Hoe zit het nou met uitlaatpoort?

Scooterband

Well-Known Member
Hoe zit het nou met je uitlaatpoort. Voor zo veel mogelijk kracht onderin (lage toeren) moet je uitlaatpoort zo vlak en breed (als) mogelijk zijn toch. En voor zoveel mogelijk kracht bovenin (hoge toeren) moet je uitlaatpoort aan de bovenkant zo vlak en breed (als) mogelijk zijn toch? Het beste zou zijn (maar dat kan niet) als je uitlaatpoort helemaal vierkant zou zijn of niet.
Wie legt het even goed uit?

Mzl
 
Advertisement - register to remove this

Breder = meer koppel
hoger = topvermogen hoger in toeren

Hij moet niet vierkant zijn want dan ontsnapt er teveel mengsel ofzo, daarom loopt ie in een soort driehoeks vorm.

Beetje vaag maar ik ga niet meer typen want ik ben lui :p
 
Je moet je uitlaatpoort nooit breder maken dan 70 % van diameter van je cilinder, want anders heeft je zuigerveer te weinig glijvlak en veert ie je uitlaatpoort en dat is niet fijn... Dat is het mooie van een evo, want daar zit in het midden nog een stukje dat dat tegenhoudt, zodat je uitlaatpoort extra breed kan worden gemaakt.
 
Originally posted by sfx
Je moet je uitlaatpoort nooit breder maken dan 70 % van diameter van je cilinder, want anders heeft je zuigerveer te weinig glijvlak en veert ie je uitlaatpoort en dat is niet fijn... Dat is het mooie van een evo, want daar zit in het midden nog een stukje dat dat tegenhoudt, zodat je uitlaatpoort extra breed kan worden gemaakt.

en airsal en MHR 70cc dingen en Manston en uhm nog veeeeeeeeel meer
 
Maar het gaat dus over poortoppervlakte, het maakt dus niks uit of je hem apart boven of onder breder maakt. Wat me wel opviel was dat de std cil van een neo´s veel kracht heeft en dat die uitlaatpoort van onder helemaal vlak is en van boven een beetje in een punt loopt. Hoe kan je poort er nou het best uitzien. Ik dacht haast vierkant maar dan wel met rondingen tegen het happen.

Mzl
 
hoe kom je daar nu weer bii? Je moet breedte hebben op een bepaalde "hoogte" of "hoogtes" en je moet pooertoppervlakte dan juist meer zien als een beperkende factor. Waarom denk je dat uitlaatpoorten met spijl er als een driehoek uit zien??

En waar dnek je dat je het meeste breedte wil hebben/waar dient die poort nu eigenlijk voor?

Originally posted by Scooterband
Maar het gaat dus over poortoppervlakte, het maakt dus niks uit of je hem apart boven of onder breder maakt. Wat me wel opviel was dat de std cil van een neo´s veel kracht heeft en dat die uitlaatpoort van onder helemaal vlak is en van boven een beetje in een punt loopt. Hoe kan je poort er nou het best uitzien. Ik dacht haast vierkant maar dan wel met rondingen tegen het happen.

Mzl
 
Ik vind het nogal een gewaagde uitspraak om te zeggen dat een spijl altijd beter is dan fluitpoorten.. Sterker nog ik dnek dat je dan uit je nek lult.

Originally posted by Sjoerdyo

Maar fluitpoortjes hebben dus een beetje dezelfde functie, alleen wat midner beukend...
 
Of die 70% een geopde aanname is hangt ook van poortVORM en blow down period af.

Originally posted by sfx
Je moet je uitlaatpoort nooit breder maken dan 70 % van diameter van je cilinder, want anders heeft je zuigerveer te weinig glijvlak en veert ie je uitlaatpoort en dat is niet fijn... Dat is het mooie van een evo, want daar zit in het midden nog een stukje dat dat tegenhoudt, zodat je uitlaatpoort extra breed kan worden gemaakt.
 
hoe kom je daar nu weer bii? Je moet breedte hebben op een bepaalde "hoogte" of "hoogtes" en je moet pooertoppervlakte dan juist meer zien als een beperkende factor. Waarom denk je dat uitlaatpoorten met spijl er als een driehoek uit zien??

Dus het ligt aan de specificaties van de cilinder hoe de uitlaatpoort er het beste uit kan zien. Wat voor vorm kan een DR uitlaatpoort bijv. het beste hebben. En waarom is ie bij bijv. een evo driehoekig en bij andere cilinders ovaal. Ik heb er niet zoveel verstand van maar wil het wel graag leren.

Mzl
 
Originally posted by sfx
Je moet je uitlaatpoort nooit breder maken dan 70 % van diameter van je cilinder, want anders heeft je zuigerveer te weinig glijvlak en veert ie je uitlaatpoort en dat is niet fijn... Dat is het mooie van een evo, want daar zit in het midden nog een stukje dat dat tegenhoudt, zodat je uitlaatpoort extra breed kan worden gemaakt.

Lulkoek. Daarvoor zijn de vlinderpoorten uigevonden!
 
Mijn uitlaat poort is >35mm en de boring 46,3..
Het is 1 grote, ovale poort die de maximale breedte boven het midden van de poort heeft.
Hij pas geboord en dus geen bevels!

5667.jpg
 
Last edited:
Die ene lijn is trouwens de cilinderrand boven, en dat lijntje er vlakonder is de stootrand (ivm timing..)..

Als m'n slag 4cm is en de uitlaat poort 2cm of hoger, en deze volledig opent mag je toch zeggen dat je een uitlaat timing hebt van 180 graden of meer?
 
Originally posted by Honda NSR-II
Die ene lijn is trouwens de cilinderrand boven, en dat lijntje er vlakonder is de stootrand (ivm timing..)..

Als m'n slag 4cm is en de uitlaat poort 2cm of hoger, en deze volledig opent mag je toch zeggen dat je een uitlaat timing hebt van 180 graden of meer?

Onzin... Ik heb dus geen zin om dit verder toe te lichten dus zal ik het snel proberen :)

Vanaf o.d.p. gaat het aantal graden/mm's eerst afbouwen tot 90gr. Dan weer opbouwen tot 180gr.

Think about it...
 
Back
Top