carburator afstellen (dell'orto)phbg

alex4421

camino slet xD
hey,

ik zou graag een duidelijke uitleg krijgen over hoe je een carburator moet afstellen , op het camino forum staat dit al voor een phbg maar hier komen en pak stappen bij zien (voor mij toch) en dan andere mensen zeggen dat ik alleen de hoofdsproeier moet aan passen en relantieregelen ?
ik heb een 50 cc dus zou ik dan die enorm fijne afstelling merken ?


dit staat er op ct forum
Code:
[B]1.[/B] Alvorens te beginnen met het afstellen van de carburator is het van belang dat de motor loopt en op temperatuur is. Hier voor heb je een basisafstelling nodig. Draai als eerste de luchtstelschroef (22) helemaal in en vervolgens twee slagen uit. Vervolgens draai je de stationaire schroef (24) zover in dat de motor rustig loopt.

[B]2.[/B] Vanuit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het afstellen van de carburator. Het afstellen van de carburator bestaat uit drie delen, de hoofdafstelling, de fijne afstelling en de stationaire afstelling. 
° Met de hoofdafstelling word de maat van de hoofdsproeier (4) bedoelt.
° Met de fijne afstelling de stand van de gasnaald (2) en luchtstelschroef (22). 
° Als laatste stel je de stationaire schroef (24) af. 

[B]3.[/B] De hoofdafstelling gebeurt door het verwisselen van de hoofdsproeier.
 
We beginnen met de hoofdafstelling, dit omdat het veranderen van de hoofdsproeier invloed op alle ander afstellingen heeft. Deze moet dus als eerst word gekozen. De hoofdsproeier regelt voornamelijk het mengsel bij volgas. Bij kwart- en halfgas zij de luchtschroef en de gasnaald belangrijker. Als eerste moet je er voor zorgen dat je motor al goed loopt. Als de motor warm is ga je een stukje rijden (2-3 km) en terwijl je volgas rijdt, zet je de motor uit . Eénmaal tot stilstand kun je terplaatse de bougie uit de cilinderkop draaien.

Aan het bougiebeeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier maat moet nemen. Bij een vettige, beroette zwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere sproeier nodig. Een witte bougie betekent een te arm mengsel. Nadat je de hoofdsproeier hebt gewisseld moet je de motor weer starten en langzaam op temperatuur laten komen. Vervolgens ga je een eindje rijden en nu moet je goed opletten of hij anders is gaan rijden. Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeierwijzigingen. Vervolgens doe je dit net zo lang totdat je bougie de goede kleur heeft. Let op, de meeste vastlopers worden veroorzaakt door een te kleine sproeier! Met een te arm mengsel wordt de motor heel snel te warm!
[B]4.[/B] Nu de hoofdafstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de fijne afstelling. We zullen als eerste beginnen met de gasnaald. Als je de gasschuif (1) uit je carburator haalt zul je zien dat de gasnaald (2) door een veerring (14) en een borgclipje (2) wordt vastgehouden. We gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaard stand zetten. Als je de gasnaald uit de gasschuif haalt, zie je dat er een 3,4 of 5 tal groeven in zitten. Door het borg clipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je de gasnaald in hoogte. Door je gasnaald hoger te zetten komen er meer venturi gaatjes vrij in de venturi-buis. Hier door krijgt de motor standaard een vetter mengsel bij dezelfde stand van de gashandel. Je kunt dus met de gasnaald beperkt de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en benzine afstellen. Je kan het beste beginnen in de middelste stand (dat is meestal standaard).

Stop nu de gasschuif (1) weer in je carburator en ga een stukje rijden. Let nu vooral op wat er gebeurt als je het gas in een keer open doet, en wat er gebeurt als je het gas langzaam dicht draait. Probeer een beetje gevoel te krijgen van wat je Camino doet als je met het gas speelt. Vervolgens zet je de gasnaald in de onderste stand (clipje in de hoogste groef), ga weer rijden. Als het goed is kun je nu duidelijk verschil merken tijdens volgas, vooral als je veel toeren maakt. Verstel nu de gasnaald helemaal naar boven (clipje in de laagste stand). Ga weer een beetje rond rijden en spelen met het gas. Probeer nog een keer met de gas naald op de positie die jij nu denkt die het beste zal zijn. Als het goed is moet de motor nu perfect lopen. Het moet in ieder geval niet zo zijn dat hij beter loopt als je van af vol gas het gas een stukje terug draait.
De gasnaald regelt het mengsel van 25% tot 75% gas. Het is dus van belang dat hij op dat gebied een goede gas reactie vertoond. Blijft de gasreactie traag of blijft hij sputteren in het middengebied. Dan kan het zijn dat je een dunnere gas-naald nodig hebt.
 
Advertisement - register to remove this

Als je gewoon een standaard 50cc hebt, hoef je imo alleen de sproeier af te stellen, luchtstelschroef op 1,5 slag uitgedraait ( dacht ik ) en de statonair sproeier gewoon zetten waarop hij goed stationair draait...
Gasnaaldstand hoef je niet aan te komen bij origineel, meestal gewoon in het midden laten staan.

Als je bijv. een hoogtoerige evo50cc hebt dan komt dit allemaal wat preciezer en kan de stand van een gasnaald en luchtstelschroef best wel eens verschil uit maken....
 
Als je gewoon een standaard 50cc hebt, hoef je imo alleen de sproeier af te stellen, luchtstelschroef op 1,5 slag uitgedraait ( dacht ik ) en de statonair sproeier gewoon zetten waarop hij goed stationair draait...
Gasnaaldstand hoef je niet aan te komen bij origineel, meestal gewoon in het midden laten staan.

Als je bijv. een hoogtoerige evo50cc hebt dan komt dit allemaal wat preciezer en kan de stand van een gasnaald en luchtstelschroef best wel eens verschil uit maken....
is een laag toerige , is eig een honda camino cil maar is getuned en haalt al wat meer toeren dan een ori en trekt veel harder maar bedankt voor de confirmatie ,de handleiding is voor 21 gemaakt(wat niet zoveel verschil is in afstellen met een 19) maar aangezien de meesten dat pas gebruiken op een hoogtoerige 70 cc ofzo ...

en in die handleiding staat er ook dat vr de goede kleur ofzo te zien dat je bij volgas je cil moet afleggen ?...
 
Last edited:
als ik men sproeiers ga halen welke neem ik dan het best , met 0,04 telkens tussen of met 0,02 want als je boegie koffie melkbruin ziet gaat een sproeier van 0,02 meer of minder toch geen zak uit doen op een 50 cc laagtoerige cilinder
er zit nu de standaard 85 in er komt een powerfilter op van malossi de e3 PHBG 32MM*1,25
er zit nu een w 9 gasnaald in dacht ik en de circlips staat op de stand 2 vanaf de scherpste kant gezien
 
Als je na de bougie kleur gaat kijken moet je er wel rekening mee houden dat de scooter wel al redelijk moet lopen, dus niet belachelijk hard verzuipt of stotterd.
Als hij dan redelijk loopt dan ga je een stukje rijden en kijk je wat voor kleur de bougie heeft.

Bij gewone 12mm / 17,5 dellorto carburateurs ( ik weet niet wat jij voor een hebt ) ga je in stapjes van 2, sproeiers verwisselen, bijv. van 86 naar 88. ( Dit kan ook zeker verschil maken )

Circlip gewoon zo laten staan, als deze nooit verandert is staat deze waarschijnlijk gewoon goed.

Ook zou ik die powerfilter er niet op zetten, op zo'n setup merk je er helemaal niks van, behalve dat het VEEL meer herrie produceert, een stuk moeilijker af te stellen is en er veel rotzooi doorheen komt.
 
nu snap ik er niet meer veel van ze , kheb dus nu nen 19 mm dell'orto erop en ik kan blijven rijden op choke als ik de choke afzet dan rijd hij slechter en is de trek ook slechter ik heb dus hem eerst laten opwarmen door 100 meters op choke te rijden en erachter heb ik 1,5 km zonder choke met volgas gereden gereden , dan heb ik dus men boegie eruit gehaald en die is dus koffie melk bruin :? :?
 
nu snap ik er niet meer veel van ze , kheb dus nu nen 19 mm dell'orto erop en ik kan blijven rijden op choke als ik de choke afzet dan rijd hij slechter en is de trek ook slechter ik heb dus hem eerst laten opwarmen door 100 meters op choke te rijden en erachter heb ik 1,5 km zonder choke met volgas gereden gereden , dan heb ik dus men boegie eruit gehaald en die is dus koffie melk bruin :? :?
Minder lucht meer nafte . Anders zou ik beginnen met luchtschroef 1,5 uit en paar km rijden dan nog wa meer uitdraaien , gaat hij slechter dan moet je je lucht schroef wat meer indraaien ! Begin met halve draai 'en daarna kan je fine tunen met kwartjes of minder!
 
Minder lucht meer nafte . Anders zou ik beginnen met luchtschroef 1,5 uit en paar km rijden dan nog wa meer uitdraaien , gaat hij slechter dan moet je je lucht schroef wat meer indraaien ! Begin met halve draai 'en daarna kan je fine tunen met kwartjes of minder!

En als alles goed draait ., lucht schroef halve draai meer uit en relantie iets minder dan kwart uit ! Doet het perfect bij mij .
Setup ( van mij )
Booster nieuw model (2004)
Doppler snelle 50
Delorto 17,5
Polini koppeling met alles ROOD ( trek, druk ) veren
Qua uiterlijk volledig standaard !
Heb liever een standaart uitziende booster die 90 rijd( de mijne ) dan een full bcd of what ever die neig opvalt en weinig of niet vooruit gaat.
Ik val niet op en rijd zeer snel ( niet overal , ik laat me booster minimum 5 min draaien voor dat ik vertrek!!!!!!!!! Belangerijk
 
Back
Top