Testbanken, hoe zit het mou echt?

Originally posted by Daanje


Verzwaard worden???
Ooit gehoord van de minimum gewicht eisen.
Std klasse --> scooter 70kg
Top --> scooters luchtkoelers 67kg
waterkoelers 70 kg

rijder + scooter luchtkoelers 142kg
waterkoelers 145kg

Zipje met racesetup weegt ongeveer 67kg, met een kleine rijder als Broer kom je dan echt niet aan je minimum gewicht.
 
Originally posted by mhr#27

Ooit gehoord van de minimum gewicht eisen.
Std klasse --> scooter 70kg
Top --> scooters luchtkoelers 67kg
waterkoelers 70 kg

rijder + scooter luchtkoelers 142kg
waterkoelers 145kg

Zipje met racesetup weegt ongeveer 67kg, met een kleine rijder als Broer kom je dan echt niet aan je minimum gewicht.

Ja, ik heb het gelezen in regelementen, maar ik dacht dat de Zip zwaar genoeg was, mar schijnbaar niet dus...
 
Originally posted by zjonnie
waarom zou je als je 21 pk hebt en je geeft gas uit de bocht vliegen??

:|

Stel, jij hebt vet brute scooter met heel veel vermogen, 21pk zoals jij zegt.
Je komt net een bocht uit en geeft meteen weer een flinke dot gas. Je bent nog maar net bocht uit trouwens, dus zit nog half erin. Wat gebeurt er dan? Juist jah, je scooter schiet de lucht in...
 
Originally posted by zjonnie
waarom zou je als je 21 pk hebt en je geeft gas uit de bocht vliegen??

Omdat je met 21 pk bijna net zoveel pk hebt als een malossi fabrieks met 70 cc die bij 80 km/h in één keer volgas nog otowielie maakt.
Daarom !! :)
 
Originally posted by sprinter
ik weet nog 2 redenen:
1 zo'n bank moet regelmatig opnieuw worden geijkt, want na een aantal uren gaan de lagers waarop de rol draait verslijten en dus meer vermogen opnemen.

2 veel is afhankelijk van het bereik van zo een bank. Een bank tot 100 pk zal bij een meting van 15pk een grotere afwijking hebben dan een bank tot 30pk bij dezelfde meting.
Het is dus beter op een bank te meten waar je meting het dichtst bij het maximum bereik ligt, dan is de afwijking kleiner.

Ik betwijfel of je hier wel gelijk in hebt, tenminste als je het over een massa-traagheidsbank hebt.
1) Rolweerstand van de lagers (als ze niet naar de filisteinen zijn) slechts een paar (hooguit2) procent kost.
2) met een zware bank kun je ook kleine vermogens meten, maar je zult meer moeite hebben om de rol op gang te brengen. Je krijgt dan een "hakkeligere" grafiek omdat je minder meetpunten hebt. Het uiteindelijke vermogen moet toch hetzelfde zijn!
Je kan immers op een lichte bank niet ineens meer vermogen hebben dan op een zware!

Ps: de banken waar ik het over heb kunnen vermogens goed meten in een berijk van ongeveer 2 tot 200Pk, dit is wél weer afhankelijk van de snelheid waarmee je een bepaalt vermogen meet. ( bijv 150 Pk bij 250Km/h is OK, maar 150 Pk bij 50Km/h geeft weer een hakkelige grafiek, is dus minder mooi!)
 
PS: Jouw verhaal klopt weer wel voor de rollenbanken die de politie gebruikt!

Maar dit zijn dus géén massatragheids banken, dit zijn speelgoed-artikelen en horen daarom ook bij bart smit in het rek te liggen!
 
Originally posted by Daanje


:|

Stel, jij hebt vet brute scooter met heel veel vermogen, 21pk zoals jij zegt.
Je komt net een bocht uit en geeft meteen weer een flinke dot gas. Je bent nog maar net bocht uit trouwens, dus zit nog half erin. Wat gebeurt er dan? Juist jah, je scooter schiet de lucht in...

Ja het is gewoon lastig te doseren.
Rennen of stilstaan zeg maar..
 
Op een Zip met 21pk is het vermogen natuurlijk extreem piekerig. Tel het gewicht erbij op en concludeer dat zo'n ding bijna niet te besturen is op het circuit, tenzij je ECHT kan rijden.
 
Back
Top