Carter tuning

Status
Not open for further replies.

bastenj

master stekkie
Carter Tuning By Bj-tuning

Dit topic is bedoelt voor mensen die zelf hun carter willen aanpassen voor een evo cq mhr hier zien jullie mijn werkwijze met "enkele" fototjes geillustreert.

Hierbij post ik de naar mijn gevoel volledige HOW too:

CARTER TUNING BY BJ-TUNING.

Oke eventjes een waarschuwing ik post deze how too die ik naar mijn eigen ervaring schrijf, ik ben al geruime tijd bezig met brommers en scooters en verwacht daarom ook wel dat dit er allemaal redelijk semi-prof uit ziet en ook zo zal presteren. Ik bied dus geen garantie dat je dezelfde resultaten haalt als dat je je carter zou wegbrengen naar iemand die dit voor zijn dagelijks leven doet (FKT of TWINS bijvoorbeeld) hoewel ik carter van beide bedrijven gezien heb en daarin toch geen directe verschillen kon vinden!!!!!!!

Deze foto is ter illustratie van wat al door velen werd verteld pas je carter niet aan aan je pakking maar aan je cylinder want de pakking komt niet overeen met de poorten van de cylinder!!!!!!!!!

simg1276.jpg


Hier kun je zien wat ik zelf allemaal bij de hand heb om de krukas uit het carter te demonteren.

simg1278.jpg


Een black & decker workmate erg handig voor het inklemmen van het carter om zo beide handen vrij te hebben.

simg1281.jpg


Voor het aanpassen ziet het er zo uit!!!!
Hieronder enkele fototjes van de carter helften links en rechts.

simg1283.jpg


simg1286.jpg


Hieronder zie je hoe ik te werk ga ik gebruik een bierfiltje om zo te weten hoe mijn krukas wangen in het carter liggen na de montage van de krukas. Zo kan ik er voor zorgen dat de spoelers mooi op de krukas ruimte komen en niet doodflowen op de krukas.

simg1287.jpg


simg1289.jpg


simg1290.jpg


Een heineken krukas van powerone meer power onderin en kan ook op bier lopen ;) niet serieus bedoelt maar wel lachen :p.

simg1293.jpg


simg1294.jpg


simg1296.jpg


Hier zie je het carter zonder enige aanpassingen vanaf de voorzijde gezien wat opvalt is de hoekige vorm vanbinnen van een 'flow' is niet echt sprake.

simg1297.jpg


Ik teken altijd globaal de vormen van de spoelers op het carter dan vrees ik een groot gedeelte weg (het laatste beetje doe ik steeds door de carterpennen erop te zetten cylinder erop en dan kijken waar ik nog iets verder moet gaan ik heb de ervaring dat dat het meest nauwkeurig werkt want exact aftekenen blijft heel lastig).

simg1301.jpg


Ruw weer gegeven hoe en waar ik wat moet verwijderen om tot een mooi resultaat te komen. Zoals je kunt zien heb ik de krukas wang hier al afgetekent en wat groen is daar haal ik iets weg!!!!

simg1303.jpg


simg1304.jpg


Allemaal fototjes ter illustratie van hoe en wat ik straks ga aanpassen.

simg1308.jpg


Dit zijn dingen die ik veel gebruik je heb slechts 1 hardstalen freesje nodig (ik zelf heb er dan stuk of wat maar dat is niet relevant) beste is kleine hardstalen freesje (misschien ook nog iets groter voor het grote werk) maar voor de rest gebruik ik veel schuurkopjes wat erg prettig werkt.

simg1311.jpg


Dit freesje gebruik ik dus heel veel klein en toch erg snel dus wel oppassen dat je niet door het carter heen gaat hoewel dit meestal nog wel te herstellen is met defcon.

simg1312.jpg


Hieronder volgen nu verschillende foto's die de verschillende stage's laten zien waar je door heen gaat tijdens het aanpassen.

Ik zelf pas meestal (9 van de 10x) eerst de voorzijde van het carter aan voordat ik aan de binnenkant ga komen.

simg1313.jpg


simg1316.jpg


simg1317.jpg


simg1318.jpg


simg1319.jpg


Hier ben ik al redelijk ver gevorderd en komt het eigenlijk alleen nog maar op op het schuren aan (netjes afwerken dus eigenlijk)

simg1321.jpg


simg1322.jpg


hier ziet het er allemaal erg rommelig uit (wat ook waar is haha) maar je zult zien dat het allemaal goed komt
simg1323.jpg


Hier zie je goed het verschil tussen de linkerzijde (aangepast DUHH) en rechterzijde (standaard DUHH).

simg1324.jpg


De linkerkant is hier aangepast en de rechterkant nog niet zoals je kunt zien gaat het hier vooral om het oppervlak in de breedte!!!

simg1325.jpg


Dan nu de linker carter helft (vario kant) ook hier volgen weer verschillende foto's met eigenlijk dezelfde werkwijze als de rechterkant (ontsteking).

simg1326.jpg


simg1327.jpg


simg1328.jpg


Door de cylinder op de carterpennen te plaatsen kun je goed zien waar je nog iets moet weghalen of strax iets moet opvullen met defcon.

simg1329.jpg


simg1330.jpg


simg1336.jpg


Nu zie je het resultaat na een minuutje schuren met korrel 280 waterproof oppervlak redelijk ruw (nu nog erg belangrijk vanwege de hechting van de defcon die op een ruwmateriaal vele malen beter is dan op een gladde ondergrond)

simg1337.jpg


Voorlopig afgewerkt zonder toevoeging van defcon.

simg1338.jpg


Nu met defcon (hoe je defcon moet aanbrengen ga ik niet vertellen dat staat allemaal in de handleiding beschreven) ik breng het aan met mijn duim (omdat de vorm hiervan redelijk mooi is (rond) daarna neem ik een klein beetje water en strijk het hiermee goed glad. Dan laat ik het een uurtje of 2 uitharden en schuur ik het nogmaals op met korrel 600 netals de rest van het carter.

simg1339.jpg


Hieronder een foto van hoe het eruit ziet na toevoeging van defcon maar het nog niet verder te hebben afgewerkt. Ik zal een dezer dagen nog een paar fototjes posten van hoe het binnenkort in elkaar gaat (toch nog stukken netter dan op deze fototjes.

simg1341.jpg


Het gaat hier om een Sonic LC/AC carter (een minarelli kort carter dus)

Maar wat betreft het krukas gedeelte is het bij mina allemaal hetzelfde en kun je deze richtlijnen ook aanhouden voor elk mina lang blok.

PS let goed op als jij olie smeerkanaaltjes heb bij de cylinder kant (in de spoelpoorten dus) dan moet je deze natuurlijk niet dichtsmeren!!!!!!!!!

Wat van groot belang is als jeje carter gaat aanpassen is dat je een veiligheidsbril gebruikt geloof mij als er stukjes metaal in je oog vliegen is dat echt niet prettig (en als je het niet voor jezelf doet doe het dan voor je ouders). Per dag komen er 10tallen mensen (metaal bewerkers) met dit soort gein op de eerste hulp binnen.

En mensen NEEM DE TIJD doe er gerust 3 dagen over (bij wijze van spreken) ik doe er ongeveer 3 uur over maar heb het ondertussen al keertje of 10 tot 15 gedaan voor mezelf en voor anderen. Maar de eerste keer deed ik er ook wel een uurtje of 5 over dus neem gewoon lkkr de tijd en wees pas tevreden als je ook echt tevreden bent. (Je mag er dus best een nachtje over slapen).....

Met vriendelijke groet Basten de Jonge BJ-tuning ;)
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

Leuk topic.

Maar waarvoor dient dat bierviltje in je carter? Je kan het carter best verder dan de krukwangen naar binnen frezen...

En over die oliekanaaltjes: ik heb laatst een Minarelli carter getuned zonder oliekanaaltjes aan de cilinderkant, en alleen 2 kanaaltjes bij de inlaat...
Mijn werkwijze is dan simpel: inlaatkanalen dicht, cilinderkanaaltjes zelf boren.
 
idd een leuke topic ! maar zou er wel even bij zetten hoe je bepaald wat je weg moet slijpen uit het blok. En ik snap ook echt niet van de bedoeling is van dat bier viltje
 
Bierviltje is om te bepalen of de flow door de spoelgangen van het carter niet tegen de krukaswangen doodslaan.
 
Originally posted by Xander
Bierviltje is om te bepalen of de flow door de spoelgangen van het carter niet tegen de krukaswangen doodslaan.

Ik snap wel een beetje de bedoeling, maar kan je eens tekenen wat hoe ik dat moet zien ?
 
Originally posted by Xander
Bierviltje is om te bepalen of de flow door de spoelgangen van het carter niet tegen de krukaswangen doodslaan.

Die flow kan ook naast/ onder de krukwangen geplaatst worden, als je het goed aanpakt...
Ik ga met freeswerk vaak door het carter heen, en het onstane gat weer dicht te maken met 2-componenten massa (bijv. Devcon).

Wat vaak vergeten wordt is het in het carter houden van krukas, membraan en cilinder om te zien wat er van die mooie flow overblijft als het blok in elkaar zit...
 
Originally posted by mvanwinsen5
Ik snap wel een beetje de bedoeling, maar kan je eens tekenen wat hoe ik dat moet zien ?

Dit principe:

kurkr.jpg


Waarom heb jij eigenlijk Pro-acces? :?:)
 
Originally posted by Xander
Dit principe:

Waarom heb jij eigenlijk Pro-acces? :?:)

Lezen, of kan je dat niet. Ik schreef dat ik de bedoeling wel snapte alleen wou ik dat even in een tekeningetje zien. Doe nou niet zo bijde hand met van; waarom heb jij pro acces ? Alsof jij hier de held bent die alles weet, ga weg man !
 
Leuk dat je dit wilt doen, maar een beetje begeleidende tekst zou niet verkeerd zijn... Ik wil graag weten waarom je wat doet. Tnx.
 
Originally posted by mvanwinsen5
Lezen, of kan je dat niet. Ik schreef dat ik de bedoeling wel snapte alleen wou ik dat even in een tekeningetje zien. Doe nou niet zo bijde hand met van; waarom heb jij pro acces ? Alsof jij hier de held bent die alles weet, ga weg man !

Ach gut.. Je reactie bewijst maar weer genoeg. Niet zo snel op je teentjes getrapt zijn he? :*

Mijn vraag had totaal geen betrekking tot de vraag die je hier stelde. Het viel me op toen ik in het pro-acces forum aan het browsen was. Je trekt blijkbaar nogal gauw conclusies. :?
 
Leuke how-to alleen vind ik het niet "super" afgewerkt ofzo op sommige plaatsen.. Toch wel leuk dat je het hier neer zet..

Kan je ook ff zeggen waarom je wat heb aangepast.. Welke bedoelingen zitten erachter (flow duh maar in welke richting enz)

En welke slijpschijfjes heb je in welke stage gebruikt..?

MVG Jeroen
 
Bij de Overtoom kan je t bestellen (wel via een bedrijf), pot van een halve kilo, kost iets van E60,- Zorg wel dat je Devcon F neemt en dan niet die vloeibare
 
Mocht je niet aan devcon kunnen komen, ik heb zelf 2 componenten vloeibaar metaal van bison gebruikt, wat iig overal te halen is. Hiermee heb ik een gat in me cilinder gedicht, werkt ook prima. Kleine tip mijnerzijds;)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top