Andere manieren om je slag groter te maken

47.6-39.3 geeft 8.3mm, een excentrische pen zou dus 4.16mm uit het center moeten gaan liggen.
Maar de bigenddiameter moet dan ook 8.3mm dikker zijn, anders wordt de bigendpen te slap.
Je moet dus op zoek naar een drijfstang met grotere diameter van het bigend, maar wel nog zo dat de buitendiameter van het bigend klein genoeg is om nog carter over te hebben.

Hou er ook rekening mee dat de drijfstang het cilinderhemd kan gaan raken.
En ook dat de zuiger dichter tegen de krukaswangen zal komen op het odp, als je de drijfstang niet lang genoeg neemt kan hij de krukas dus raken.

Het is dus meer dan alleen die excentrische pen en persoonlijk zie ik het nut van een vierkant blokje niet in.
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Rockwell is een norm voor statische hardheidsmetingen... Er wordt dan met een geharde punt of bolvormig voorwerp [HRB = Hardheid Rockwell Ball en HRC = Hardheid Rockwell Cone] een indrukking in het materiaal gemaakt... De afmetingen van de indrukking zijn dan representatief voor de hardheid van het materiaal [indrukking is groter, naarmate het materiaal zachter is]... Verder is er nog Brinell en Vickers qua statische methoden...

Hardmetaal zit bijvoorbeeld tussen de 62-67 HRC, dus 68 is behoorlijk hard :)

jij bent wel op de hoogte! zover was ik nog niet!

vcn 34 of 35 is ook hard (ik geloof dat het in de volksmond gereedschapsstaal heet)

de standaard kreidler krukas is rockwell 68 en die zijn knetterhard!!!
 
Originally posted by Big B NRG
Waarom niet?

Omdat een getuned tweetaktje het van de toeren moet hebben, dus korte slag.
En het zuigeroppervlak van een "onder"vierkant blokje groter is dan dat van vierkant blokje bij gelijke cilinderinhoud. Dus bij een gelijke verbrandingsdruk levert dit meer vermogen.
 
Last edited:
Als je boring en slag gelijk is heb je een vierkant blokje...
Pas als je slag groter is dan je boring is je blok overvierkant.

Mijn bedoeling is om de slag net zo groot te maken als de boring.
 
Heb me een beetje verkeerd uitgedrukt, komt ervan als je 11u achter je boekjen zit|(
Ik bedoelde dus dat een blok met grotere boring dan slag beter is.
 
Waarom is dat beter dan? Ik heb juist vernomen dat een vierkant blokje meer toeren draait, dit in combinatie met een roterende inlaat.

Als je meer toeren gaat draaien en het koppel daarbij ook laat toenemen, door afstelling van de inlaatschijf, zou het meer vermogen moeten opleveren.

Dit is een beetje het idee hierachter.
 
Bedankt voor de info.

En ik wil een blok gaan maken met een roterende inlaat. Als basis daarvoor gebruik een piaggio blok. Dat doe ik opvullen en laat ik machineren.

Ben nu aan het bedenken waar het gat moet komen te zitten en wat er allemaal aangepast moet worden.
 
Originally posted by Big B NRG
Waarom is dat beter dan? Ik heb juist vernomen dat een vierkant blokje meer toeren draait, dit in combinatie met een roterende inlaat.

Als je meer toeren gaat draaien en het koppel daarbij ook laat toenemen, door afstelling van de inlaatschijf, zou het meer vermogen moeten opleveren.

Dit is een beetje het idee hierachter.

Vierkant draait niet meer toeren dan overvierkant (boring groter dan slag!). Met een langere slag maak je de zuigersnelheid hoger en kun je dus minder toeren draaien, simpel.

Echter het idee "vierkant" wordt nogal eens als optimaal ervaren, niet qua toeren, maar qua vermogen.

En om op de theorie van Koen te reageren over groter oppervlak - meer vermogen:

Natuurlijk is het zo dat bij gelijke drukken het grootste oppervlak resulteert in de grootste kracht, maar de drukval zal ook groter zijn wat een snellere afname van die kracht betekent.
 
Last edited:
ik denk dat dat weleens goed kan lopen , ik weet alleen niet of dit wel kan met 50cc, met 70cc vast wel(alhoewel het toerental wel hoog ligt) , het nadeel aan de scooter vindt ik de aandrijving , het houdt veel tegen en om je scooter met 16.000 tpm weg te laten gaan met 50cc lijkt mij moeilijk (lijkt mij!) .\

ik ben het zelf ook wel van vlan maar ik weet nog niet of ik het doe , het brengt nogal veel met zich mee!

over het vierkant maken: de 125 honda's (wegracers,circuit) hebben een slag van 54,5 en een boring van 54 , is vast niet voor niks.
 
Originally posted by Joël
Vierkant draait niet meer toeren dan overvierkant (boring groter dan slag!). Met een langere slag maak je de zuigersnelheid hoger en kun je dus minder toeren draaien, simpel.

Echter het idee "vierkant" wordt nogal eens als optimaal ervaren, niet qua toeren, maar qua vermogen.

En om op de theorie van Koen te reageren over groter oppervlak - meer vermogen:

Natuurlijk is het zo dat bij gelijke drukken het grootste oppervlak resulteert in de grootste kracht, maar de drukval zal ook groter zijn wat een snellere afname van die kracht betekent.

Bij minder toeren meer vermogen scoren is de truuk en omdat je inlaat schijf veel invloed kan hebben op het koppel (bij hogere toerentallen) moet het mogelijk zijn dit goed te laten lopen.

@ Melf#50 uit ervaring met een 125 cc kart weet ik dat er een redelijk wat toeren moeten worden gedraaid voordat het echt weg rijd. Bij die kart lag dat rond de 6000. Maar daarna ging het ook als een maloot.
De aandrijving van de scooter kan je aanpassen, bijv door de zuiger links om te laten draaien.

Hiervoor moet je overrange poullie wel zelf maken(de spiebanen andere kant laten oplopen) en zul je iets op de vertanding moeten verzinnen.

De bedoeling is dat het een 70cc (cilinder)wordt met roterende inlaat.
 
Het assortiment werkplaatstuig is hier onlangs uitgebreid met een speciale kop voor acentrische bewerkingen op de coordinatenbank. De kop is van topkwalietit met een speciale externe computer die het toerental regelt. Dit stukje techniesk is ook uitstekend geschikt om big ends te verplaatsen op krukassen.

Ik werk er zelf niet mee, maar de eigenaar van de werkplaats.

Als je uitgaat van een fabrizi as met grotere diameter wangen moeten we wellicht wel een heel eind kunnen komen. Als je meer wil weten stuur maar een mailtje ofzo.

Ik denk trouwens persoonlijk dat je er niet heel veel baat bij hebt om nog groter dan 44mm te gaan (ivm rpm).
 
Waarmee kan je het carter (aan de buitenkant) het beste mee opvullen. Zelf dacht ik aan vloeibaar alu oid, of is er iets beters op de markt?

Lassen zal denk ik niet gaan omdat dan je carter krom trekt.
 
@Melf#50 Met opvullen bedoel met devcon helemaal egeaal maken en dan laten machineren, maar ik bedoelde eigenlijk of er nog andere materialen zijn die ik kan gebruiken om op tevullen.

Ik zal binnenkort eens een plaatje posten van wat ik nu bedoel. :)

@Sjoerd: Thx :)
 
Back
Top