Zuiger kapot + vuil

MarcoV92

Well-Known Member
Hoi Mensen,

Ik had een vraagje,
bij een vriend van mij was de zuiger kapot (een deuk erin) er was geen aliminium in het carter gevallen alleen hij is bang dat er een paar korreltjes zand in is gevallen het is een peugeot.
Is dit erg en moet dan het hele blok open?

Groetjes Marco
 
Advertisement - register to remove this

maak eens een foto van de zuiger , zo kunnen we de hele situatie goed overzien , en bovendien loopt een zuiger niet zomaar stuk , dus om erger te voorkomen kunnen we beter even de zaak rustig bekijken.
 
De zuiger is kapot gegaant door een zuigerstop. Hij wou ook de vario ontgrenzen... Ik vraag even een foto zal hem posten als ik hem heb. Is die foto nog nodig trouwens?

Edit:
De foto
480823563_6_f8ye.jpeg
 
Last edited:
en er is niks uit de binnekant gevallen?

dat kan natuurlijk namelijk ook.

kijk daar dus wel even voor uit , zand is natuurlijk ook niet goed , maar metaal in het carter (ook al is het minimaal) kan er voor zorgen dat straks de boel nog een keer kapot gaat natuurlijk.

dit is dus ook meteen de reden waarom ik zeg dat het slecht is om een zuigerstop te gebruiken!!

is dit een Honda oid?

tja , wat je ermee doet moet je natuurlijk zelf weten , vertrouw je het niet haal je het blok uit elkaar , alles schoonmaken en nieuwe lagers en keerringen erin.

denk je dat het zo wel kan kun je m weer dichtbouwen en op hoop van zegen.

zulke dingen zijn altijd moeilijk , aan de ene kant is het verstandig om los te halen , wat kosten met zich meebrengt.

aan de andere kant KAN het zijn dat er niks in zit en je zo gewoon geluk hebt.

als er zand in zit moet je dit meestal zo kunnen zien , metaal niet altijd.
 
Oke super! Nee geloof dat er geen metaal in zit, zuiger is aan de achterkant gescheurd en er mist geloof ik niks.
Het is een peugeot dus het komt waarschijnlijk doordat de zuigerstop er schuin in gaat, dan een beetje te veel kracht zetten...

Hartstikke bedankt!
 
Nog even een snel vraagje kan denk ik nog wel in deze thread. (Als ik het fout heb sorry)
De cilinderkop moet je vast zetten met een momentsleutel toch, en dan op 11-14Nm ?
Groetjes Marco
 
dat MOET niet , alleen zou het altijd beter moeten zijn.

als je een beetje gevoel met sleutelen hebt lukt dat met de hand prima , mits je ze kruislings en netjes op gevoel vast draait.
 
Het is ook om tekijken miss zit er ijzervijlzol in,
Check je het met het benzine komt er wat uit.
zou ik hem zowiezo toch splitsen
gewoon een check wat je kan doen zeg maar
ik zeg niet dat je alles er mee uit kan halen
 
Back
Top