zuiger verkeerd

Belg

Well-Known Member
laatst op men speedfight
zuiger verkeerd erin gestoken (met het pijltje dus naar de boost ipv uitlaat) had toen net men gare hebo giet 70cc wat bijgewerkt

de eerste km = veel toeren, hard optrekken
maar na een paar keer optrekken werd het minder en minder...
zuigerveer natuurlijk in men poort gehapt...

ik heb nu net dezelfde cil, ong. zelfde getuned
en ik maak minder toeren & trek minder hard op

hoe komt dit ?

(edit : ff wat duidelijker gemaakt 8P )
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ik snap je verhaal niet echt?

je hebt je zuiger verkeerd om gemontenteerd en hij is 'gehapt', dus ik begrijp dat die is vastgelopen? ... of niet?

en je trekt niet zo hard als toen je optrok?

:?
 
met andere woorden :
ik trok veel harder op met de zuiger er verkeerd in als de zuiger er goed in zit.

is hier een verklaring voor ?

cil is btw niet vasgeslagen, bovenkant en onderkant van de uitlaatpoort was wel beschadigt...
 
Originally posted by Belg
met andere woorden :
ik trok veel harder op met de zuiger er verkeerd in als de zuiger er goed in zit.

is hier een verklaring voor ?

cil is btw niet vasgeslagen, bovenkant en onderkant van de uitlaatpoort was wel beschadigt...

Daar heb ik ook mee getest met mn Gilardoni 70cc alu, je trekt indd harder op met je zuiger verkeerd om. Alleen dit houdt ie blijkbaar niet zo lang :)
 
Maak eens een foto van die zuiger...

Als het namelijk een zuiger met koelgaten aan de inlaatzijde is dan loopt hij niet. Anders, en dat is het geval, is het gewoon onmogelijk.

Ik verplaats dit topik naar tuning algemeen, want ik denk niet dat dit onder de noemer baanbrekende tuning-research valt.

Trouwens wel typerend dat je de zuiger verkeerdom monteert met zo'n naam ;)
 
Ik had in mijn MHR rep een zuiger met koelgaten aan de inlaatzijde, en ik had 'm ook een keer verkeerd om gemonteerd (dronken ofzo.. :p). Hij ging toen wel als een gek, alleen 1 of 2 dagen later knalde de zuiger bijna letterlijk uit elkaar omdat de zuigerveren hapten.

Maar was dus iig 100% cker met koelgaten aan inlaatkant, dus neit onmogelijk.
 
Originally posted by monstaboy
Ik had in mijn MHR rep een zuiger met koelgaten aan de inlaatzijde, en ik had 'm ook een keer verkeerd om gemonteerd (dronken ofzo.. :p). Hij ging toen wel als een gek, alleen 1 of 2 dagen later knalde de zuiger bijna letterlijk uit elkaar omdat de zuigerveren hapten.

Maar was dus iig 100% cker met koelgaten aan inlaatkant, dus neit onmogelijk.

Haha psies zoiets had ik ook, ik probeerde er nog onderuit te komen door te zeggen dat ik m 'getest' had met zuiger verkeerd om 8). Anyway, je trekt echt veel harder op met precies dezelfde setup als je je zuiger andersom doet. Maybe iets voor de sprints ;)
 
in theorie loopt een brommer met een zuiger met 1 zuigerveer harder omdat hij minder wrijving heeft. misschien is er een deel van je zuigerveer door je uitlaatpoort weggevlogen waardoor het andere deel geen veerkracht meer had. je zou dus kunnen zeggen dat je toen met 1 zuigerveer reed(en dat je daarom dus "hard" reed). maar stel dat er nog een stuk veer in je zuiger zat en deze is gaan draaien omdat hij niet begorgd zat, dat deze is vast gelopen.

ik weet, het ver gezocht maar het zou kunnen :)
 
Hij ging al hard voordat ie de 1e keer uitviel.. daarna maakte ie een gaar geluid maar ik was ver van huis. :p Daar komt het niet door iig want ook met 2 veren ging ie dus harder als de zuiger omgekeerd was.. bij mij was dus wel een deel weggevlogen, daarna was de hele bovenkant van m'n zuiger ingestort.. net grint de bovenkant van m'n zuiger..
 
Originally posted by Belg
ik heb nu net dezelfde cil, ong. zelfde getuned
en ik maak minder toeren & trek minder hard op

hoe komt dit ?[/B]


Ik denk meer dat het aan de tuning ligt. Kan best zijn dat je cilinder nu anders getuned is, helemaal als je zelf hebt zitten beunen.
 
Originally posted by The One
Het lijkt mij een gevoelsmatige zaak.. hij gaat er namelijjk echtnie tharder van lopen

Jah eh ik merkte er ook niet zoveel van hoor pas toen ik dit las d8 ik zou kunnen.. misschien is het ook wel omdat het een beginnersfoutje is, is het misschien de eerste 70 die je eronder zet, en op het begin gaat alles voor je gevoel net ff harder.
 
Als ie dan toch harder loopt, steekt dan een nieuwe zuiger terug omgekeerd erin.

Daarna haal je het segmentbolletje eruit en steek het aan de andere kant.

Op die manier heb je terug een fout gemonteerde bom.8P

Optie B: Monteer alles goed en stel het op een deftige manier af.:!
 
Originally posted by The One
Het lijkt mij een gevoelsmatige zaak.. hij gaat er namelijjk echtnie tharder van lopen

kheb met die cilinder daarvoor al 2000 km geloope
+ het verschil was hoor en voelbaar
+ ik voel echt wel het verschil tusse autowielie en geen autowielie...

tuning lijkt me danwel het meest logische, maar cilinders schillen niet zo heel veel van elkaar, uitlaatpoort op 70% van de boring gezet en wat verhoogd
 
Originally posted by KrYptonite
Daar heb ik ook mee getest met mn Gilardoni 70cc alu, je trekt indd harder op met je zuiger verkeerd om. Alleen dit houdt ie blijkbaar niet zo lang :)

hahaha nix getest sjaak, ik zeg nog tegen je : moet die pijl niet naar de uitlaatpoort wijzen.

Nee hoor, zegt kryptonite, die moet naar boven wijzen ;)
 
Originally posted by minaracers
Ow, dan weten we dus nu waar het aan ligt, anders ging het hele forum zijn zuiger verkeerd om monteren voor drie extra pk's!

2 cilinders schillen niets tot bijna niets van elkaar
heb de poortmap gebruikt van cil 1 voor cil 2...
 
Back
Top