Zuigerveren versleten naar 150 200 km Aerox 2takt

Wh2005

New Member
Hallo,

Ik heb onlangs een Aerox 2takt 50cc uit 2013 gefixt en hierbij heb ik de volgende onderdelen vervangen,

-Krukas en lagers zijn nu, Polini For Race Minarelli horizontaal Pen 12 en bij behorende lagers.
-Vario is nu, Variateurset Polini Hi Speed Minarelli 50cc 2 Takt met nu 5,6 gram rollen en een 28kg drukveer
-Kopeling en nieuw koppelingshuis zijn nu, Koppeling Motoforce Evolution Racing Minarelli, Piaggio, Peugeot 107 mm

Deze zijn vervangen omdat de vario de tanden van de oude krukas op had gegeten dus daardoor niks nieuws meer gemonteerd kon worden. mogelijk door slecht onderhoud van de vorige eigenaar.

Ook is later nog de v-snaar geknapt tijdens het rijden waarschijnlijk omdat deze te lang heeft stil gestaan (Ongeveer een jaar). waardoor we tot de ontdekking zijn gekomen dat de krukas kapot was.

Nu waren vrij snel nadat alles weer in elkaar zat en na behoren functioneerde de zuigerveren versleten. Dit was opzich niet raar aangezien de scooter al 9100km heeft gelopen.

Hierdoor heb ik er voor gekozen om ook maar meteen een nieuw zuigertje en zuigerveren te monteren.
Nu is alleen weer hetzelfde probleem opgetreden waarbij de zuigerveren weer niet goed afsluiten waardoor de motor nog wel stationair wilt lopen maar bij een klein beetje gas meteen weer uitvalt.

Nu ben ik benieuw waar dit aan zou kunnen liggen aangezien alles nieuw is (Op de cilinder na, deze heb ik ook nagekeken op krassen etc maar waren niet aanwezig dus ga d'r vanuit dat deze nog goed is).

Wat mij opvalt is dat er veel toeren gemaakt moeten worden bij het weg rijden. zou het kunnen zijn dat de koppelingsveren te zwaar zijn?

Kan het ook zijn dat er mogelijk toch schade in de cilinder is opgetreden door het knappen van de v-snaar?

verder word er netjes warm gereden en ook niet te hard omdat alles nog maar 150 km oud is.

veder is er nog niks afgesteld en is alles gewoon standaard.

Hoe zou dit kunnen komen?
 
Advertisement - register to remove this

Heb je de slot speling van de zuiger veren ook gemeten , in de cilinder ? Dit is wel een vereiste , als je nieuwe zuiger/veren monteert in een oude cilinder .Maar weet je zeker , dat het de zuigerveren zijn ? Hoeveel compressie heeft hij ? En heb je de carb na dat jaar stilstaan al eens gereinigd .
Met lichtere trekveren grijpt de koppeling bij een lager toerental aan . V- snaar zit niet te los , zo dat deze slipt totdat de vario hoger op komt
 
Cilinder kan ook niet helemaal rond meer zijn. Als je je zuigerveren er in zet, en een stukje aan duwt met de zuiger, kan je in het licht zien of er ergens licht doorheen schijnt. Als je licht aan de buitenkant van je zuigerveren ziet is het mis.

@Brute-Force jij had daar volgens mij een mooie foto van toch?
 
Heeft de scooter daadwerkelijk 9100km gedraaid? Is het wel een originele cilinder of een 30euro namaak?

Als het een originele cilinder is, laat hem honen en plaats er een knappe zuiger in.
 
Heb je de slot speling van de zuiger veren ook gemeten , in de cilinder ? Dit is wel een vereiste , als je nieuwe zuiger/veren monteert in een oude cilinder .Maar weet je zeker , dat het de zuigerveren zijn ? Hoeveel compressie heeft hij ? En heb je de carb na dat jaar stilstaan al eens gereinigd .
Met lichtere trekveren grijpt de koppeling bij een lager toerental aan . V- snaar zit niet te los , zo dat deze slipt totdat de vario hoger op komt
Heb de speling niet gemeten van de veren dit zal ik dan nu eerst sws wel gaan doen met de nieuwe veertjes om dan te kijken of het juist is en of de cilinder niet mogelijk versleten is.

Maar ben er bijna zeker van dat het de veren zijn. Hoor namelijk op het moment dat ik het membraam er afpak en compressie maak de lucht weglopen weer terug het blok in.

Mocht de slotspeling of de cilinder niet goed zijn is het dan verstandig om gwn het hele setje te vervangen voor een nieuwe of om ze dan eventueel toch te fixen?

Want wat zou ik anders nog eventueel kunnen aanpassen of bekijken/meten om zulke snelle slijtage te verkomen?
 
Ik zelf zou het hele setje vervangen , ben je waarschijnlijk net zoveel kwijt , als de cil laten slijpen , en een overmaat zuiger, met veren .
En smeer jezelf ,of met een olie pomp
 
Ik zelf zou het hele setje vervangen , ben je waarschijnlijk net zoveel kwijt , als de cil laten slijpen , en een overmaat zuiger, met veren .
En smeer jezelf ,of met een olie pomp
Olie pompje is eruit. gebruik 1 op 40 als verhouding en dan nu iets meer nog omdat t nog allemaal nieuw is.
 
Back
Top