JMscooters
Well-Known Member
Hier het gevraagde uitgebreide verslag van mijn project. Hoor net dat de uitlaat een standaard versie is en niet al aangepast. Misschien een ideetje voor de toekomst...
De plannen post ik niet allemaal, ideeen kunnen veranderen of overgenomen worden. Wat ik wel kan vertellen is dat alles aangepakt wordt. En dat de scooter max. getuned wordt voor sprints...
Een streefdatum heb ik niet. Het liefst heb ik em zo snel mogelijk af maar dat mag niet ten koste van de kwaliteit gaan. Een mooier eindresultaat is belangrijker....
De Aprilia SR "Max Biaggi" wordt voor JMscooters als promoscooter gebruikt. Het project zit nog in een beginstadium. Het is de eerste scooter die ik aanpak dus er zit veel tijd in het uitproberen van van alles en nog wat.
Hier mijn uitgebreide verslag...
22-06-2004,
We hebben een scooter gevonden waar we mee aan de slag kunnen. Het is een Aprilia SR Max Biaggi en hij komt uit de buurt. (Bedankt nog!)
Zo ziet hij er nu uit:
En we zijn gelijk aan de slag gegaan, het resultaat aan het einde van de dag:
en...
Het bierflesje is natuurlijk om de olie op te vangen
23-06-2004,
We hebben weinig tijd gehad om verder te werken aan de scooter (er moest zonodig iemand aan de slag met het inbouwen van twee subwoofers en versterkers in zijn kofferbak, ander project!).
Maar we zijn toch iets verder gekomen:
- We hebben de kabelboom netjes van het frame los gehaald
(met de labels eraan)
- De uitlaat is er onder weg (dankzij de moordenaar-tang!)
- En de vloeistof is eruit (netjes opgevangen en weg ermee)
En 23:30 is me laat genoeg, morgen weer een dag!
24-06-2004,
Weer een middag gewerkt aan de scooter, het frame is nu kaal en het blok hebben we ook maar uitelkaar gehaald. Foto's komen eraan.........
01-07-2004,
De lak zit er nog op en we hebben een paar haakjes weggeslepen. We smeren het frame nu in met verafbijt.
Dit is het resultaat na een paar keer smeren.....
Helaas valt niet alles er in 1 keer af dus hier zijn we nog wel even mee bezig.
02-07-2004,
Er is een nette vario binnengekomen, een "speed control" van polini. Het is 2e hands vario maar deze kunnen we zeker gebruiken.
en...
04-07-2004,
En we hebben ook een nette carburateur, een 19mm van Dellorto.
(Deze carb. gaan we niet meer gebruiken, Mikuni 24mm ligt klaar)
05-07-2004,
We zijn nu ook met het blok bezig. We hebben een klein stukje geschuurd:
Er moet dus en een laag af om em mooi te kunnen polijsten.
En in dit puntje zat een schroef die er niet meer uit kon...... Weg er mee dus!
....en zie het resultaat, het originele schroefje hebben we eruit geboord en dan hou je een gat over, dit wordt dichtgelast om het geheel mooi egaal te maken.
07-07-2004,
Het membraan is ook binnen, eentje van Polini:
09-07-2004,
We gaan van het frame de achterste hendels weghalen want die hebben we niet meer nodig. Het is zo makkelijker te spuiten en elk beetje gewicht van de scooter af, levert weer snelheid op. (heel klein beetje dan)
en onderaanzicht.....
tussenstap...
Aan de linkerkant is alles weggehaald en aan de andere lant zie je het begin nog zitten, deze gaat er natuurlijk ook af.
Uiteindelijke resultaat:
14-07-2004,
Er is een andere voorkap binnengekomen. Hier zijn de lichtunits dicht gemaakt. We gaan van de voorste kappen één grote kap maken, we zetten de boel eerst met schroeven in elkaar.
Nu stoppen we glasvezelplamuur tussen de randen aan de binnenkant van de kappen.
Voor:
Na:
15-07-2004,
We hebben ook de vorm van dat middenste zwarte kapje aangepast, lijkt een stuk beter.
16-07-2004,
Nu de randen zijn opgevuld gaan we de boel vlakschuren. Hierna kunnen we met glasvezelmatjes de boel aan elkaar plakken:
Door deze matjes worden de kappen stevig bijelkaar gehouden. Dit is nodig omdat we de randen aan de buitenkant gaan plamuren. Als de kappen dan niet stevig bijelkaar blijven kan de plamuur los gaan laten.
16-08-2004,
Maand later dus, maar hier een foto van de achterkap:
Zoals je ziet zijn de gaten van de spoiler dicht gemaakt en is het slot verdwenen.
Als je deze vergelijkt met de eerste foto bovenaan deze pagina, zie je ook dat de luchtinlaat is veranderd.
18-08-2004,
We zijn een stukje verder gegaan met het blok. Om een mooi geheel te krijgen, hebben we een aantal naden wegewerkt.
Voor:
na:
19-08-2004,
De randen aan de binnenkant waren een beetje geplamuurd maar worden nu extra bijgevult om een egaal geheel te krijgen. Hierdoor wordt het makkelijker om straks de glasvezelmatjes erin te leggen.
Dit is de eerste laag plamuur:
30-08-2004,
Zelfs het tankje moet er aan geloven, ik had mijn vinger opengehaald aan een scherp randje. Dus die wordt vlak gemaakt.
voor:
na:
En zo is de rest ook gedaan.
De tank zit nu in de siliconenspray:
05-09-2004,
We hebben de boel een beetje in elkaar gezet om te kijken wat er nog van het frame weg kan. De radiateur zelf zit vast op de onderste puntjes. Het vloeistofreservoir zit vast op de twee bovenste punten. Het bovenste punt zit vastgelast aan het stuk waar ook het contactslot op zit. Die gaan we verder niet gebruiken dus dat hele gedeelte gaat eraf. Het middenste punt is lastiger. Dat plaatje wat er op zit, loopt door naar de binnenkant van de scooter en daar zit het beenschild aan vast. Die zal dus doormidden moeten.
15-09-2004,
Het plaatje is doormidden en de voorkant is eraf.
De bovenste ophanging en de ophanging van het contactslot is er ook af.
Op dit plaatje (oud) hieronder kun je de ophanging van het contactslot nog duidelijk zien.
En zo staat het frame er nu bij: zonder ophanging van het contactslot.
16-09-2004,
We gaan weer een stukje verder met het blok. We gaan de letters en het vierkante kader vlak maken.
voor:
na:
Op 19-08-2004 hebben we de voorkap gevuld met plamuur, vandaag hebben we deze laag vlak geschuurd.
19-09-2004,
We hebben mooi spul binnengekregen!
- Een TJT F1 uitlaat. Deze uitlaat heeft onder de Koopmans Aprilia MHR Shell promo scooter gezeten (19pk!).
(De Sr heeft meerdere malen in verschillende tijdschriften gestaan zoals Scootin / Scooter attack ,en zou nog in een engels blad komen te staan(twins&go) en is naar Duitsland geweest voor een fotoreportage waar foto's zijn genomen voor een Japans blad. Het gaat om een rood/gele Aprilia SR)
Uit de ophanging is het merk gefreest....
- Vandaag is onze carburateur ook binnengekomen. Een Mikuni 24mm vlakschuif. Deze heeft alleen een bezine aansluiting. Er zal dus het één en ander aagepast moeten worden.
21-09-2004,
Omdat die Mikuni 24mm carburateur geen olie aansluiting heeft, kan het olietankje ook weg. De ophanging voor dit tankje bestaat uit twee bevestigingspuntje op het frame. Die kunnen er dus af......
Hier een foto van een tijd geleden (met die ophanging en hendel)
En zo is het nu geworden....
22-09-2004,
We hebben vandaag de binnenkant van de voorkap verder geschuurd en met glasvezelmatjes bekleed. De voorkap ziet er op het moment zo uit:
Ook hebben we de achterkant van het frame aangepakt. De ophanging voor de spoiler zag er slecht uit. En omdat we een dichte achterkap gaan gebruiken, hebben we die ophanging niet meer nodig.
Zo zag de achterkant er eerst uit:
En zo is het nu geworden:
en...
De boel wordt later nog eens netjes afgewerkt.
24-09-2004,
We hebben vandaag een ander deel van de achterkant van het frame aangepakt. Het onderste gedeelte van het frame dat wordt aangegeven, is er af gegaan.
en...
En zo ziet het er nu uit:
en...
26-09-2004,
Nu is de voorkant van het frame aan de beurt. Op het plaatje is duidelijk te zien dat de twee buitenste buizen niet gelijk zijn.
Na een beetje frezen, slijpen en schuren ziet het er nu zo uit, lijkt al een stuk netter.
29-09-2004,
De ophanging de CDI zit op een gedeelte van het frame. Deze ophanging gaan we verwijderen en we hangen de boel wel ergens anders op.
Zo zag het er eerst uit:
En dat is veranderd in.....
24-10-2004,
Er zijn verchroomde voorvorkpoten binnengekomen, ze zien er echt strak uit!
10-12-2004,
We hebben een setje velgen binnen van een Aprila SR Steath, deze worden gedeeltelijk gepolijst en gecoat.
16-12-2004,
We hebben een velg ingesmeerd met verfafbijt. Er zijn een paar lagen nodig om de verf eraf te krijgen. Dit is een foto van de 2e laag:
21-02-2005,
We hebben de velg nog met een paar lagen met verfafbijt bewerkt. De velg is nu kaal en en we zijn nu bezig met schuren. Alle naden zijn al vlakgeschuurd en de rand van de velg ook. Foto's maken we bij het bewerken van de tweede velg. Dit komt omdat we even geen toestel hadden en we wilden toch verder met de velg.
[message]
Zoals je ziet is het project nog maar in een beginstadium. Ik blijf deze perso updaten. Op mijn eigen site staat dit verslag ook. Updates zullen eerst op mijn site geplaatst worden...
>> http://www.jmscooters.tk !
De plannen post ik niet allemaal, ideeen kunnen veranderen of overgenomen worden. Wat ik wel kan vertellen is dat alles aangepakt wordt. En dat de scooter max. getuned wordt voor sprints...
Een streefdatum heb ik niet. Het liefst heb ik em zo snel mogelijk af maar dat mag niet ten koste van de kwaliteit gaan. Een mooier eindresultaat is belangrijker....
De Aprilia SR "Max Biaggi" wordt voor JMscooters als promoscooter gebruikt. Het project zit nog in een beginstadium. Het is de eerste scooter die ik aanpak dus er zit veel tijd in het uitproberen van van alles en nog wat.
Hier mijn uitgebreide verslag...
22-06-2004,
We hebben een scooter gevonden waar we mee aan de slag kunnen. Het is een Aprilia SR Max Biaggi en hij komt uit de buurt. (Bedankt nog!)
Zo ziet hij er nu uit:
En we zijn gelijk aan de slag gegaan, het resultaat aan het einde van de dag:
en...
Het bierflesje is natuurlijk om de olie op te vangen
23-06-2004,
We hebben weinig tijd gehad om verder te werken aan de scooter (er moest zonodig iemand aan de slag met het inbouwen van twee subwoofers en versterkers in zijn kofferbak, ander project!).
Maar we zijn toch iets verder gekomen:
- We hebben de kabelboom netjes van het frame los gehaald
(met de labels eraan)
- De uitlaat is er onder weg (dankzij de moordenaar-tang!)
- En de vloeistof is eruit (netjes opgevangen en weg ermee)
En 23:30 is me laat genoeg, morgen weer een dag!
24-06-2004,
Weer een middag gewerkt aan de scooter, het frame is nu kaal en het blok hebben we ook maar uitelkaar gehaald. Foto's komen eraan.........
01-07-2004,
De lak zit er nog op en we hebben een paar haakjes weggeslepen. We smeren het frame nu in met verafbijt.
Dit is het resultaat na een paar keer smeren.....
Helaas valt niet alles er in 1 keer af dus hier zijn we nog wel even mee bezig.
02-07-2004,
Er is een nette vario binnengekomen, een "speed control" van polini. Het is 2e hands vario maar deze kunnen we zeker gebruiken.
en...
04-07-2004,
En we hebben ook een nette carburateur, een 19mm van Dellorto.
(Deze carb. gaan we niet meer gebruiken, Mikuni 24mm ligt klaar)
05-07-2004,
We zijn nu ook met het blok bezig. We hebben een klein stukje geschuurd:
Er moet dus en een laag af om em mooi te kunnen polijsten.
En in dit puntje zat een schroef die er niet meer uit kon...... Weg er mee dus!
....en zie het resultaat, het originele schroefje hebben we eruit geboord en dan hou je een gat over, dit wordt dichtgelast om het geheel mooi egaal te maken.
07-07-2004,
Het membraan is ook binnen, eentje van Polini:
09-07-2004,
We gaan van het frame de achterste hendels weghalen want die hebben we niet meer nodig. Het is zo makkelijker te spuiten en elk beetje gewicht van de scooter af, levert weer snelheid op. (heel klein beetje dan)
en onderaanzicht.....
tussenstap...
Aan de linkerkant is alles weggehaald en aan de andere lant zie je het begin nog zitten, deze gaat er natuurlijk ook af.
Uiteindelijke resultaat:
14-07-2004,
Er is een andere voorkap binnengekomen. Hier zijn de lichtunits dicht gemaakt. We gaan van de voorste kappen één grote kap maken, we zetten de boel eerst met schroeven in elkaar.
Nu stoppen we glasvezelplamuur tussen de randen aan de binnenkant van de kappen.
Voor:
Na:
15-07-2004,
We hebben ook de vorm van dat middenste zwarte kapje aangepast, lijkt een stuk beter.
16-07-2004,
Nu de randen zijn opgevuld gaan we de boel vlakschuren. Hierna kunnen we met glasvezelmatjes de boel aan elkaar plakken:
Door deze matjes worden de kappen stevig bijelkaar gehouden. Dit is nodig omdat we de randen aan de buitenkant gaan plamuren. Als de kappen dan niet stevig bijelkaar blijven kan de plamuur los gaan laten.
16-08-2004,
Maand later dus, maar hier een foto van de achterkap:
Zoals je ziet zijn de gaten van de spoiler dicht gemaakt en is het slot verdwenen.
Als je deze vergelijkt met de eerste foto bovenaan deze pagina, zie je ook dat de luchtinlaat is veranderd.
18-08-2004,
We zijn een stukje verder gegaan met het blok. Om een mooi geheel te krijgen, hebben we een aantal naden wegewerkt.
Voor:
na:
19-08-2004,
De randen aan de binnenkant waren een beetje geplamuurd maar worden nu extra bijgevult om een egaal geheel te krijgen. Hierdoor wordt het makkelijker om straks de glasvezelmatjes erin te leggen.
Dit is de eerste laag plamuur:
30-08-2004,
Zelfs het tankje moet er aan geloven, ik had mijn vinger opengehaald aan een scherp randje. Dus die wordt vlak gemaakt.
voor:
na:
En zo is de rest ook gedaan.
De tank zit nu in de siliconenspray:
05-09-2004,
We hebben de boel een beetje in elkaar gezet om te kijken wat er nog van het frame weg kan. De radiateur zelf zit vast op de onderste puntjes. Het vloeistofreservoir zit vast op de twee bovenste punten. Het bovenste punt zit vastgelast aan het stuk waar ook het contactslot op zit. Die gaan we verder niet gebruiken dus dat hele gedeelte gaat eraf. Het middenste punt is lastiger. Dat plaatje wat er op zit, loopt door naar de binnenkant van de scooter en daar zit het beenschild aan vast. Die zal dus doormidden moeten.
15-09-2004,
Het plaatje is doormidden en de voorkant is eraf.
De bovenste ophanging en de ophanging van het contactslot is er ook af.
Op dit plaatje (oud) hieronder kun je de ophanging van het contactslot nog duidelijk zien.
En zo staat het frame er nu bij: zonder ophanging van het contactslot.
16-09-2004,
We gaan weer een stukje verder met het blok. We gaan de letters en het vierkante kader vlak maken.
voor:
na:
Op 19-08-2004 hebben we de voorkap gevuld met plamuur, vandaag hebben we deze laag vlak geschuurd.
19-09-2004,
We hebben mooi spul binnengekregen!
- Een TJT F1 uitlaat. Deze uitlaat heeft onder de Koopmans Aprilia MHR Shell promo scooter gezeten (19pk!).
(De Sr heeft meerdere malen in verschillende tijdschriften gestaan zoals Scootin / Scooter attack ,en zou nog in een engels blad komen te staan(twins&go) en is naar Duitsland geweest voor een fotoreportage waar foto's zijn genomen voor een Japans blad. Het gaat om een rood/gele Aprilia SR)
Uit de ophanging is het merk gefreest....
- Vandaag is onze carburateur ook binnengekomen. Een Mikuni 24mm vlakschuif. Deze heeft alleen een bezine aansluiting. Er zal dus het één en ander aagepast moeten worden.
21-09-2004,
Omdat die Mikuni 24mm carburateur geen olie aansluiting heeft, kan het olietankje ook weg. De ophanging voor dit tankje bestaat uit twee bevestigingspuntje op het frame. Die kunnen er dus af......
Hier een foto van een tijd geleden (met die ophanging en hendel)
En zo is het nu geworden....
22-09-2004,
We hebben vandaag de binnenkant van de voorkap verder geschuurd en met glasvezelmatjes bekleed. De voorkap ziet er op het moment zo uit:
Ook hebben we de achterkant van het frame aangepakt. De ophanging voor de spoiler zag er slecht uit. En omdat we een dichte achterkap gaan gebruiken, hebben we die ophanging niet meer nodig.
Zo zag de achterkant er eerst uit:
En zo is het nu geworden:
en...
De boel wordt later nog eens netjes afgewerkt.
24-09-2004,
We hebben vandaag een ander deel van de achterkant van het frame aangepakt. Het onderste gedeelte van het frame dat wordt aangegeven, is er af gegaan.
en...
En zo ziet het er nu uit:
en...
26-09-2004,
Nu is de voorkant van het frame aan de beurt. Op het plaatje is duidelijk te zien dat de twee buitenste buizen niet gelijk zijn.
Na een beetje frezen, slijpen en schuren ziet het er nu zo uit, lijkt al een stuk netter.
29-09-2004,
De ophanging de CDI zit op een gedeelte van het frame. Deze ophanging gaan we verwijderen en we hangen de boel wel ergens anders op.
Zo zag het er eerst uit:
En dat is veranderd in.....
24-10-2004,
Er zijn verchroomde voorvorkpoten binnengekomen, ze zien er echt strak uit!
10-12-2004,
We hebben een setje velgen binnen van een Aprila SR Steath, deze worden gedeeltelijk gepolijst en gecoat.
16-12-2004,
We hebben een velg ingesmeerd met verfafbijt. Er zijn een paar lagen nodig om de verf eraf te krijgen. Dit is een foto van de 2e laag:
21-02-2005,
We hebben de velg nog met een paar lagen met verfafbijt bewerkt. De velg is nu kaal en en we zijn nu bezig met schuren. Alle naden zijn al vlakgeschuurd en de rand van de velg ook. Foto's maken we bij het bewerken van de tweede velg. Dit komt omdat we even geen toestel hadden en we wilden toch verder met de velg.
[message]
Zoals je ziet is het project nog maar in een beginstadium. Ik blijf deze perso updaten. Op mijn eigen site staat dit verslag ook. Updates zullen eerst op mijn site geplaatst worden...
>> http://www.jmscooters.tk !
Last edited: