Carter tuning

Status
Not open for further replies.
Hmzz wel gaaf jah:)

maarre...t lijkt erop dat de flow beperkt word door t cilinderhemd...kun je het cilinderhemd dan ook aanpassen of mag dat niet?
 
Als je naar de andere reply's kijkt dan zie je al dat Joel graag volume achter de spoelers ziet, en wat ik bedoel is dat dat in bepaalde gevallen extra belangrijk is. Door op die plek op te vullen wordt het dus juist minder...

Originally posted by JohanS
ik welke gevallen niet als ik vragen mag??
 
Originally posted by Ufo
Als je naar de andere reply's kijkt dan zie je al dat Joel graag volume achter de spoelers ziet, en wat ik bedoel is dat dat in bepaalde gevallen extra belangrijk is. Door op die plek op te vullen wordt het dus juist minder...

ja dat begrijpik, maar jij heb het over sommige gevallen.... bij welke gevallen wil je dan geen volume achter spoelers?
 
Wanneer carterdruk belangrijker is. Maar nogmaals: Ik haal carterdruk liever ergnes anders vandaan dan net achter de spoelers.
 
CARTER~1.jpg

CARTER~4.jpg


ik vond dit ook nog ergens op het forum, dit is alleen een heel ander blokje en plaatsing van het membraan.
Maar ze hebben zo te zien krukas gedeelte afgedicht. weet iemand hier meer over ziet er iig wel interessant uit :)
 
Heb ik ook een opmerking...


Je kan pruisisch blauw gebruiken voor een nette en nauwkeurige afdruk van je spoelers. Dat spuit je op de spoelers van je cilinder en dan schuif je je cilinder op het carter en laat het een afdruk van je spoelers achter.

Voor de rest mooie How-to. Misschien iemand die hem voor piaggio maakt ?
 
Originally posted by Running_Sp


ik vond dit ook nog ergens op het forum, dit is alleen een heel ander blokje en plaatsing van het membraan.
Maar ze hebben zo te zien krukas gedeelte afgedicht. weet iemand hier meer over ziet er iig wel interessant uit :)

Is een Peugeot carter, en het afschermen van de ruimte rond de krukas is precies voor het effect wat Ivo en ik hier al meerdere malen hebben geroepen, namelijk: het mengsel dicht achter de spoelpoorten houden...

Ziet er leuk uit trouwens, had een dergelijke operatie nog niet gezien op een scooterblok...
 
Bij ons in de werkplaats zijn voorbeelden van hoe dit kan op 2 tact racers. Bob van der Zijden paste dit al toe in de jaren 60 in de 125cc GP. Mischien interessant voor scooters idd. Het past iig in het straatje waarin Jo"el en ik denken.
 
moet je dat gat nou wel of niet opvullen achter je spoelpoorten.. en het lijkt me ook slim om ff je cilinder met stempel inkt op je cilinder te drukken zie je dat ook gelijk precies... maja voor de rest nice.. komt er ook nog zo iets over cilinders (evo70)tunen ofzo...owja ik had ook nog gehoord dat je ook je spoelpoorten van je cilinder iets groter kan maken en dan ook je carter er op afstemmen.. ik weet niet of dat nut heeft?
 
nou ik denk niet dat ze een how/to gaan maken over het tunen van cilinders, want dan zijn de mensen zoals IS-tuning,FKT-tuning en 3BR (en de anderen die ik nu ff niet noem), toch heel wat minder rijk.En een cilinder tunen is toch heel wat minder makkelijk als een carter aanpassen op een cilinder(om het ff een simpele benaming te geven).
 
Last edited:
Die schuine helling die met defcon is gemaakt is naar mijn idee juist slecht voor de flow. Aangezien er mengsel van onderuit de zuiger de spoelkanalen ingaat en dus 'dood slaat' op die platte helling, je kan er dus beter een bolling in houden. Als het bedoelt is om carterdruk te winnen kan je dat beter gaan creeeren onder/bij het membraan.

Ohja, hier nog een pics van carter met oliekanaaltje aan cilinderkant.

oliekanaaltje.jpg

carter%20klein.jpg
 
Dat ziet er mooi uit, bij het carter van mijn cross motor is het ook zo al gemaakt in de fabriek, olie kanaaltje in de spoelers en niet bij het membraam.

Waar ik nu bij het lezen van dit topic aan dacht he, mensen willen carterdruk hebben, waarom dan niet met defcon je membraam exact nabootsen, zodat er naast het membraam geen open/loze ruimte overblijft?
Wat ik dus bedoel, op bovenstaande foto zie je dat er als het ware een kubus vorm is waar het membraam invalt. Als we die nou wat meer vernauwen in het carter, zodat de membraamstopppers daar exact op rusten, dan win je volgens mij een hoop carterdruk. Op de foto is te zien dat ze dat al wel een klein beetje hebben gedaan in de fabriek maar dit mag natuurlijk wel veel beter gemaakt worden naar mijn idee. Bij peugeot is dit namelijk ook gedaan, daar is de membraam wel van de zijkant, maar daar is het membraam gelijk gelegd met het carter zelf.

Ik ga vandaag zelf ook weer aan me carters hobbyen, ik zat te denken aan het nog verder afwerken en polijsten. Ik laat nog wel weten of het polijsten nu wel of geen effect geeft.
 
Originally posted by Slome
Dat ziet er mooi uit, bij het carter van mijn cross motor is het ook zo al gemaakt in de fabriek, olie kanaaltje in de spoelers en niet bij het membraam.

Waar ik nu bij het lezen van dit topic aan dacht he, mensen willen carterdruk hebben, waarom dan niet met defcon je membraam exact nabootsen, zodat er naast het membraam geen open/loze ruimte overblijft?
Wat ik dus bedoel, op bovenstaande foto zie je dat er als het ware een kubus vorm is waar het membraam invalt. Als we die nou wat meer vernauwen in het carter, zodat de membraamstopppers daar exact op rusten, dan win je volgens mij een hoop carterdruk. Op de foto is te zien dat ze dat al wel een klein beetje hebben gedaan in de fabriek maar dit mag natuurlijk wel veel beter gemaakt worden naar mijn idee. Bij peugeot is dit namelijk ook gedaan, daar is de membraam wel van de zijkant, maar daar is het membraam gelijk gelegd met het carter zelf.


wie zegt dat dat niet gebeurt...;) volume naast het membraan is alleen maar loos
 
Originally posted by killin ark
moet het polijst worden ik heb et polijst nu

Er is al zovaak gezegd dat de binnenkant van de carters niet gepolijst moeten worden. Dit komt omdat er op het ruwe oppervlak een flinterdunne oliefilm hecht die stukken gladder is als een gepolijst oppervlak. :)
 
Polijsten? Ja zeker maar oppasen waar!
Theoretish wordt er bij ons enkel gepolijst waar het mengsel een bocht neemt. Waar het mengsel rechtdoor passeert dan net niet die wanden worden gestraald met kogeltjes om zo wat perfecte holle kratertjes te verkrijgen.
Ik weet maar van drie plaatsen waar ze de aparatuur hebben om de flow kanalen te dustflowen (meetsysteem om vertraging en versnelling van het mengsel te bestuderen), te stralen en te polijsten op de juiste mannier.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top