....Met minder lucht kan ie in ieder geval niet te heet geworden zijn maar het luchtfilter is okay. Wat bedoel je met "het vage gedoe met de toeren" ..... 11.000 is al redelijk veel voor een peugeot.
 
Wat is het voor sf, AC of LC? Als je lc hebt kun je ook je waterpomp controleren of die nog wel werkt...dit zou de extra toeren kunnen verklaren omdat die dan minder weerstand heeft, plus dat die abnormaal warm word door geen koeling....

Maar dan dat electra, als die niet uitgaat wanneer je je contact sluitel omdraait.....het zou dus ook de ontsteking kunnen zijn, heb je je originele cdi ook nog? Probeer deze anders eens...
 
Originally posted by MaRossi
Wat is het voor sf, AC of LC? Als je lc hebt kun je ook je waterpomp controleren of die nog wel werkt...dit zou de extra toeren kunnen verklaren omdat die dan minder weerstand heeft, plus dat die abnormaal warm word door geen koeling....

Maar dan dat electra, als die niet uitgaat wanneer je je contact sluitel omdraait.....het zou dus ook de ontsteking kunnen zijn, heb je je originele cdi ook nog? Probeer deze anders eens...

Het is een AC , originele cdi heb ik er uiteraard nog wel bij maar voordat ik dat kan proberen moet ik eerst die cilinder weer een beetje oplappen want die heeft nogal wat slijtsporen ineens. Gelukkig geen krassen maar de zuiger is wel helemaal aan barrels. Zuigerveren aan uitlaatkant dwars doormidden etc etc
 
Back
Top