Zuigerspeling op Alu cylinders.

bastenj

master stekkie
Ik rij dus zelf een mhr speed cylinder deze heb al heel wat op ze flikker gehad en heeft dus al wat 'gebruiks' sporen op de wand nu wil ik deze netjes laten maken.

Ik wil alleen graag zelf weten wat is de toegestane zuigerspeling (of wat is het beste voor high performance cylinders als deze). Dus de ruimte die er over is tussen zuiger en cylinder???? Ben erg benieuw hiernaar waar mensen zelf mee rijden en waarom???
 
Advertisement - register to remove this

ik neem aan dat je het over de slotspeling hebt?

De ruimte tussen de zuiger / cil is toch redelijk makkelijk terug te brengen door een andere (overmaats) zuiger te nemen?

of begrijp ik je vraag nou fout? :)
 
Volgens mij was een slotspeling van 0.015 et meeste geschikte, snelle cilinders.

De afstand tussen zuiger en wand is natuurlijk veel complexer te berekenen...Bekijk eerst eens de voet van de cilinder, daar staat de zuiger/wand maat aangegeven.
 
Last edited by a moderator:
Ja dat weet ik dat daar cylinder maat is aangegeven (bij mij 00) nu wil ik alleen weten wat er voor tollerantie tussen zuiger en cylinder moet zijn. Dit wil ik gewoon weten puur interesse, er is vast iemand die weet wat zuiger speling moet zijn bij dit soort cylinders. Ik wist inderdaad al wat de slotspeling moest zijn, wil nu dus echt zuigerspeling weten voor dit soort snelle cylinders want voor mensen die high performance gaan is dit echt van groot belang denk ik.
 
Is naar mijn mening inderdaad ook van groot belang, daarom heb ik hier een tijdje geleden ook een topic over gestart. Bij tino was dit als ik het niet verkeerd heb een tiende, wat dus vrij veel is. Hoop dat je er wat aan hebt. Hier werdt dus gesproken over een "grote" zuigerspeling.

[edit] Het woord tolerantie kan zo niet gebruikt worden, tolerantie is iets wat een constructeur op geeft aan zijn product. Zodat de gene die em moet maken weet tussen welke waarde hij moet blijven (maximale afwijking + minimale afwijking = tolerantie). Speling is hier het juiste woord.[/edit]
 
Last edited:
Ik neem aan dat die tiende aan de bovenkant van de zuiger is, meestal is de zuiger aan de onderkant iets groter......
 
een tiende noem ik versleten................

een puch maxi cilinder (polini) zit al met 3,5 tot 4 honderdste in elkaar nieuw.
wat Mol zegt komt meer in de buurt.............

8 honderdste is nog goed , boven een tiende is niet zo best. en dan heb je ook nog kans dat de cilinder ovaal slijt , dan is het einde verhaal.
 
Een Evo70 zit geloof ik op 0.04 mm standaard.

Ik heb wel eens gelezen dat 0.035 mm de ondergrens is (voor Evo), en zou daar zelf zeker niet onder gaan zitten.

Maar elke cilinder-zuiger combi heeft natuurlijk zijn eigen ondergrens, afhankelijk van de uitzetting v.d. zuiger.

Boven de 0.08 kun je eens aan vervanging gaan denken, afhankelijk van de eisen die je eraan stelt.
 
er zijn speciale nanometers voor maar ik denk dat dat niet echt intrasant is, die zijn nl erg duur.

mischien dat je iets met een schroefmaat zou kunnen proberen ...
 
heej sander

ga jij maar weer terug naar school er zijn zo veel verschilende schroefmaten.

hier een voorbeeld

412.00.01.jpg
 
Oke dit maakt een hoop duidelijk van de week op school maar eventjes zuiger en cylinder mee om op te meten. Ga morgen wel eventjes bellen met koopmans wat de prijs is van poetsen + nieuwe zuiger. Want ik heb het gevoel dat ik EEEEEN ENORME ZUIGERSPELING BEZIT :(
 
Back
Top