Aerox verzuipt

Hallo,
Mijn aerox verzuipt bij stationair draaien. Maar waneer ik dan even gas geef en dan terug stationair loopt hij even hoger endan stilletjes strekt die terug naar lage stationair tot die uiteindelijk stilvalt.
Weet iemand hoe dit komt ?
 
Advertisement - register to remove this

Aerox 1997 2takt, ik meng zelf, oliepomp is afgesloten, nieuwe zuiger en cilinder, alles heeft nieuwe pakkingen, krukas keeringen zijn nieuw, 72 sproeier, luchtschroef staat 1.5slagen open en mijn gasnaald staat in het midden.
Hij rookt heel hard als ik hem even stationair heb laten draaien eenmaal wat gas te geven minderd het maar blijft wel wat uitkomen en het stationair is na het gasgeven hoe het moet zijn en dan zakt het stilletjes .
Sorry voor de te weinig info.
 
Misschien een vergissing gemaakt bij het mengen en dit keer teveel olie? Met nwe zuiger en cilinder is dat alleen gunstig voor wat extra smering. Maar kan de rook verklaren.
Voor de zekerheid, 1.5 x 180⁰ of 1.5x 360⁰ voor de luchtschroef?
 
Vergissing kan niet want ik heb zon flesje met streepjes op en zo een mengfles van exact een liter bij mijn Camino werkt dit gewoon al 2 jaar.
Wat bedoel je met die luchtschroef?
Post automatically merged:

Ik heb de luchtschroef van helemaal toe 1.5 toeren open gezet ...
 
Dat we even dezelfde taal praten. Heb je de luchtschroef 1.5 x helemaal rondgedraaid of 1.5 x een half ronde gedraaid.
Ik weet niet wat je met een toer bedoeld
Post automatically merged:

Een half keer rond is een slag.
 
Je geeft aan dat je denkt dat hij te rijk staat. Hij rookt heel erg dan is het niet logisch dat hij valse lucht trekt want dan zou hij te arm lopen.

Heb je de luchtschroef al op 4 slagen geprobeerd om te kijken of hij beter loopt? Als het geen verbetering geeft zet hem dan weer terug op 3.

Vertel even wat je exact hebt gedaan aan de motor en hoe lang geleden. Nwe cilinder,zuiger, pakkingen en keerringen had je verteld. Verder nog iets?

Heb je bijvoorbeeld erg veel olie gebruikt bij het monteren van zuiger en cilinder en eventueel andere dingen. Zo ja heeft hij daarna nog veel/lang gelopen?

Welke seals spuit je wd40 op. Bedoel je de keerringen? Die heb je net vernieuwd (heb je de lipjes wel geolied?)
 
Screenshot_20240311-224140.jpg
Post automatically merged:

1 turn = 1 volledige draai van 360⁰ = 2 slagen. 1 4/8 x 2 =3 slagen. 1 6/8 x 2 =3.5 slagen. Daar tussen moet de luchtschroef dus staan
 
Last edited:
Ja de keerringen heb ik goed ingevet voor ik deze heb gemonteerd had dat gezien in een video. En ja ik heb redelijk wat 2 takt olie gebruikt bij het monteren van de cilinder maar dat is zo redelijk lang geleden dat ik dat heb gedaan en hij rookt indd ook nog als die warm is. Luchtschroef staat nu 3 slagen uit doet exact hetzelfde. En ja ik heb de waterpomp gereviseerd want die was lek. Meer niet vorige eigenaar heeft er wel polini krukas in gedaan. Ik heb nu net gemerkt dat mijn carbu een beetje lekt langs onder het 'drain gaatje' of hoe je het wilt noemen. En aan de luchtfilterkant is er ook wat benzine. Niet veel.
 
Vergissing kan niet want ik heb zon flesje met streepjes op en zo een mengfles van exact een liter bij mijn Camino werkt dit gewoon al 2 jaar.
Wat bedoel je met die luchtschroef?
Post automatically merged:

Ik heb de luchtschroef van helemaal toe 1.5 toeren open gezet ...

Leuk zo'n flesje, maar als jij op 1 op >40 mengt, dan is het niet vreemd dat ie rookt. Dus wat is de mengverhouding?
 
Dat duidt op te hoog vlotterniveau. Vlotter, vlotternaald, naald zitting en vlotter afstelling controleren.

Vlotternaald en zitting makkelijkste controleren door carb op de kop te houden (dus vlotter drukt de naald tegen de zitting aan) en dan blazen op benzine slang. Mag geen lucht kunnen blazen
Post automatically merged:

Vlotter controleer je door deze onder te dompelen in een bak water. Hij moet blijven drijven.
Post automatically merged:

Vlotterniveau even specs zoeken in werkplaats handleiding
 
Last edited:
Leuk zo'n flesje, maar als jij op 1 op >40 mengt, dan is het niet vreemd dat ie rookt. Dus wat is de mengverhouding?
Ik meng 2% dus 1/50 '20ml per L'
Post automatically merged:

Als in dat doe hoor ik een klein beetje lucht komen lang de 'zitting' maar vlotterbak en naaldje zijn nieuw ... Had zon revisie set gehaald.
 
Back
Top