This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Zoemend / aanlopende geluiden uit carter

monturk

New Member
Hallo scooterforum,

Ben nieuw hier, altijd veel gehad aan de info hiero maar nu kom ik er toch zelf niet uit.

Het zit zo, ik heb een aprilia sr www met minarelli AC. Hij rijdt zeer goed, alleen niet bij de top snelheid...
Op top (zo'n 85 a 90 op de teller) begint de motor een vaag zoemend geluid te produceren.
Het geluid doet mij denken aan de v-snaar die aanloopt ofzo.

Even kort de setup:
  • 50cc DR
  • std. uitlaat
  • power one vario (6,5g rollen)
  • polini torque drive met rechte baan
  • bobo gele drukveer? (geen idee wtf dit voor merk is maar hij is iets sterker dan polini blauw)
  • 17,5mm delorto met sproeier 76
Oke wat heb ik al gedaan en gechecked?
  • rollen vervangen
  • vario geshimed (vario is vrij nieuw, vorige vario was ook power one)
  • krukas en primaire as gecontroleerd op speling -> geen speling waarneembaar
  • v-snaar ziet er nog goed uit
In het verleden heb ik al vaker dit soort problemen ondervonden. Eerst had ik een snelle yasuni r uitlaat, toen vertoonde de v-snaar erge slijtage bij de binnenzijde langs de tanden van de snaar aan de kant van de koppeling maar er was goed mee te rijden. Later met de std. uitlaat was de v-snaar eerder al eens gesprongen toen ik ook dit geluid hoorde. Toen had ik die polini torque drive gezet (en een nieuwe v-snaar natuurlijk) en ging het probleem weg, vreemd maar oke. De v-snaar nu vertoont een zelfde soort slijtage als toen ik de yasuni had, maar dan in veel mindere mate. Verder had ik laatst een polini blauwe drukveer geplaatst, het geluid was er toen niet, maar de scooter trok slechter op en haalde moeilijk de top.

Nu zit ik zelf aan twee oorzaken te denken die allebei met de v-snaar van doen hebben: als eerste dacht ik dat de v-snaar van een te kort model kan zijn waardoor deze bij de achter poelie onderin aan gaat lopen. De tweede is dat de snaar misschien te dun is geworden waardoor deze ook weer onderin de poelie aan gaat lopen. Ik rij met dyco snaren van 747x16,5 mm, nu zag ik op easyparts dat er ook iets langere snaren te koop zijn, maar de originele is zelfs maar 738mm lang.

Ik heb wat scooterforum literatuuronderzoek verricht en kwam tot enkele topics tegen met dezelfde soort geluiden, echter bij geen van deze topics is er een oplossing gevonden.
Zo waren er nog enkele van deze topics. melf #50, iemand die er veel verstand van lijkt te hebben heeft het ook nog over een mogelijke drukveer die in onbalans is. Ik heb dit bij mij gecheckt en de veer lijkt goed te zitten. Het lijkt mij ook raar hoe die drukveer ooit verkeerd kan zitten, en op melf #50 is er ook niemand op internet die ik hier over hoor. Weet iemand hier meer over?

Kortom lastige zaken, ik heb aardig wat verstand van scooters, maar helaas niet genoeg voor dit probleem.
Alle hulp is zeer welkom, ik hoor graag jullie ideeën. Excuses voor de grote hoeveelheid tekst, maar de info is nu hopelijk compleet.

Paul