hey,
ik zou graag een duidelijke uitleg krijgen over hoe je een carburator moet afstellen , op het camino forum staat dit al voor een phbg maar hier komen en pak stappen bij zien (voor mij toch) en dan andere mensen zeggen dat ik alleen de hoofdsproeier moet aan passen en relantieregelen ?
ik heb een 50 cc dus zou ik dan die enorm fijne afstelling merken ?
dit staat er op ct forum
ik zou graag een duidelijke uitleg krijgen over hoe je een carburator moet afstellen , op het camino forum staat dit al voor een phbg maar hier komen en pak stappen bij zien (voor mij toch) en dan andere mensen zeggen dat ik alleen de hoofdsproeier moet aan passen en relantieregelen ?
ik heb een 50 cc dus zou ik dan die enorm fijne afstelling merken ?
dit staat er op ct forum
Code:
[B]1.[/B] Alvorens te beginnen met het afstellen van de carburator is het van belang dat de motor loopt en op temperatuur is. Hier voor heb je een basisafstelling nodig. Draai als eerste de luchtstelschroef (22) helemaal in en vervolgens twee slagen uit. Vervolgens draai je de stationaire schroef (24) zover in dat de motor rustig loopt.
[B]2.[/B] Vanuit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het afstellen van de carburator. Het afstellen van de carburator bestaat uit drie delen, de hoofdafstelling, de fijne afstelling en de stationaire afstelling.
° Met de hoofdafstelling word de maat van de hoofdsproeier (4) bedoelt.
° Met de fijne afstelling de stand van de gasnaald (2) en luchtstelschroef (22).
° Als laatste stel je de stationaire schroef (24) af.
[B]3.[/B] De hoofdafstelling gebeurt door het verwisselen van de hoofdsproeier.
We beginnen met de hoofdafstelling, dit omdat het veranderen van de hoofdsproeier invloed op alle ander afstellingen heeft. Deze moet dus als eerst word gekozen. De hoofdsproeier regelt voornamelijk het mengsel bij volgas. Bij kwart- en halfgas zij de luchtschroef en de gasnaald belangrijker. Als eerste moet je er voor zorgen dat je motor al goed loopt. Als de motor warm is ga je een stukje rijden (2-3 km) en terwijl je volgas rijdt, zet je de motor uit . Eénmaal tot stilstand kun je terplaatse de bougie uit de cilinderkop draaien.
Aan het bougiebeeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier maat moet nemen. Bij een vettige, beroette zwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere sproeier nodig. Een witte bougie betekent een te arm mengsel. Nadat je de hoofdsproeier hebt gewisseld moet je de motor weer starten en langzaam op temperatuur laten komen. Vervolgens ga je een eindje rijden en nu moet je goed opletten of hij anders is gaan rijden. Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeierwijzigingen. Vervolgens doe je dit net zo lang totdat je bougie de goede kleur heeft. Let op, de meeste vastlopers worden veroorzaakt door een te kleine sproeier! Met een te arm mengsel wordt de motor heel snel te warm!
[B]4.[/B] Nu de hoofdafstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de fijne afstelling. We zullen als eerste beginnen met de gasnaald. Als je de gasschuif (1) uit je carburator haalt zul je zien dat de gasnaald (2) door een veerring (14) en een borgclipje (2) wordt vastgehouden. We gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaard stand zetten. Als je de gasnaald uit de gasschuif haalt, zie je dat er een 3,4 of 5 tal groeven in zitten. Door het borg clipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je de gasnaald in hoogte. Door je gasnaald hoger te zetten komen er meer venturi gaatjes vrij in de venturi-buis. Hier door krijgt de motor standaard een vetter mengsel bij dezelfde stand van de gashandel. Je kunt dus met de gasnaald beperkt de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en benzine afstellen. Je kan het beste beginnen in de middelste stand (dat is meestal standaard).
Stop nu de gasschuif (1) weer in je carburator en ga een stukje rijden. Let nu vooral op wat er gebeurt als je het gas in een keer open doet, en wat er gebeurt als je het gas langzaam dicht draait. Probeer een beetje gevoel te krijgen van wat je Camino doet als je met het gas speelt. Vervolgens zet je de gasnaald in de onderste stand (clipje in de hoogste groef), ga weer rijden. Als het goed is kun je nu duidelijk verschil merken tijdens volgas, vooral als je veel toeren maakt. Verstel nu de gasnaald helemaal naar boven (clipje in de laagste stand). Ga weer een beetje rond rijden en spelen met het gas. Probeer nog een keer met de gas naald op de positie die jij nu denkt die het beste zal zijn. Als het goed is moet de motor nu perfect lopen. Het moet in ieder geval niet zo zijn dat hij beter loopt als je van af vol gas het gas een stukje terug draait.
De gasnaald regelt het mengsel van 25% tot 75% gas. Het is dus van belang dat hij op dat gebied een goede gas reactie vertoond. Blijft de gasreactie traag of blijft hij sputteren in het middengebied. Dan kan het zijn dat je een dunnere gas-naald nodig hebt.