Arne
Pia Maxiscooter FTW
Ik zal mijn projectje van t moment ook eens neerzetten. Ik ben een Gilera Stalker aan het opbouwen, mn huidige Vespa ET2 gaat het veld ruimen binnenkort.
Ik heb voor een recente Stalker gekozen vanwege de lage 2e handsprijzen, volop verkrijgbaarheid van OEM onderdelen (model wordt immers nog nieuw gemaakt), de nieuw model overbrenging (19*15,5 rollen, grote poelies, gelagerde ingaande as) en omdat je nooit een leuke custom Stalker in Nederland ziet.
Dit is de scooter bij de vorige eigenaar toen deze hem net had:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/349409997_6_sAblLarge.jpg[/IR]
In Cenere Opaco 121 met Dragon Rosso 894 wielen.
Hij ziet er nu wat minder uit
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0296Large.jpg[/IR]
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0300Large.jpg[/IR]
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0298Large.jpg[/IR]
Aardig wat roest en ongelovelijk smerig, zie de carb:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0299Large.jpg[/IR]
Dat ie nog liep is heel wat.
Zoals je ziet is hij momenteel helemaal gestript, ik ga de roestplekken bijwerken en alles grondig schoonmaken. De kappen zijn al geplamuurd waar nodig en liggen bij de spuiter, deze worden betongrijs. Ook het carterdeksel en de remhendels worden gestraald en gespoten.
De zwarte kunststof kappen ben ik aan het schoonmaken en oppoetsen.
Ik ben ook aan het wachten op een setje NRG MC3 PureJet wielen (220mm schijf, 5punts, 110mm achtertrommel), deze worden gestraald en in rood of oranje (Urban Kit stijl ) gespoten, daar ben ik nog niet overuit..
Om de MC3 wielen te monteren wordt de standaard ubergare voorvork bij het grof vuil gegooid, en een EBR right side up vork speciaal voor de MC3 PureJet gemonteerd:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0302Large.jpg[/IR]
En er komt een RMS achterveer op, met ophoogblokje en Stage6 paddockstandbevestiging:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0304Large.jpg[/IR]
En dan het motorische gedeelte, dat wordt niet zo bijster spannend. Voor het echte vlamwerk heb ik nog een SKR125 staan natuurlijk. Ik gebruik de Stalker voornamelijk als kroegfiets en om een beetje te cruisen.
De krachtbron is een Malossi 70cc Sport (licht DDL getuned):"
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0306Large.jpg[/IR]
Inlaatset wordt std membraan met Malossi Carbonit kleppen, standaard spruitstuk, een Malossi inlegfiltertje, en een wat frissere 17,5mm Dell'Orto:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0303Large.jpg[/IR]
Aandrijving blijft geheel standaard op een witte drukveer en een StylePro (Hebo kloon) koppeling na:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0301Large.jpg[/IR]
En als uitlaatje waarschijnlijk een Sito+, Runner model.
Nog wat klein grut:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0305Large.jpg[/IR]
Update 19 juni 2011
Inmiddels aardig wat werk verzet aan de Stalker. Het frame is helemaal in de Meguiar's APC gezet, daarna afgespoten met de hogedrukreiniger. Vervolgens het blok en tank in de Motorex Bike Degreaser gezet en schoongemaakt:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0344Large.jpg[/IR]
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0345Large.jpg[/IR]
Toen zag alles er al een stuk frisser uit:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0346Large.jpg[/IR]
Carb was niet schoon te krijgen, geeft niet, gaat er toch af;
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0347Large.jpg[/IR]
Hier en daar wel wat roest :
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0348Large.jpg[/IR]
De kleine plastic delen in een sopje schoongemaakt:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0349Large.jpg[/IR]
Ook de zwarte plastic kapdelen zijn in de APC gezet, schoongesponsd, en afgespoeld:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0350Large.jpg[/IR]
Ziet er al beter uit:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0359Large.jpg[/IR]
Vervolgens heb ik alle roest op het frame aangepakt met Noverox en Hammerite. Meteen de roestige gare onderbok in de oud ijzerbak gegooid.
Hierna carburateur gewisseld voor een frisse PHVA ED 17.5, en het std. membraan voorzien van carbonit kleppen:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0357Large.jpg[/IR]
Intussen was de Malossi Sport 70cc cylinder ook al getuned en gehoond door Dennis;
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0352Large.jpg[/IR]
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0353Large.jpg[/IR]
Die dus ook maar gemonteerd. Ook de StylePro koppeling en witte drukveer gemonteerd, en de originele vario schoongemaakt en voorzien van een nieuwe airspeed, geleideblokjes en moer. En dan nog het std onderhoud zoals de achterremsegmenten schoonmaken en stellen, vertandingsolie vervangen, en de remblokken voor vervangen:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0358Large.jpg[/IR]
Toen aan de voorvork begonnen, de ellende begon Het stuur wilde al voor geen mogelijkheid los. Aangezien de vork toch helemaal vastzat besloten om deze door te slijpen ter hoogte van het balhoofddraad. Stuur natuurlijk ook stuk, maar er staan Stalkers genoeg op de sloop
Helaas blijkt een NRG/TPH vork een stuk langer te zijn als een Stalker vork, er wordt vaak beweerd dat dit 1 op 1 past, maar dit is niet zo! Zie:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0360Large.jpg[/IR]
Op de Stalker vork moet je nog 1,5 cm er bij denken voor het afgeslepen deel. Ook verschilt het stuurslot mechanisme. Bij de NRG/TPH vork bestaat dit uit een gat in de buis, bij de Stalker is dit juist een nok. Verder is de balhoofdbuis bij de NRG/TPH 32mm, bij de Stalker 30mm. Dan loopt bij de Stalker nog het draad tot bij het stuuruitsparingsnokje, terwijl bij de NRG/TPH vork de draad een stuk lager zit.
Ik wilde eerst deze vork ruilen voor een EBR vork specifiek voor Stalker. Helaas kan ik dan geen 220mm 5gaats remschijf gebruiken, en past de kmtelleraandrijving niet -> andere voorvelg halen. Ook ben ik er achter gekomen dat ik dan weer een adapter nodig heb voor de remklauw . En ik had juist een mooie set MC3 wielen gescoord:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0355Large.jpg[/IR]
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0356Large.jpg[/IR]
Inclusief vooras, kmtelleraandrijving en kabel.
Ik ga de voorvork dus in laten korten zodat deze wel past
En dan nog een fotootje van de huidige status:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0354Large.jpg[/IR]
Hopelijk is volgende week het rijwielgedeelte klaar :7 Ik wil hem zsm klaarhebben eigenlijk.
Ik heb voor een recente Stalker gekozen vanwege de lage 2e handsprijzen, volop verkrijgbaarheid van OEM onderdelen (model wordt immers nog nieuw gemaakt), de nieuw model overbrenging (19*15,5 rollen, grote poelies, gelagerde ingaande as) en omdat je nooit een leuke custom Stalker in Nederland ziet.
Dit is de scooter bij de vorige eigenaar toen deze hem net had:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/349409997_6_sAblLarge.jpg[/IR]
In Cenere Opaco 121 met Dragon Rosso 894 wielen.
Hij ziet er nu wat minder uit
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0296Large.jpg[/IR]
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0300Large.jpg[/IR]
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0298Large.jpg[/IR]
Aardig wat roest en ongelovelijk smerig, zie de carb:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0299Large.jpg[/IR]
Dat ie nog liep is heel wat.
Zoals je ziet is hij momenteel helemaal gestript, ik ga de roestplekken bijwerken en alles grondig schoonmaken. De kappen zijn al geplamuurd waar nodig en liggen bij de spuiter, deze worden betongrijs. Ook het carterdeksel en de remhendels worden gestraald en gespoten.
De zwarte kunststof kappen ben ik aan het schoonmaken en oppoetsen.
Ik ben ook aan het wachten op een setje NRG MC3 PureJet wielen (220mm schijf, 5punts, 110mm achtertrommel), deze worden gestraald en in rood of oranje (Urban Kit stijl ) gespoten, daar ben ik nog niet overuit..
Om de MC3 wielen te monteren wordt de standaard ubergare voorvork bij het grof vuil gegooid, en een EBR right side up vork speciaal voor de MC3 PureJet gemonteerd:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0302Large.jpg[/IR]
En er komt een RMS achterveer op, met ophoogblokje en Stage6 paddockstandbevestiging:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0304Large.jpg[/IR]
En dan het motorische gedeelte, dat wordt niet zo bijster spannend. Voor het echte vlamwerk heb ik nog een SKR125 staan natuurlijk. Ik gebruik de Stalker voornamelijk als kroegfiets en om een beetje te cruisen.
De krachtbron is een Malossi 70cc Sport (licht DDL getuned):"
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0306Large.jpg[/IR]
Inlaatset wordt std membraan met Malossi Carbonit kleppen, standaard spruitstuk, een Malossi inlegfiltertje, en een wat frissere 17,5mm Dell'Orto:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0303Large.jpg[/IR]
Aandrijving blijft geheel standaard op een witte drukveer en een StylePro (Hebo kloon) koppeling na:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0301Large.jpg[/IR]
En als uitlaatje waarschijnlijk een Sito+, Runner model.
Nog wat klein grut:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0305Large.jpg[/IR]
Update 19 juni 2011
Inmiddels aardig wat werk verzet aan de Stalker. Het frame is helemaal in de Meguiar's APC gezet, daarna afgespoten met de hogedrukreiniger. Vervolgens het blok en tank in de Motorex Bike Degreaser gezet en schoongemaakt:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0344Large.jpg[/IR]
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0345Large.jpg[/IR]
Toen zag alles er al een stuk frisser uit:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0346Large.jpg[/IR]
Carb was niet schoon te krijgen, geeft niet, gaat er toch af;
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0347Large.jpg[/IR]
Hier en daar wel wat roest :
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0348Large.jpg[/IR]
De kleine plastic delen in een sopje schoongemaakt:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0349Large.jpg[/IR]
Ook de zwarte plastic kapdelen zijn in de APC gezet, schoongesponsd, en afgespoeld:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0350Large.jpg[/IR]
Ziet er al beter uit:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0359Large.jpg[/IR]
Vervolgens heb ik alle roest op het frame aangepakt met Noverox en Hammerite. Meteen de roestige gare onderbok in de oud ijzerbak gegooid.
Hierna carburateur gewisseld voor een frisse PHVA ED 17.5, en het std. membraan voorzien van carbonit kleppen:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0357Large.jpg[/IR]
Intussen was de Malossi Sport 70cc cylinder ook al getuned en gehoond door Dennis;
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0352Large.jpg[/IR]
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0353Large.jpg[/IR]
Die dus ook maar gemonteerd. Ook de StylePro koppeling en witte drukveer gemonteerd, en de originele vario schoongemaakt en voorzien van een nieuwe airspeed, geleideblokjes en moer. En dan nog het std onderhoud zoals de achterremsegmenten schoonmaken en stellen, vertandingsolie vervangen, en de remblokken voor vervangen:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0358Large.jpg[/IR]
Toen aan de voorvork begonnen, de ellende begon Het stuur wilde al voor geen mogelijkheid los. Aangezien de vork toch helemaal vastzat besloten om deze door te slijpen ter hoogte van het balhoofddraad. Stuur natuurlijk ook stuk, maar er staan Stalkers genoeg op de sloop
Helaas blijkt een NRG/TPH vork een stuk langer te zijn als een Stalker vork, er wordt vaak beweerd dat dit 1 op 1 past, maar dit is niet zo! Zie:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0360Large.jpg[/IR]
Op de Stalker vork moet je nog 1,5 cm er bij denken voor het afgeslepen deel. Ook verschilt het stuurslot mechanisme. Bij de NRG/TPH vork bestaat dit uit een gat in de buis, bij de Stalker is dit juist een nok. Verder is de balhoofdbuis bij de NRG/TPH 32mm, bij de Stalker 30mm. Dan loopt bij de Stalker nog het draad tot bij het stuuruitsparingsnokje, terwijl bij de NRG/TPH vork de draad een stuk lager zit.
Ik wilde eerst deze vork ruilen voor een EBR vork specifiek voor Stalker. Helaas kan ik dan geen 220mm 5gaats remschijf gebruiken, en past de kmtelleraandrijving niet -> andere voorvelg halen. Ook ben ik er achter gekomen dat ik dan weer een adapter nodig heb voor de remklauw . En ik had juist een mooie set MC3 wielen gescoord:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0355Large.jpg[/IR]
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0356Large.jpg[/IR]
Inclusief vooras, kmtelleraandrijving en kabel.
Ik ga de voorvork dus in laten korten zodat deze wel past
En dan nog een fotootje van de huidige status:
[IR]http://i573.photobucket.com/albums/ss178/arnegroenenberg/Stalker%2050cc/SAM_0354Large.jpg[/IR]
Hopelijk is volgende week het rijwielgedeelte klaar :7 Ik wil hem zsm klaarhebben eigenlijk.
Last edited: